דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור מוזיקלי

 חלופות להפעלות בכיתה במרחב ובקבוצות, לפי קבוצות גיל

הדובר בשיר הוא ילד המתאר את חוויותיו ורשמיו מזווית ראייתו. בשיר מובעים רגשות, תחושות ומחשבות. את מילות השיר כתב אידיסיס בעקבות עליית קהילת ביתא ישראל בשנות ה-80 והוא חובר מלכתחילה במטרה שילחינו אותו. השיר זכה לביצוע מרגש  של שלמה גרוניך ומקהלת שבא, שהוא הקים בשנת 1991 (למידע נוסף על שיתוף הפעולה).

מבנה השיר הוא סטרופי: בית ופזמון אשר מילותיו אינן חוזרות במדויק. בתי השיר כתובים בסולם מז'ורי ואילו הפזמון כתוב בסולם מינורי. מנעד השיר אוקטבה ותנועת המלודיה היא בסקונדות וטרצות אשר משוות לשיר אופי ילדותי. הלחן שחיבר שלמה גרוניך, רומז על תבניות מקצב ומוטיבים האופייניים למוסיקה אפריקנית בכלל, ולמסורות מוזיקליות אתיופיות בפרט.

 

הפעלות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר (השמיעו חלק ממנו).

  • אילו מהמילים הרשומות על הלוח (או לחילופין ציורים של פרצופים-אימוג'י המביעים רגשות שונים) מתאימות לשיר (לדוגמא: עצוב, שמח, מרגש, כועס, מתגעגע, רגוע, קופצני, סוער וכו'). אפשרו לתלמידים לשתף ברגשות ובתחושות המתעוררים אצלם בעת ההאזנה לשיר.

2. לאחר האזנה שנייה:

  • בקשו מהתלמידים להמציא כותרת לשיר, או הציגו בפניהם כותרות אחדות ובקשו שיבחרו מתוכן כותרת אחת.
  • אילו נופים מצטיירים בדמיונם בעת ההאזנה לשיר?
  • הפעלה בקבוצות: אפשרו לתלמידים לבטא נופים אלו באמצעות כלי נגינה בעלי גוון שונה.

3. פזמון השיר:

  •  האם יש בשיר פזמון חוזר?
  •  האם הוא חוזר במדויק? מה משתנה? המילים או המנגינה?
  • הציעו לתלמידים להצטרף בשירה.

4. הפעלה בקבוצות: אפשרו לתלמידים להביע את המתואר בשיר באמצעות המחזה בליווי מוזיקה ו/ או תנועה.

כיתות ג-ד
1. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר (השמיעו חלק ממנו).

  • מה אופיו של השיר (שמח, עצוב, רגוע, קופצני, קצבי)?
  • אילו כלים מלווים את השיר?
  • אילו רגשות ותחושות הוא מעורר ?

2. חלקו לתלמידים את מילות השיר והשמיעו אותו שוב.

  • האם יש לשיר פזמון חוזר?
  • מה משתנה, המילים או המנגינה?
  • איזה חלק בפזמון חוזר על עצמו במדויק ואיזה חלק משתנה? בקשו מהתלמידים לסמן בטקסט את המילים המשתנות בכל פעם, והציעו להם להצטרף בשירה .

3. בקשו מהתלמידים להאזין שוב לשיר בביצוע שלמה גרוניך ומקהלת שבא.

  • בקשו לסמן בטקסט היכן יש שירת סולו והיכן כל המקהלה שרה ביחד?
  •  האם קיים מבנה קבוע לשירת הסולו ולשירת המקהלה? האם והיכן חל שינוי במבנה זה, בקשו מהתלמידים להסיק מסקנות ולנמק .
  • באיזה מהבתים אפשר לחוש בשינוי הדינמיקה בליווי המוזיקלי ומדוע? (מיומנות קוגניטיבית ותוך-אישית).

4. הפעלה בקבוצות: אפשרו לתלמידים להביע את המתואר בשיר באמצעות המחזה בליווי מוזיקה ו/ או תנועה.

כיתות ה-ו
1. על הלוח כתבו את כותרת השיר: "המסע לארץ ישראל".

  •  בקשו מהתלמידים לשער לפני ההאזנה כיצד יישמע השיר, מתוך התייחסות לרכיבים האלה: לחן, מפעם, מנעד, תזמור, אופי ועוד.
    • אפשר לערוך טבלה (מצורפת להלן) או  להשתמש בכלי דיגיטלי שיתופי: לינו איט או פדלט.
  • בקשו מהתלמידים להאזין לשיר (להשמיע חלק מהשיר) ולבדוק האם השערותיהם נכונות. הפעם ימלאו התלמידים את הטבלה (או ישתמשו באחד הכלים שהוזכרו) בשעת ההאזנה ומתוך התייחסות לרכיבים השונים.

המסע לארץ ישראל

לחן

מנעד

מפעם

תזמור

אופי

השערה

 

 

 

 

 

האזנה

 

 

 

 

 

 

2. לאחר התבוננות בתווי השיר:

  • מהו המרווח המוזיקלי הפותח את השיר? שירו עם התלמידים ובקשו מהם לסמן בתווים בכל פעם שהוא מופיע ולגלות כמה פעמים הוא חוזר, מה המשמעות של חזרות אלו?
  • איזה אופי מקנה השימוש במרווח זה למנגינה? (אופי ילדותי , קריאת ילדים).
    • אפשר להשמיע עוד דוגמאות  לשימוש במרווח זה: יונתן הקטן, תחילת התמונה של "ילדים משחקים בגני טילרי" מתוך תמונות בתערוכה מאת מוסורגסקי.
  • איזה צליל נשמע להם מפתיע בשני המשפטים הראשונים של השיר?( # רה ), בקשו לזהותו בתווים. מה התחושה שהוא מקנה?
    • אפשרו לתלמידים להעלות השערות לשימוש בצליל זה (אולי רומז להמשך הטראגי, "מוטיב האנחה"- מצביע על דעיכה, תחושת מוות, סוף, עצב).
  • בקשו מהתלמידים לבדוק את מסלול המנגינה החל מהמילה "המדבר" ועד סוף הבית,
    • האם המנגינה עלתה/ירדה/נשארה סטטית?
    • מהי הסיבה לכך?

3. דונו עם התלמידים בקשר בין הלחן לטקסט.

4. בקשו מהתלמידים לשיר את השיר:
מהן המילים המושרות בצלילים הגבוהים ביותר? מדוע?

 


מה למדנו?

  • זיהוי מבנה השיר, חלקים חוזרים ומשתנים ומשמעותם.
  • ביצוע הפזמון והבתים בשירה.
  • הבנת הקשר בין הטקסט ללחן.
  • זיהוי מרווח הטרצה הקטנה ומהלכים מלודיים שונים.
  • היכרות עם "מוטיב האנחה" ומשמעותו.
  • עבודת צוות בנגינה משותפת.
  • מתן רפלקציה על השיר.
  • הסקת מסקנות מקריאת תווים.

 

חזרה

סימנייה