דילוג לתוכן

שיר של יום - ירושלים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "יא ליל" מאפשר שיח על התמונות השונות המשקפות את הדתות, העדות והתרבויות השונות החיות זו לצד זו, ולעתים גם זו בתוך זו.
השיר מאפשר חשיבה על כך שכל הבעיות יוכלו להיפתר אם הצדדים השונים יישבו מסביב לשולחן אחד. ובשל המגוון המיוחד השיח יכול להעצים את הסיכוי לשלום.

קול פעמונים קורא בעיר העתיקה
קול רוכלים מכריז על כל מיני המתיקה,
ריח תבלינים נישא משוק הבשמים
מור וקינמון ופלפלים ויסמין.

האם זכורה לכם חוויית עיר עתיקה, שבה ריחות שונים ומגוונים המשרים אווירה ייחודית? תארו את הריחות שאתם זוכרים.
אולי חוויית שוק במקום אחר בארץ?

ג'ומעה כאן זה יום שישי ושאבס זה שבת
אי אפשר לצאת מזה, הכול כמו סלט,
מהישיבה עולה תפילה אשכנזית,
על הצריח ממולה קורא המואזין.

אי אפשר לצאת מזה, הכול כמו סלט.. מדוע כמו סלט? ומדוע יש צורך לצאת מזה? אולי כדאי לחוות את המיוחדות שבשוני התרבותי.
האם שוני יכול גם לבלבל? ליצור תחושת אי נוחות? או אולי יש בשוני גם הזדמנות ועניין ייחודי?

יא ליל, יא ליל בבוקר ובליל,
הזמר מתגלגל והוויכוח מתפלפל.
משרד הפנים משרד הביטחון
אחרי הכול כולנו במזרח התיכון.

תארו ויכוח מתפלפל שהייתם שותפים לו בכיתה. מה היה תפקידכם בו? האם היה שוני בסיסי ביניכם ובין האחר/אחרים? כמה תרמה והעצימה  השונות את הוויכוח? מה היה האינטרס של כל אחד מכם? כיצד בחרתם לגשר על הדעות השונות?
האם הצלחתם לגשר על העמדות השונות ולמצוא פתרון מוסכם?

חליפות, כפיות, גלביות ומדים
חוגגים במסעדה של אבו איברהים.
כל הבעיות כולן באות על פתרונן
רק צריך לשבת מסביב לשולחן.

מה מזכיר לכם החלק הזה של השיר (שולחן שבת.. פורים.. משחקי תפקידים...  הצגה.. ).
חישבו על אירוע או על מקום שבו אתם או אחרים ישבתם יחד וכל אחד היה מאוד שונה ומיוחד. מהי התרומה של ישיבה לשיח משותף סביב אותו השולחן לפתרון בעיות?
תארו התנסות שבה הצלחתם ליישב סכסוך/אי הבנה/מחלוקת באמצעות שיח משותף.

 

אחרי הכול כולנו במזרח התיכון... אחרי הכול כולנו מאותה כיתה..
בכיתה שלנו ילדים שונים, דעות שונות, מלבושים שונים, מראה שונה, משפחות שונות..
בכיתה שלנו כשאנחנו חלוקים בדעותינו, למרות השוני והמיוחדות שבכל אחד מאתנו, אנחנו מצליחים ליישב מחלוקות כך: ____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  • מה מאפשר לנו להתפשר?
  • מה מעכב אותנו לפעמים?
  • מהי התרומה של כל אחד מאתנו לפתרון המחלוקת?
  • מה החלק שלי במחלוקת? האם אני מחזיק באותן העמדות בדרך כלל? האם אני משנה את דעותיי בהקשר למחלוקת?
  • האם ככיתה יש לנו כוח לשנות מצבים הדורשים שינוי?
  • באילו מצבים אנחנו מרגישים תחושת ביחד טובה יותר בכיתה?

 

הכול כמו סלט..
דמיינו סלט ארץ ישראלי טעים במיוחד.. בחרו ביצירתיות מטפורית את מרכיבי הסלט האנושיים והרעיוניים המצויים במדינתנו שלנו.

