דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות הרגשות המלווים את ההכרזות "אני עוד חי" ו"עם ישראל חי" כמו גם על משמעות החיים והערך הרגשי הטמון בהעברת המורשת מדור לדור

שיח כיתתי 

(למורה: עיקרו של שיר זה הוא הצהרה חגיגית: "אני עוד חי ", "עם ישראל חי". משום כך מוצע לשיר את השיר בעמידה במעגל, ולא בישיבה, כיאה למעמד מכובד)

1. בקשו מהתלמידים להביע בשפת הגוף (תנועות גוף) את תחושותיהם, בכל פעם כאשר אנו שרים את המילים: "אני עוד חי", "חי חי חי", "עם ישראל חי".

(הרמת ראש, זקיפת גב, מבט עיניים למעלה, מבט עיניים אל החברים, הרמת ידיים בגבהים שונים, שילוב ידיים על הלב, נתינת ידיים זה לזה, יד על כתף החבר וכד'...).

שוחחו עם התלמידים:

  • מדוע בחרתם להביע את תחושותיכם בתנועות אלו?
  • מה רציתם להביע באמצעותן?

 

2. "אני עוד חי"  "עם ישראל חי"

שאלו את התלמידים:

"אני עוד חי"- זו הצהרה אישית.

  • מתי אנו רוצים להדגיש שאנו חיים?
  • מהן הרגשות העולים בכם כשאתם אומרים "אני עוד חי"?

"עם ישראל חי"- זו הכרזה לאומית.

  • אלו מחשבות ורגשות מעלות בכם מילים אלו?
  • תארו את התחושה של היותכם חלק מ"עם ישראל חי".
  • מתי נרצה להדגיש ש"עם ישראל חי"? האם ישנם זמנים, מקומות או אירועים בהם חשוב, על פי הרגשתכם, להדגיש זאת?

 

3. "עובר מזמור מדור לדור
    כמעיין מאז ועד עולם...
    זה השיר שסבא 
    שר אתמול לאבא
    והיום אני"

  • מכירים  שיר, ניגון, סיפור ומנהג העובר במשפחתכם מדור לדור? שתפו בכיתה.
  • מה תוכנו של השיר, המנהג וכו'?
  • מה אתם יודעים על האופן בו הוא עובר מדור לדור? אלו מקומות וארצות הוא עבר? האם חלו בו שינויים במהלך השנים?
  • באלו הזדמנויות שרים, מספרים ומקיימים אותו במשפחתכם?
  • אלו תחושות ורגשות מלווים את מחשבותיכם אודות מורשת זו?

 

4. "והיום אני"

בקשו מהתלמידים:

  • תארו את הרגשות שמעלה בכם הזכות לשיר את השיר ששרו סבא ואבא.
  • האם יש בעיניכם חשיבות ההעברה מדור לדור?
  • ומה תרצו אתם להעביר לדור הבא? האם תמשיכו את המסורת המשפחתית או שתבחרו בשיר או מנהג אחרים להעברה? הסבירו ונמקו דבריכם.

 

5. "טוב שלא אבדה עוד התקווה"

הסבירו לתלמידים כי תקווה היא רצון וציפייה שתתגשם במציאות. התרחשות שהאדם רוצה בקיומה (ויקיפדיה).

בקשו מהתלמידים לספר על תקווה שיש להם בתחום האישי:

  • מה אתם מאחלים לעצמכם שיקרה?
  • מדוע, על פי הרגשתכם, "טוב שלא אבדה עוד התקווה"?

 

הפעלות לבחירה

1. "חי חי חי".  יצירת תליון "חי":

חומרים: חוטים עבים, קרטון ביצוע, צבעים, מדבקות, גזרי דפים.

הנחו את התלמידים:
גזרו מקרטוני הביצוע את המילה "חי" (אותיות מחוברות זו לזו). הדביקו וקשטו את האותיות בצורה שמבטאת את הקשר הרגשי שלכם למילה זו. 
נקבו חור בראש המילה והשחילו את החוט.
צרו תערוכת תליונים בכיתה, או העניקו אותו לאדם הקרוב אליכם במיוחד.

