דילוג לתוכן

שיר של יום - ירושלים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מאפשר שיח אודות ההתבוננות חיובית והכרת הטוב כלפי המקום אליו אנו שייכים

דוד המלך פונה אל אנשי ירושלים ואומר להם לשמוח ולהודות על תחושת הביטחון שקיימת בעיר, ("חיזק בריחי שערייך"), ועל הברכה השורה במעשי ידיהם של התושבים, ("בירך בנייך בקרבך").

 

לדיון ושיח במליאה

1. לאילו ערכים מעודד הכתוב, כאשר הוא מפנה את תשומת לב התושבים, לדברים החיוביים שבעיר?
2. מה המיוחד במאפיינים אותם מדגיש הכתוב?
3. מתי ובאלו מצבים ,קל לנו להתבונן בדברים הטובים בסביבתנו?
4. מה מפריע לנו להתבונן?
5. מתי אנחנו בוחרים להתעלם מהדברים השליליים?
6. איך בכל זאת נוכל להתרכז בחצי הכוס המלאה?
7. מדוע חשוב שנראה את הדברים הטובים שבמקום?
8. כשאנחנו חושבים על דברים או מצבים  טובים-

  • מה זה גורם לנו?
  • אלו רגשות מתעוררים בנו?
  • מה קורה לקשר שלנו עם המקום?
  • מה קורה להתייחסות שלנו לדברים השליליים?
  • לאלו כוחות ותכונות אנחנו זקוקים כדי להתמקד בטוב?
  • מי יכול לסייע לנו להתבונן בטוב?

 

הפעלות

עבודה בזוגות בשילוב שיח במליאה
1. כל זוג יקבל רשימה של מקומות, כגון: העיר שלי, הרחוב שלי, הבניין בו אני גר, בית הספר, תנועת הנוער שלי, המתנ"ס, הארץ שלי, הספרייה וכד'.

  • בקשו מבני הזוג לבחור יחד מקום המשותף להם. כל אחד בני  הזוג יכתוב במחברתו 4-5 רגשות חיוביים, על המקום שנבחר. לאחר מכן בקשו מהשניים להשוות בין  הרגשות שחוו, וליצור יחד רשימה משותפת.
  • לאחר השלמת המשימה, בקשו מכל זוג לשתף בתהליך שעבר, במליאה:
    • האם היה לנו קל להיזכר בתחושות אלו?
    • ספרו על תהליך ההתמקדות בטוב?
    • האם היה דמיון בין התחושות והמחשבות שחשנו?
    • האם השתנה דבר מה ביחסנו לתחושות השליליות?
    • אלו רגשות עולים בנו כשאנו מדברים על הדברים הטובים?

2. בקשו מהתלמידים לעצב יחד "פלייר", או לכתוב כתבת תדמית קצרה לעיתון ושווקו דרכם את המקום שלכם. הציגו את התוצר שהכנתם בפני תלמידי הכתה.
3. בקשו מהתלמידים לכתוב מכתב תודה לאחד מבעלי התפקידים במקום אותו בחרו.
4. מה שינה/עיצב/חינך/חידש בכם התהליך שעברנו?

חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות גיל ושיח כיתתי

 

מילות השיר לקוחות ממזמור קמ"ז בספר תהילים, בו הכותב מפרט את מעלותיו וחסדיו הרבים של האל- כלפי האדם והעולם. במזמור קריאה לבני האדם, להלל ולשבח את האל על פועלו, על דאגתו לברואיו ועל דרכי המשפט והצדק בהן הוא מנהיג את העולם. הפסוק "שבחי ירושלים" משולב במזמור והוא מבטא קריאה לתושבי ירושלים לשבח ולהלל את האל על גדולתו.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'
מילות השיר לקוחות מספר תהילים, פרק קמ"ז פסוקים י"ב-י"ג. המזמור מפרט את מעלותיו של הבורא וקורא לתושבי ירושלים להלל ולשבח אותו. על מה מודים לאלוהים במזמור?

  • מצאו לפחות שלוש סיבות להודות.
  • מצאו והקיפו שמות של חיות המוזכרות במזמור.
  • מצאו והקיפו ביטויים של תופעות טבע המופיעים במזמור.

1. בשיר מילים היכולות לשמש גם כשמות של אנשים.

  • מיצאו שמות של אנשים בשיר. מה משמעות מילים אלו?
  • האם אתם מכירים אנשים שנקראים בשמות אלו? האם אתם יודעים למה קראו להם בשם זה?

2. "ציון" הוא גם אחד משמותיה של ירושלים. על פי המסורת היהודית יש לירושלים שבעים שמות.

  • איזה שם נוסף של ירושלים אתם מכירים?
  • כתבו  כמה משמות העיר על דף, קשטו את הדף ותלו בכיתה.
  • ירושלים חשובה לא רק ליהודים, אלא גם לנוצרים ולמוסלמים. איך אומרים ירושלים באנגלית? (Jerusalem)  ובערבית? (אל קודס) וברוסית? (иерусалим  ירוסלים)
    כתבו את השם ירושלים בשפות שונות ותלו בכיתה.  

כיתות ג'-ד'
1. מילות השיר לקוחות ממזמור בספר תהילים  פרק קמ"ז פסוקים י"ב-י"ג. במזמור מונה המשורר את מעלותיו של האל, וגם מבקש מתושבי העיר ירושלים לשבח אותו.