  • אילו מרכיבים יש בסלט הארץ ישראלי?
  • מי תורם מה לטעם של הסלט?
  • אילו תכונות ייחודיות תורם כל מרכיב בסלט?
  • מהם התבלינים הייחודיים לנו?
  • מהי התרומה האישית שלי לסלט הארץ ישראלי?
  • מהי התרומה שלנו ככיתה לסלט הארץ ישראלי?

זרקור על תרבות יהודית ישראלית

השיר מתאר תמונות מן העיר העתיקה בירושלים, על שלל הקולות, הצלילים, הריחות, הטעמים והמראות המיוחדים לה. התמונות השונות משקפות את הדתות, העדות והתרבויות השונות החיות בעיר זו לצד זו, ולעתים גם זו בתוך זו, עד ש"הכול כמו סלט": נוצרים, מוסלמים ויהודים; אשכנזים ומזרחים; קולות המתפללים השונים וקולות הרוכלים בשוק; קדושה והנאות החיים;

ברוח זו השיר משלב לא מעט מילים בערבית, וגם שמו - "יא ליל" - הוא ביטוי ערבי נפוץ הפותח שירים, בעיקר בשמחות.

ירושלים מתוארת כפסטיבל ססגוני, שניתן לראות דווקא בו – בגלל המגוון המיוחד – את הסיכוי לשלום. כל הבעיות יוכלו להיפתר אם הצדדים השונים יישבו מסביב לשולחן אחד, וכאן הרמז הוא גם לשולחן הדיונים, וגם לאכילה משותפת, המקרבת את הלבבות.


ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית ישראלית: השיר מבטא בעיקר את הערך של זיקה לעם ולארץ, ובכלל זה את הזיקה והכיסופים לירושלים, וכן ערכים של מעורבות, סובלנות וקבלת האחר


האמרה המלווה את השיר היא הפסוק ומדרש החכמים שעליו:      "יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה, כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו" – עִיר שֶׁהִיא עוֹשָׂה כֹּל יִשְׂרָאֵל חָבֵרִים. (תהילים קכ"ב, ג; תלמוד ירושלמי, חגיגה ב' ו')


נברר עם התלמידים

  • מהי משמעותה של כותרת השיר, "יא ליל"?
  • מה אתם מצפים משיר שזאת הכותרת שלו, ומה ניתן ללמוד ממנה?
  • כיצד משתקפת העיר בשיר?
  • אילו דתות ותרבויות נזכרות בשיר?
  • האם לדעתכם יש דתות ותרבויות נוספות ואחרות בירושלים שאינן נזכרות בשיר? פרטו.
  • "עיר שהיא עושה כל ישראל חברים" – האם השיר מתאים לאמרה זו?
  • מהם לדעתכם היחסים בין הדמויות והתרבויות השונות הנזכרות בשיר? האם הם חברים? מה משותף להם, ומה מחלק ביניהם?
  • כיצד באים לידי ביטוי בשיר הן השותפות והן הקושי והמורכבות בירושלים?

 

עבודה בחברותא: "השורה שלי"

  • כל חברותא תקבל דף ובו מילות השיר. כל אחד ממשתתפי החברותא יבחר בשורה בשיר שלדעתו מתארת את ירושלים באופן המדויק ביותר, או מסקרנת אותו ומושכת את תשומת לבו.
  • התלמידים יציגו זה לזה את השורה שבחרו ויסבירו את נימוקיהם לבחירה.
  • החברותא תיצור קולאז' המתייחס לשורות שנבחרו. צירוף הקולאז'ים השונים ליצירה כיתתית ישקף את הריבוי האנושי והתרבותי המתואר בשיר.                                
    עזרים: בריסטולים, ז'ורנאלים, טושים, צבעים, מספריים דבק.
  • (ניתן גם לחלק את הכיתה מראש לפי השורות השונות בשיר. כל חברותא תדון בשורות שקיבלה ותעצב עבורן את הקולאז', וכך יובטח ביטוי לכל מרכיבי השיר).

במליאה

במליאה תציג כל חברותא את הקולאז' שהכינה, וכך ייווצר הקולאז' הכיתתי.
מנהלים דיון:

  • מה היו נקודות הדמיון בין הקולאז'ים?
  • האם ראינו התייחסויות שונות לאותן השורות? מה מקור השוני?
  • איזו שורה זכתה להתייחסות הרבה ביותר? מדוע?
  • מה ניתן ללמוד על ירושלים מתוך הקולאז'ים?

סימנייה