 

2. צילום תלמידי הכיתה בצורת "חי"

צאו לחצר הכיתה ובקשו מהתלמידים לעמוד בצורת "חי". החליטו ביחד על שפת גוף משותפת המביעה את רגשותיהם של התלמידים. מומלץ לבוא בתלבושת כחול-לבן. ניתן לצלם בטלפונים ניידים ולשלוח להורים בליווי מילים מלוות המציינות את תחושות התלמידים או לצלם במצלמה ולערוך כתערוכה בית ספרית, של תמונות כלל הכיתות.

 

3. "תעבירו את זה הלאה" (מיועד לכיתות הגבוהות ולכמה ימי משחק לאורך השבוע)

התלמידים יכינו  משחק של חבילה עוברת בכיתה:
כל תלמיד יכתוב משימה הקשורה בשיר אותה יבקש מכלל התלמידים לבצע כשהחבילה תגיע אליהם, כגון:

  • "רבים חוחי אך גם פרחי"- ספרו על חוח ופרח שלך או של העם שלנו.
  • "אני שואל ומתפלל"- שתפו בתפילה האישית שלכם.
  • "אפרוש ידי לידידי אשר מעבר לים"- הציעו כיצד ניתן ליצור ולקיים קשר עם ידידים מעבר לים. 
  • "כה לחי לכל אורחי"- שתפו בחוויה של אירוח קרובים, חברים.
  • "עובר מזמור"- נסו ללמד את חבריכם שיר על ידי זמזום המנגינה בלבד.
  • "זה השיר שסבא שר היום לאבא"- נסחו משפט אותו תרצה לומר לסבא, לאבא, אודות השיר שהעניקו לכם.
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי

השיר מבטא, לצד שמחת החיים והביטחון הלאומי, גם את התקווה הנושנה של העם היהודי לאפשר את עלייתם של יהודים לארץ. בשיר מודגש הרעיון לפיו למרות כל הניסיונות להשמיד את עם ישראל - עם ישראל חי!

השיר מבטא אחווה, ביטחון עצמי ושמחת חיים בישראל החיה והתוססת. הוא מבטא יכולת להתחדש לאחר משבר, ולשמוח בכל, גם בקוצים וגם בפרחים, ובעיקר בתרבות רבת-השנים של העם, העוברת בשרשרת הדורות, כמו שיר. הדובר מעודד שאילת שאלות (סקרנות, ספק, לימוד) לצד רגש של אמונה ותקווה בעתיד המואר הצפוי לעם ישראל. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

חיים ותקווה

1. לפני ההאזנה כתבו על הלוח את המשפט הבא: 'חי חי חי, עם ישראל חי', וקראו אותו בקול. 

  • למה לדעתכם מדגישים את המילה 'חי' הרבה פעמים בשיר? מה היא באה להדגיש?
  • לפי מה יודעים שעם ישראל חי? שמדינה חיה? 
  • כה לחי: הסבירו את הברכה בהקשרה ובקשו מהתלמידים לברך זה את זה, תוך שימוש בביטוי. 
  • האם השיר שמח או עצוב? הסבירו את תשובתכם.
  • מה עובר מדור לדור? (שיר, מנהגים, אפשר לנסות להציע את המילה "תרבות", מלשון "הרבה", ולברר אותה).
  • בשיר מופיעה המילה 'תקווה'. תקווה היא ציפייה להתרחשות דבר טוב. כתבו משפט המביע את תקוותכם למשהו טוב שיקרה .

2. בקשו מהתלמידים לכתוב או לצייר ברכה לכל תושבי המדינה לקראת חגיגות יום הולדתה ה70 ולשלב בה את המילה "חי". אפשר להציג את היצירות בפומבי.

 

כיתות ג׳-ד׳

ידידים, אורחים, בנים

1. לפני ההאזנה לשיר דונו : 

  • מה לדעתכם חווים עולים חדשים בהגיעם ארצה? מה יכול לסייע להם לדעתכם להתגבר על  תחושת הזרות?
  • ספרו לתלמידים כי גם השיר "חי" מתייחס לאנשים המגיעים ארצה מרחוק, אם לביקור ואם כעולים חדשים. הציגו את מילות הבית האחרון, הבהירו את הביטוי "כה לחי" ושאלו: מה ירגיש אורח או עולה חדש המתקבל במילים אלו?  

