דילוג לתוכן

שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "מי האיש" מאפשר שיח על ראיית הטוב ובחירה בעשיית הטוב.

  • מִי- הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים - מיהו האיש בעיניכם? מדוע הוא חפץ בחיים? האם יש אדם שאינו חפץ חיים? כולנו רוצים את הטוב והבחירה הטובה, האם כולנו מצליחים?
  • אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב - מה האיש חפץ החיים אוהב לראות טוב? מה אנחנו אוהבים בימים? מהם ימים טובים בעבורנו?
  • נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע - למה חשוב לנצור לשוננו מרע? מהו בעיניכם לשון הרע? מה בין לשון הרע למילים טובות על אדם?
  • סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה-טוֹב - תמיד אנו יכולים להשתדל לסור ממעשים רעים? למה חשוב לעשות טוב? למי חשוב לעשות טוב? לי, לנו, לאחרים? רק לחברים? לכל אדם כתפיסה?
  • בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ - ממי אנחנו מבקשים לעשות שלום?

כיצד אנו יכולים לרדוף שלום? למה לנו לרדוף אחר שלום? האם השלום ייתכן? בין מי למי? איזו תרומה יש לשלום בין בני אדם/ארגונים/מדינות לחיינו שלנו?

חשבו על איש/ה שדמותם עלתה במחשבתכם בזמן שירת השיר. מיהו האיש/ה?

  • מדוע חשבתם עליו/ה דווקא?
  • מה אתם יודעים על האיש/ה שבחרתם בו/בה? במה הם חפצים (רוצים) בחייהם?
  • מה בינם ובין חשיבה חיובית על התנהלות ובה עשיית טוב, רצון ותרומה חברתית לתנאים של שלום?

חישבו על עצמכם: "רק על עצמי לספר ידעתי".. ולגלות תובנות חדשות על מחשבותיי והתנהגותי.

מלאו את טבלת החשיבה החיובית:

 

יש לי מחשבות שכאלה

אין לי מחשבות שכאלה

אני נוהג כך בהתנהלותי

אני לא נוהג כך בהתנהלותי

דוגמה אישית מהתנהלותי

חָפֵץ חַיִּים
אני שמח בחיי

כן / לא 

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב
בדרך כלל אני רואה את הטוב שבחיים שלי

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע
אני משתדל לא לרכל על חבריי ולא לומר עליהם דברים לא נעימים

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

סוּר מֵרָע
אני משתדל לא להיות רע לאנשים סביבי ולעצמי

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

עֲשֵׂה-טוֹב
אני משתדל לעשות טוב ולהיות בטוב לחבריי ולעצמי 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ 
אני משתדל להיות חבר/ה טוב/ה ולגרום לתחושת חברות טובה בין הסובבים אותי

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

כן / לא

 

 
לאחר שמילאתם את הטבלה, קראו שוב את שכתבתם וחשבו:
  • מה אני חושב/ת על עצמי כשאני קורא/ת את שכתבתי?
  • מה למדתי חדש על עצמי?
  • האם אני בעל/ת חשיבה חיובית?
  • מה אני יכול/ה או רוצה לשמר ומה אני יכול/ה או רוצה לשנות?
  • מה הייתי רוצה שיידעו עליי ומה אני מבקש לשמור לעצמי?
  • איזו תובנה (מחשבה) יש לי בעקבות ההתבוננות האישית על מחשבותיי ועל התנהלותי?
  • השלם:

אני חושב/ת ש__________________________________

אני מרגיש/ה ש_________________________________

בדרך כלל אני מתנהג/ת ___________________________

אני שמח/ה ש__________________________________

הייתי רוצה ש__________________________________

למדתי על עצמי ש_______________________________

בעתיד אני ____________________________________

 

 

זרקור בתרבות יהודית ישראלית

השיר מבוסס על פסוקים מספר תהילים.

השיר מתחיל  בשאלה: מי הוא האדם החפץ בחיים (במובן הרחב) ורוצה לראות טוב בימי חייו? התשובה של משורר ספר תהילים נחלקת לשניים – דברים שיש להתרחק מהם ודברים שיש לחתור לקראתם: עליך להישמר מן הרע (לשון הרע, מעשים רעים, רמאות), ועליך לבקש ולחתור לשלום (אישי, בין-אישי, לאומי ...).

