דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

חזרה

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות

 

השיר נכתב על ידי אביהו מדינה והולחן על ידו ועל ידי יהודה בדיחי. השיר בוצע לראשונה בפסטיבל הזמר המזרחי "בשנת 1978 וזכה במקום השני. מאז זכה לחידושים וביצועים רבים.

לשיר שלושה בתים. כל בית מחולק לשני משפטים מוזיקליים, כאשר המשפט השני חוזר על עצמו פעמיים, בפעם הראשונה הוא מסתיים בדרגה השישית ובפעם השנייה בטוניקה.

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. הקריאו לתלמידים את השיר ובקשו מהם לציין את שם הדמות המתוארת בשיר ומה מיוחד בה?
2. הציגו בפני התלמידים את התבניות הריתמיות ושאלו:

  • כמה תיבות יש?
  • באיזה תיבה מופיע צליל ממושך?
  • איזה תיבות זהות?

3. העמיקו את הפעילות ותרגלו עם התלמידים את המקצבים בדרכים מגוונות:

  • חיקוי של המורה.
  • תיבה המורה - תיבה התלמידים, תיבה בנים - תיבה בנות וכו'.
  • הקשת המקצב תוך הבעת הצליל הממושך בתנועה מתאימה, (רבעים במחיאות, שמיניות על הירכיים).
  • תיבה הקשה ותיבה הנאמרת בשפת המקצב.
  • הקשה ואמירה בשפת המקצב.

4. תרגלו עם התלמידים  את שירת הפזמון עם הקשה על הגוף.

5. השמיעו את השיר לתלמידים ובקשו מהם להצטרף בפזמון בהקשות לפי התרגול בסעיף הקודם.

6. חלקו לחצי מתלמידי הכיתה כלי הקשה והשמיעו את השיר כאשר החצי השני שר, ולאחר מכן החליפו בין הקבוצות.

כיתות ג-ד
1. חלקו לתלמידים דף עם מילות השיר ובקשו מהם להאזין לשיר ולסמן את המילים הקשורות במוזיקה.

2. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לסמן את המילים המתחרזות בסופי המשפטים, ("מזמורים-עלים", "אור-כינור").

3. שאלו את התלמידים איזה משפט בכל בית חוזר פעמיים והאם הוא חוזר במדויק? עמדו איתם על ההבדלים ( משפט ראשון, סיום פתוח על הדרגה השישית, משפט שני, סיום סגור על הטוניקה).

4. כוונו את הילדים להאזנה לשני המשפטים החוזרים ושאלו באיזה מילים מופיעות נוימות, (2-3 צלילים המושרים על אותה הברה), במילים "מיוחד", "במשעול", "ישנו מקום". שאלו את התלמידים כיצד הנוימות מוסיפות לערכו המוזיקלי של השיר , ומדוע לדעתם בחר המלחין להלחין נוימות במילים האלו? (שימו לב שהמלחין בחר להלחין את הנוימות ברצף, מה שנותן תחושה של הלחנה מליסמטית, (יותר מ-3 צלילים על הברה אחת), למרות שכל הברה מקבלת בסה"כ 2-3 צלילים. הלחנה מליסמטית מאוד תואמת לסגנון ההלחנה הים תיכוני אליו משתייך שיר זה. בנוסף, בחלק מן המילים הנוימות גם "מציירות" את תוכן המילים)

5. בצעו את השיר עם התלמידים בדרכים מגוונות ותוך העמקת הקושי:

  • המורה שר והתלמידים מצטרפים בפזמון
  • המורה שר והתלמידים מצטרפים במשפט המוזיקלי החוזר בבתים (שירת מענה).
  • חלוקה לקבוצות, סולנים וכו'.

כיתות ה-ו
1. תרגלו עם התלמידים את קריאת תבניות המקצב בדרכים מגוונות (ראו פעילות לשכבות א-ב, סעיף 3).

2. השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם לציין כמה בתים ופזמונים יש בשיר?

3. בקשו מהתלמידים להתאים את תבניות המקצב לבית ולפזמון, (תבנית א' לבתים ותבנית ב' לפזמונים).

4. חלקו דרבוקות לקבוצה שמנגנת את תבנית א' וכלי הקשה אחרים לקבוצה שמנגנת את תבנית ב'. תרגלו עם הקבוצות את הנגינה בהתאמה לשיר.

5. השמיעו לתלמידים את השיר ונצחו עליהם בזמן הנגינה.

6. הזמינו תלמידים להחליף אתכם בניצוח.

7. בחרו סולנים שיבצעו את הבתים השונים כששאר התלמידים שרים  את הפזמון.


מה למדנו?

  • תרגול מקצבים.
  • נגינת תבניות מקצב בהתאמה לשיר.
  • התנסות בנגינה במגוון כלי הקשה.
  • ביצוע מגוון לשיר: בקבוצות, שירת מענה, סולנים.

 

סימנייה