2. קראו את השיר והאזינו לו עם התלמידים. ערכו דיון המתמקד בשלושת הבתים האחרונים:

  • מהן ארבע הקבוצות השונות אליהן פונה המשורר (ידידים, אורחים, אחים, בנים)? מיהם הנמנים על כל קבוצה וקבוצה? (ידידי ישראל, לאו דווקא יהודים, תיירים, יהודים החיים בחו"ל, בני משפחה החיים בחו"ל). מהו המסר המיוחד שמוסר המשורר לכל קבוצה וקבוצה?  
  • 'עובר מזמור מדור לדור ... זה השיר שסבא שר אתמול לאבא' – הבהירו את המשמעות של המושג "מזמור"
  • ערכו דיון: מדוע לדעתכם חשוב להעביר מדור לדור את השירים מהתרבות שלנו? 
  • אילו שירים שנוהגים לשיר במשפחתכם זכורים לכם (מהחגים או מאירועים משפחתיים)?
  • בימינו יכול כל יהודי לעלות לארץ, אך רבים בוחרים לחיות בארץ אחרת. בררו את המושג "תפוצה" ו"יהדות התפוצות", ודונו בדילמה: האם חשוב לדעתכם שכל היהודים יעלו לארץ גם בימינו ולא יישארו יהודים בתפוצות כלל? מדוע כן? מדוע לא? 
  • באילו דרכים לדעתכם יכולה  מדינת ישראל לשמור על קשר עם יהדות התפוצות?

 

כיתות ה׳-ו׳

מתקווה אל חיים של הגשמה

1. לפני ההאזנה לשיר ציינו כי כולנו שרים את המנון התקווה באירועים ובטקסים ממלכתיים.

  • ציינו כי בשיר ישנו משפט שהושאל מההמנון הלאומי שלנו. הקשיבו לשיר וגלו מהו המשפט המושאל ומה המילה שנוספה לו? 
  • לאחר ההאזנה, העלו אפשרויות שונות: מדוע בחר המשורר להוסיף מילה זו למשפט המושאל?  

2. לאחר ההאזנה לשיר התמקדו בשורות העוסקות בתקווה ובהגשמה:

  • 'טוב שלא אבדה עוד התקווה' - כיצד התקווה באה לידי ביטוי בשיר? הדגימו בעזרת ביטויים מהשיר.
  • עמדו על דו המשמעות של המילה "שואל", בביטוי:  'אני שואל ומתפלל ', והתייחסו גם למושג תפילה בהקשר רחב. דונו בתובנה כי במקצוע "תרבות יהודית-ישראלית" כולנו שואלים שאלות, ולכולנו יש משאלות. מה למשל? 
  • ערכו רשימת שאלות ומשאלות על הלוח. הציגו ברשימה שאלות ומשאלות המופיעות בשיר וגם כאלה העולות בדעתכם, בהשראת השיר. 
  • "להיות עם חופשי בארצנו" – חזון שהוגשם. כיצד באה לידי ביטוי הגשמה זו בשיר? 
  • 'חי, חי, חי, כן אני עוד חי'-זוהי הצהרה הבאה להדגיש עובדה חשובה מאוד בעיני הדובר. בפני מי לדעתכם הוא מצהיר עובדה זו? מדוע יש לו צורך להדגיש זאת כל-כך? 
  • ההצהרה יכולה להישמע כאמירה אישית וגם לאומית! דונו בחברותא ואחר כך שתפו במליאה: מה ההבדל בין "חי" אישי ו"חי" לאומי? מה הקשר בין האישי והלאומי עבור מי שחי במדינת ישראל היום? 

3הציעו לתלמידים לצפות בסרטון "ישראל כנגד כל הסיכויים"  ולהציג כיצד בא לידי ביטוי המשפט מהשיר 'עם ישראל חי'.

 

לסיכום:

  • ביררנו את הביטוי 'תקווה' ובחנו את משמעות הביטוי 'עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ'.
  • התייחסנו לנושא התגשמות החזון הציוני על ידי הגשמת ערך החיים במדינת ישראל.
  • דנו בחשיבות היחסים של ישראל והתפוצות.

סימנייה