בשיר בולטת במיוחד צורת הציווי בגוף שני יחיד. היא מופיעה בכמה שורשים: נְצֹר, סוּר, בַּקֵּשׁ, עֲשֵׂה – כל צורת ציווי חוזרת פעמיים בשיר. צורת הציווי בשיר מביעה את רצונו ואת תקוותו של הדובר ביחס לנמען: שיימנע מן הרע (נְצֹר, סוּר) וגם יבצע פעולה טובה (בַּקֵּשׁ, רדוף, עֲשֵׂה).


ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך", כבוד האדם.

הפתגם מארון הספרים היהודי המלווה שיר זה הוא: "יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ"  (מסכת אבות ב י). פתגם זה מצביע על דרך לפיתוח רגישות לזולת, מתוך העמדת עצמי במקומו. מה הקשר בין רעיון זה ובין האמרה מתוך השיר:  נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע?


1. נברר בכיתה:

  • מי מהתלמידים רוצה לשתף ולספר על מקרה שהוא נפגע כיוון שנאמרה לו "מילה רעה".
  • מי מהתלמידים מעוניין לשתף ולספר על מקרה שנאמרה לו "מילה טובה".
  • האם למישהו יש הצעות כיצד הוא יכול להימנע מלומר מילה רעה ו/או לשקר, או לומר לזולתו מילה טובה?

 

2. למידה בחברותא:
נחלק לתלמידים את שלוש האמרות שלפניכם:

יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ

(מסכת אבות ב יג)

 

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע   
וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה

(תהילים לד יד)

 

וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹך

(ויקרא יח יט)

 
  • התלמידים יביאו דוגמאות מחייהם או מהמציאות לשלוש האמרות הללו.
  • התלמידים יבחנו אם יש קשר לדעתם בין שלוש האמרות, ויסבירו את עמדתם.

הרחבה:
מעשה שהיה: סם החיים

מַעֲשֶׂה בְּרוֹכֵל אֶחָד שֶׁהָיָה מִסְתּוֹבֵב בָּעֲיָרוֹת וְהָיָה מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים? מִי רוֹצֶה לִקְנוֹת סַם חַיִּים?". וּבָאוּ הַכֹּל לִקְנוֹת אֶצְלוֹ.
רַבִּי יַנַּאי הָיָה יוֹשֵׁב וְלוֹמֵד בְּבֵיתוֹ, וְשָׁמַע אֶת הָרוֹכֵל מַכְרִיז "מִי רוֹצֶה סַם חַיִּים?". אָמַר לוֹ רַבִּי יַנַּאי: "עֲלֵה לְכָאן וּמְכֹר לִי". 
עָנָה לוֹ הַסּוֹחֵר: "אֵין אַתָּה וַאֲנָשִׁים כְּמוֹתְךָ צְרִיכִים סַם זֶה".
אַךְ רַבִּי יַנַּאי הִתְעַקֵּשׁ, וּלְבַסוֹף עָלָה אֵלָיו הָרוֹכֵל
הוֹצִיא לוֹ הָרוֹכֵל סֵפֶר תְּהִלִּים וְהֶרְאָה לוֹ אֶת הַפָּסוּק: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים (פרק ל"ד פסוק י"ג), וּמַה כָּתוּב בַּהֶמְשֵׁךְ? "נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ".
אָמַר רַבִּי יַנַּאי: "כָּל יָמַי הָיִיתִי קוֹרֵא אֶת הַפָּסוּק הַזֶּה, וְלֹא יָדַעְתִּי עַד כַּמָּה הוּא פָּשׁוּט, עַד שֶׁבָּא הָרוֹכֵל הַזֶּה וּפֵרְשׁו".

על פי מדרש ויקרא רבה, פרשה ט"ז, ב'

  • מהו "סם החיים שהציע הרוכל (סם=תרופה)?
  • כיצד לדעתכם ה"סם" שהציע הרוכל קשור לאיכות חיים? תנו דוגמה מחיי היום-יום.

סימנייה