דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על כמיהה וגעגוע, ועל הגשמת חלומות

שיח בקבוצות:

בשיר 5 בתים.

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את חברי הקבוצה:

1.

"עפה חסידה לארץ ישראל
כנפיים מניפה מעל הנילוס 
אל ארץ רחוקה
מעבר להרים שם בית ישראל
יושבים ומצפים"

  • תארו את החסידה העפה לארץ ישראל. כיצד היא נראית? מהו צבעה? מה היא מרגישה בדרכה? 
  • מה הייתם מספרים לחסידה? 
  • מהם הדברים אשר חשוב לכם לקחת אתכם למסע או לטיול ארוך? במה הייתם מציעים לחסידה להצטייד במסעה? 
  • ציירו את החסידה. כתבו "בלוני מחשבה" מעל ראשה של החסידה וציינו בתוכם את מחשבותיה.
  • "מעבר להרים שם בית ישראל יושבים ומצפים"- מה מרגישים אלו שמצפים לבואו של מישהו המגיע מרחוק? האם קרה גם לכם שחיכיתם לאורח או בן משפחה שיגיע לבקר?  מה הרגשתם ומה חשבתם לקראת בואו? שתפו.

 

2.

"חסידה חסידה צחורת צוואר
מה ראו עינייך
שירי לי סיפור"

  • מה מבקשים הדוברים בשיר מהחסידה? מדוע, לדעתכם, הם פונים אליה פעמיים בשמה? כיצד לדעתכם הם מרגישים? (למורה: סקרנות, התרגשות, חשש, אי ודאות)
  • האם קרה גם לכם שהייתם נרגשים וסקרנים לדעת כיצד נראה המקום אליו אתם עתידים להגיע? 
  • מהם הדברים שרואה החסידה בדרכה? ציירו או כתבו 6 דברים שרואה החסידה.
  • מהם המראות האהובים עליכם? ציירו או כתבו 6 דברים שאתם אוהבים לראות.
  • מהו הסיפור האהוב עליכם? איזה שיר או סיפור הייתם מבקשים מהחסידה לספר או לשיר לכם?
  • האם אתם זוכרים שיר או סיפור שאהבתם במיוחד להקשיב להם כשהייתם ילדים קטנים /צעירים יותר? מהם? מי נהג להקריא לכם אותם? כיצד הרגשתם בעת שהקריאו לכם אותם?

 

3.

"שותקת חסידה אינה פוצה מקור
נשענת על רגלה ועוד מעט תחזור
תניף כנף גדולה
בדרך אל הקור בדרך תעצור
בציון עיר האור".

החסידה אינה פוצה מקור, כשם שבני האדם לפעמים אינם פוצים פה= שותקים. 

  • מדוע לדעתכם שותקת החסידה?
  • האם קרה לכם שעמדתם מול אדם ששתק, למרות שמאוד הייתם רוצים לשמוע מה יש לו לומר? כיצד הרגשתם? כיצד בחרתם להגיב לשתיקה?
  • האם קרה לכם ששתקתם, ולא רציתם או לא ידעתם כיצד לענות על שאלה עליה נשאלתם? כיצד הרגשתם? שתפו במקרה.
  • האם שתיקה יכולה להיות דבר טוב ומועיל? מתי לדעתכם השתיקה טובה ומקדמת? תנו דוגמאות.

 

4.

"חסידה חסידה אדומת מקור
האם ירושלים
אותנו עוד תזכור"

  •  הילדים/ הדוברים בשיר שואלים את החסידה שאלה נוספת. מה הם שואלים אותה הפעם? ממה הם חוששים?
  • ספרו על מקרה בו חששתם גם אתם שמישהו ישכח אתכם או את הבטחתו לכם.

 

5. 

"חסידה חסידה לבנת כנף
בשרי בשלום העיר
בשלום ירושלים".

  • מה מרגישים לדעתכם השרים כלפי העיר ירושלים? כתבו מילות רגש מתאימות (למורה: כמיהה, געגועים, סקרנות, אהבה, כיסופים, התרגשות)

 

פעילות מסכמת בקבוצה ומליאה: 

"שיר החסידה" הינו שיר המסמל את הגעגועים שחשו יהודי אתיופיה לירושלים ולארץ ישראל, עד שזכו להגשים את חלומם ולעלות למדינת ישראל. כעת, תורכם לצייד את החסידה בדרכה חזרה לנדודיה בעולם במכתב חדש.

כתבו יחד, כקבוצה, מכתב ליהודים החיים במקומות אחרים בעולם והחולמים לעלות ארצה. 

תארו במכתבתכם אילו תחושות מרגישים ילדים הגרים בישראל, מה מרגש ומשמח אתכם בלהיות ישראלי? במה אתם גאים? מה הכי מיוחד בעינכם בישראל ? ספרו במכתבכם על אירועים מיוחדים בהם אתם נהנים להשתתף בישראל, מוסיקה ישראלית ייחודית, חגים מהנים.

הציעו להם כיצד יוכלו להתאקלם טוב בישראל, ומה יעזור להם.

צרפו למכתבכם ציורים, ברכות ואיחולים מכל אחד מחברי הקבוצה, והקריאו אותם במליאה.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

במסען של החסידות מן הדרום אל ארצות הקור, הן עפות מעל לאתיופיה ומעל לארץ ישראל. עבור יהודי אתיופיה סימלו החסידות את הגעגועים לארץ ישראל ואת שאיפתם לעלות אליה ביום מן הימים. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

פתחו את השיעור בשאלה: מה ידוע לכם על יהודי אתיופיה? (למורים: אם יש ילדים ממשפחות יוצאי אתיופיה הזמינו אותם לספר על משפחתם, ומה ידוע להם על עלייתה ארצה.)