  • על מה משבח המשורר את אלוהים? כתבו לפחות ארבעה דברים.
  • בשיר מוזכרות כמה תופעות טבע. מהן?
  • בשיר מילים היכולות לשמש גם כשמות של אנשים. מהן?

2. המלבי"ם, פרשן מקרא נודע בן המאה ה-19, אומר על המילים "שבחי ירושלים" כך- "[...] כי השבח הוא המשביח את הדבר שהוא טוב יותר ממה שהיה..." (פירוש המלבי"ם על תהלים)- כשמשבחים דבר כלשהו, אומרים עליו שהוא טוב, בעקבות זאת הוא הופך אפילו טוב יותר ממה שהיה.

  • למה מתכוון המלבי"ם?
  • חישבו על דוגמא מחייכם: מתי השבח או המחמאה גורמים לכם, או למישהו אחר, להיות טובים יותר? או לשנות את התנהגותכם?
  • עברו בין התלמידים, ובקשו מהם לתת מחמאה אמיתית- דברי שבח, לחבר היושב משמאלם/לחבר הבא אחריהם ברשימת התלמידים.  כיצד הרגשתם?

3. בשיר נאמר "שבחי ירושלים את ה' הללי אלוהיך ציון". שבחי והללי הן מילים נרדפות, המביעות את אותו הרעיון: שבח ותודה לאל.   

  • מה מוסיף  לפסוק השימוש במילים נרדפות?
  • השוו ל: "לפִיכָךְ אֲנַחְנוּ חַיָּבִין לְהוֹדוֹת, לְהַלֵּל, לְשַׁבֵּחַ, לְפָאֵר, לְרוֹמֵם, לְהַדֵּר, לְבָרֵךְ, לְעַלֵּה, וּלְקַלֵּס, לְמִי שֶׁעָשָׂה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ אֶת כָּל הַנִּסִּים הָאֵלּוּ... " (משנה פסחים י' ה')
    • ספרו- כמה פעלים מוזכרים בפסוק שבמשנה? מדוע יש שימוש בפעלים רבים כל כך?
    • חישבו על מילים/מושג/ים נוספ/ים בשפה העברית, שיש להם מילים נרדפות רבות. מהי לדעתכם הסיבה לכך?

כיתות ה'-ו'
1. מילות השיר לקוחות ממזמור בספר תהילים  פרק קמ"ז פסוקים י"ב-י"ג. במזמור מונה המשורר את מעלותיו של אלוהים, וגם מבקש מתושבי העיר ירושלים לשבח אותו.

  • על מה משבח המשורר את ה'? כתבו לפחות ארבעה דברים.
  • בשיר מילים היכולות לשמש גם כשמות של אנשים. מצאו אותן.
  • בשיר מוזכרות כמה תופעות טבע. מהן?

2. המלבי"ם, פרשן מקרא נודע בן המאה ה-19, אומר על המילים "שבחי ירושלים" כך- "[...] כי השבח הוא המשביח את הדבר שהוא טוב יותר ממה שהיה, [כלומר] את תגדלי תהילת ה' יותר ממה שהיה מהולל ע"י כל העמים"  (פירוש המלבי"ם לתהלים) . כשמשבחים דבר כלשהו, אומרים עליו שהוא טוב, בעקבות זאת הוא הופך להיות אפילו יותר טוב ממה שהיה.

  • למה מתכוון המלבי"ם?
  • חישבו על דוגמא מחייכם- מתי השבח או המחמאה, גורמים לכם או למישהו אחר, להיות יותר טובים יותר?
  • עברו בין התלמידים ובקשו מהם לתת מחמאה אמיתית- דברי שבח, לחבר היושב משמאלם/לחבר הבא אחריהם ברשימת התלמידים. כיצד הרגשתם? האם אתם נוהגים לתת מחמאות לחבריכם? אם כן ואם לא, ספרו מדוע.

3. הסבירו את המילים "כי חיזק בריחי שעריך ברך בניך בקרבך".

  • במילים אלה יש רמז לברכה גשמית-צבאית, חיזוק שערי העיר כהגנה מפני אויבים, וברכה אישית-משפחתית, ברכה לבנים. מה אתם מאחלים לעיר ירושלים ולמדינת ישראל. שמציינת השנה 70 שנה להיווסדה?
  • כתבו בכרטיס ברכה, (אישי/קבוצתי/ כיתתי), ותלו אותו בכיתה.

 


לסיכום

  • למדנו כי מקור השיר במזמור בספר תהלים פרק קמ"ז. המזמור משבח את האל על מעשיו וחסדיו בעולם, וקורא גם לתושבי ירושלים-ציון, לעשות זאת.
  • למדנו כי במזמור מילים נרדפות, כמו "ירושלים-ציון", או "שבחי-הללי", ריבוי מילים נרדפות מצביע על חשיבותו של מקום, אדם או רעיון שעליהם המילים נאמרו.
  • למדנו כי מידת הכרת הטוב והיכולת להודות על הטוב  הן מידות חשובות לנותן המחמאה ולמקבלה ולכן כדאי לנו לאמץ את היכולת להכיר תודה.

     

 

 

סימנייה