הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות מקומו של הדמיון, וכוחה של ההשראה בעיצוב מציאות חיינו
השיר נקרא "אגדת שלום שבזי" והוא מבוסס על אגדה בה מסופר כי בכל ערב שבת נישא ר' שלום שבזי מתימן לירושלים בכח הדמיון ועל כנפי הרוח, וביום ראשון חזר שוב לתימן.
שהייתו הדמיונית של ר' שלום שבזי בירושלים נתנה לו השראה לכל ימות השבוע.
לדיון ולשיח כיתתי
1. "כמו בכל שבת הוא טס על פני הרוח"-
אילו בתים בשיר מתארים את מציאות חייו של ר' שלום שבזי ואילו בתים מתארים את מסעו הדמיוני ואת השפעתו על חייו? האם יש בתים בהם מופיעים המציאות והדמיון יחדיו...?
בית א'- _____________________
פזמון- _____________________
בית ב'- _____________________
בית ג'- _____________________
בית ד'- _____________________
- איזו השפעה יש לדמיון על מארג חייו של ר' שלום שבזי?
- האם תוכלו לדמיין את חייו ללא הדמיון?
- מה התאפשר לו בזכות הדמיון?
2. קרא את הדברים הבאים אודות הדמיון:
ללא דמיון אין קיום למציאות. (פרנץ ורפל).
אלמלא כח הדמיון אין העולם מתקיים. (ש"י עגנון).
- האם אתם מזדהים עם דבריהם?
- כיצד תורם הדמיון למציאות?
- איזה תפקיד יש לדמיון בחיים שלכם?
- האם תמיד קל לך להפריד בין דמיון למציאות?
- האם חוויתם רגעים בהם הדמיון הפך למציאות?
- ספרו על חוויה אישית הקשורה בדמיון ומציאות.
3.השראה: "באישוניו יש אור, זה אור ירושלים, אשר דבק בכל הבא בשערה".
ר' שלום שבזי קיבל את השראתו מירושלים.
- מה בירושלים נתן לשלום שבזי את ההשראה?
- כיצד באה לידי ביטוי השראה זו במשך ימות השבוע?
- האם גם אתם חשים תחושה מיוחדת בביקורכם בירושלים? תארו את החוויה, ספרו על המקומות בהם אתם חשים השראה מיוחדת, והדגישו את הצבעים, הריחות והקולות הנלווים לה.
- מהם מקורות ההשראה שלכם?
- האם לעתים אתם חשים שיש חסמים להשראה?
- כיצד אתם מעודדים את ההשראה שלך? או – האם אתם זקוקים למקורות לעידוד ההשראה?
- תארו את ההשראה שלכם בצורה מטאפורית:
- ההשראה שלי היא כמו...
- כשאני זוכה להשראה אני מרגיש כמו...
הפעלות
1. על כנפי הדמיון
חומרים דרושים: בועות סבון לכל ילדי הכתה.
- הנחו את התלמידים, כל תלמיד בתורו, להפריח בועות סבון ובתוך כך לספר על דמיון אותו הוא בוחר לשתף, (המורה ישים לב לתלמידים אשר אינם מסוגלים לדמיין ויקיים איתם עבודה אישית על הדמיון).
- בקשו מהחברים לכתה לשבח את התלמיד על השיתוף ולהציג לו שאלות הנוגעות לדמיון שהציג. לדוגמא: ספר לנו יותר... איך זה נראה... מה בדיוק אתה רואה? האם זה משתנה מפעם לפעם? איך זה מרגיש?
- שאלו את התלמידים מהו היתרון של הדמיון? במה סייעו לדמיון בועות הסבון? האם הדמיון שינה את המציאות? כיצד הרגשתם כאשר חזרתם למציאות?
- קיימו דיון מסכם במליאה על תפקידו של הדמיון בחיינו.
2. ר' שלום שבזי כמקור להשראה:
חומרים דרושים: חומרי יצירה, דבק, מספריים.
- השיר בנוי מתמונות המתארות את חייו ומעשיו של ר' שלום שבזי. הנחו את התלמידים. לבחור תמונה אחת מהשיר, אליה הם מתחברים ומהם הם שואבים השראה.
- בקשו מכל תלמיד ליצור ולעצב את התמונה שבחר באמצעות ציור ובהדבקה.
- בקשו מהתלמידים להניח את יצירותיהם במרכז הכתה על הרצפה.
- חלקו עם התלמידים את היצירות לפי התמונות השונות.
- בקשו מהתלמידים לשבת בקבוצות סביב ריכוזי היצירות וקיימו שיתוף ודיון בשאלות כגון: מדוע בחרנו דווקא תכונה/מעשה זה של ר' שלום שבזי? מה מצא חן בעיננו במיוחד? באיזה אופן מהווה המעשה/התכונה השראה עבורנו? מה אנו יכולים לקחת לעצמנו?
3. כתיבה יוצרת
בקשו מהתלמידים לכתוב קטע קצר שכותרתו-
- דיאלוג/מפגש בין מציאות לדמיון.
- ההשראה שלי ואני.
- בדמיוני...
- דמיון בורא מציאות.
- מכתב לדמות/מקום וכד' המהווה עבורי מקור השראה.