אוריינות

1. לאחר שמיעת השיר וקריאתו, הציגו לתלמידים מפה הכוללת את אתיופיה וארץ ישראל. במהלך השיחה על השיר, היעזרו במפה להבהרת כיוון המסע לארץ ישראל מדרום לצפון, וכיווני נדידת החסידות באביב צפונה, ובסתיו דרומה. שוחחו עם התלמידים: 

  • מהיכן להיכן עפה החסידה? 
  • מעל אילו מקומות היא עוברת בדרכה? ציינו את השמות המופיעים בשיר (למורים: כוונו את התלמידים לזיהוי הנילוס כיאור המוזכר בסיפור יציאת מצרים)
  • מי הם היושבים מעבר להרים? (למורים: הסבירו כי המילה 'בית ישראל' כאן מתייחסת ספציפית לקהילת אתיופיה ששמה "ביתא-ישראל".)
  • היכן תעצור החסידה בדרך? 
  • מי היא עיר האור? ובאילו שמות נוספים היא מוזכרת בשיר?
  • מה מבקש הדובר בשיר מן החסידה? באילו מילים הוא משתמש?
  • סכמו בשאלה -מדוע לדעתכם סימלה החסידה את הגעגועים לארץ ישראל?

 

ערך במבחן

געגועים לארץ ישראל

  1. שאלו: לו יכלה החסידה לדבר, מה היא הייתה מספרת? מה היא רואה בדרכה מעל לארץ ישראל? (למורים: כוונו את התלמידים לתאר כמה שיותר אתרים, מגוון נופים, שמות יישובים, צמחים, בעלי חיים, דמויות וטיפוסים ישראליים ופעילויות המתרחשות בארץ).
  2. כתבו את הדברים בקטגוריות שונות על הלוח, בטורים או בצבעים שונים – כך תינתן תמונה כוללת, כעין מבט ממעוף הציפור על פניה המגוונים של ישראל.
  3. בקשו מן התלמידים ליצור מכל הפריטים שעלו בשיחה קולאז' בציור, מילים, או גזירי עיתון, של מראה הארץ ממעוף החסידה.

 

כיתות ג'-ד'

פתיחת הפעילות והאוריינות זהה לפעילות כתות א'-ב' 

 

ערך במבחן

מסורת יהודי אתיופיה -  חג הסיגד

1. את געגועיהם לארץ ישראל ולירושלים ציינו יהודי אתיופיה מדי שנה בחג הסיגד. כיום הם משמרים מסורת זו, ומתכנסים בכל שנה בכ"ט בחשוון בטיילת ארמון הנציב בירושלים. 

  • הפנו את התלמידים לסיפור על חג הסיגד
  • על פי הסיפור בקשו מהם לכתוב על החג: מתי הוא חל; היכן הוא נחגג ומדוע; מה היא התלבושת המסורתית; מה קוראים בחג זה; איפה חגגו את החג באתיופיה; ואיזה מעמד מן התורה הוא מזכיר. 
  • בקשו מן התלמידים לכתוב שלוש שאלות שהיו רוצים לשאול את אלמז.
  • שאלו: האם גם אתם רוצים להשתתף בחג הסיגד? מדוע?
  • הפנו את התלמידים לתשובות כאן

2. לסיום ערכו חידון

 

כיתות ה'-ו'

1. פתחו את השיעור בשאלה: מה ידוע לכם על יהודי אתיופיה? (כפי שמפורט לעיל.)

2. האזינו עם התלמידים לשיר ושוחחו עמם על עליית יהודי אתיופיה בעזרת המפה ושאלות מנחות, כפי שמופיע בפעילויות האוריינות שלעיל.

 

ערך במבחן

זיקת העם לארצו – עליית יהודי אתיופיה

1. הפנו את התלמידים (אפשר בחברותות), לקרוא את סיפור העלייה של אריאל מנשה – המסע מאתיופיה דרך סודן לארץ ישראל. אפשר גם להציג את הסרטון חלום ירושלים (לשיקול המורה: סרטון זה מהדהד יפה את שיר החסידה והחלום על ירושלים, אולם שימו לב כי יש בו תיאורים קשים על מותם של ההולכים במדבר.)

2. לאחר הקריאה (או הצפייה בסרטון) בקשו מהתלמידים לערוך השוואה בין ילדותם של ילדי אתיופיה לילדות במדינת ישראל (למורה: הפנו את התלמידים להתייחס לתיאור הבתים, עבודת ההורים, מנהגים וכו'.)

3. התלמידים יחברו בית נוסף לשיר החסידה בו יספרו לחסידה על השינויים שעברו יהודי אתיופיה, על מסעם לארץ ישראל ועל חייהם כאן בארץ.

 

סיכום

  1. באמצעות השיר למדנו על סמליותה של החסידה בתרבות יהודי אתיופיה, כסמל לחלומם לעלות לארץ ישראל.
  2. היכרנו את אורחות חייהם של בני העדה באתיופיה ואת סיפור מסעם במדבר.
  3. היכרנו את מנהגי העדה ואת חג הסיגד המייחד אותם.    

סימנייה