דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור מוזיקלי

מצורפים 4 נספחים

השיר נכתב על-ידי יורם טהרלב בשנת 1972 עבור חגיגות היובל לקיבוץ יגור. מהלכו של הלחן מבטא באופן פיזי את קו המתאר של קו הרכס ההררי, העולה ויורד ומתמשך – עד הגיעו לנמל הבית, לסיום סגור בצליל הטוניקה, בסופו של הבית ובסופו של הפזמון. שמו וכינויי של ההר האהוב חוזרים ומופיעים בשני המשפטים האלה, כך שהלחן מעניק להר את תחושת הביתיוּת המתבטאת בטקסט. השיר שנכתב כשיר אהבה למקום, קיבל נופך נוסף כשיר זיכרון לנספים ב'אסון הכרמל' (2010) בביצועם המחודש של להקת "התקוה 6" ורוחמה רז (סולנית צוות הווי פיקוד מרכז שהקליטה את השיר בשנת 1976).

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. הציגו את מילות השיר החסרות כפי שמופיעות בנספח 1. שירו את השיר בקולכם, ועצרו בהגיעכם למילה החסרה. בקשו מהתלמידים למצוא מילה מתאימה ממחסן המילים. 

2. השמיעו את השיר בביצועם של דורית ראובני ודודו זכאי, ועקבו אחר מילות השיר:

  • איזה בית/ים מושר/ים על ידי הסולן, ואיזה על ידי הסולנית?
  • איזה בית/ים מושר/ים על ידי שניהם יחד?
  • האם חלוקת השירה מתאימה לתוכן הבתים השונים? נמקו תשובתכם.

3. הציגו את משפטי השיר "המטיילים על קווי הרכס" (קווי הגובה) בנספח 2, ואת המשימות המופיעות בו (למורה – כדאי להתעכב על סמל הבית המופיע בגרף ולחדד את משמעות הטוניקה בזיקה למלה "כרמל" במשפט הסוגר את הפזמון, ובמשפט הסוגר את הבתים, במלים: "ההר הירוק תמיד").

 

כיתות ג׳-ד׳

1. הציגו את הפתיח לכל בתי השיר כפי שמופיעים בנספח 3

  • בקשו מהתלמידים למספר אותם לפי סדר הגיוני, ולנמק.
  • צפו בשיר בביצוע רוחמה רז ובקשו מהם לבדוק אם דייקו.  

2. הציגו לתלמידים את המשימות בנספח 2 ( ראו פעילות 3 לכיתות א-ב).  

3. ספרו לתלמידים אודות השריפה הגדולה בכרמל בשנת 2010 והשמיעו להם את הביצוע שחידשו להקת התקווה 6 עם רוחמה רז , כשיר לזכר הנספים באסון הכרמל (2010):

  • אילו שינויים מוזיקליים בחרו לעשות בעיבוד זה, וכיצד הם משפיעים על אווירת השיר?
  • איזה מהביצועים מוצא חן בעינכם יותר, ומדוע?

 

כיתות ה-ו

1. הציגו את הפתיח לכל בתי השיר כפי שמופיעים בנספח 3

  • בקשו מהתלמידים למספר אותם לפי סדר הגיוני, ולנמק. 
  • השמיעו את השיר בביצוע רוחמה רז, ובקשו מהם לבדוק האם דייקו. 

2. הציגו את תווי המשפט הפותח והמשפט המסיים של הבית הראשון כפי שמופיעים בנספח 4, ושירו אותם בקולכם:

  • איזה מהמשפטים הוא 'משפט מוזיקלי פתוח' ואיזה 'משפט מוזיקלי סגור'? מה גורם להבחנה זו? (למורה – מקד את המושג 'צליל טוניקה'). 
  • שירו את הבית הראשון והפזמון, ובדקו: כמה משפטים סגורים יש בשיר, היכן הם ממוקמים, ומהו הקשר המילולי בין כל המשפטים הסגורים? (למורה – בשיר רק שני משפטים סגורים: האחד בסיום הבית והשני בסיום הפזמון. בשניהם חוזר על עצמו שמו/כינויו של ההר, והטוניקה מעניקה לו תחושת "ביתיות" מוזיקלית בהתאם לטקסט).

3. השמיעו את החידוש לשיר של להקת התקווה 6 עם רוחמה רז, והמשיכו בפעילות 3 לכיתות ד-ה.

 

מה למדנו?

  • הבחנו בקשר בין מילות גוף בשיר (יחיד/רבים) לבין הגוף המבצע (קול נשי/גברי/סולני/דואט).
  • הבחנה בין כיווניות עולה וכיווניות ויורדת.
  • הבחנה בין 'משפט פתוח' ו'משפט סגור'.
  • פיתוח תחושת הטוניקה.
  • הבחנו ב"ציור" חזותי של קו הרכס הטופוגרפי של ההר באמצעות הקו המלודי.
  • השוואת ביצועים לשיר בזיקה להקשרם ההיסטורי. 

ההר הירוק - תווים

תווים

תווים

סימנייה