דילוג לתוכן

שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך

זרקור מוזיקלי

  • כיצד המוזיקה "מציירת" את המילה "נצור" – (המנגינה עולה במעין קריאה). מה המשמעות של העלייה?
  • התלמידים ידונו בנאמר בשיר ובאווירה שהמוזיקה יוצרת.
  • החלק הראשון בשיר משופע בסימני שאלה. כיצד באים לידי ביטוי סימני השאלה בלחן? האם מגיעים לטוניקה, ואם כן מתי?
  • התלמידים ינסו לאפיין כל אחד מחלקי השיר (בית ופזמון). התייחסו למנעד, למוטיבים חוזרים, לארטיקולציה, למעקובות (סקוונצות) וכו'.
  • התלמידים ידגישו את הצלילים הגבוהים יותר במוסיקה כשנאמר בציווי: "נצור לשונך מרע  ושפתיך מדבר מרמה".
  • התלמידים יתייחסו למוטיב "האנחה היהודית" - סקונדה קטנה בירידה החוזרת על עצמה פעמים אחדות בחלק השני של השיר.
  • התלמידים יבדקו שירים נוספים שבהם מופיע מוטיב זה וייתנו דוגמאות.
  • התלמידים יתנסו בקריאת השיר בקול, פעם אחת בהגייה רגילה ופעם אחת בהגייה אשכנזית.
  • שיר זה נכתב בהגייה אשכנזית. האם הדבר ניכר במשקל שלו ובאופן שבו הוא הולחן?

סימנייה