דילוג לתוכן

שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "מילה טובה" מאפשר שיח על כוחה וחשיבותה של המילה הטובה.
השיר שם דגש על הבחירה בראיית הטוב, גם כאשר נדרשת התמודדות עם מצבים לא נעימים, קשים או מורכבים.

אֲפִלּוּ בַּשָׁרָב הֲכִי כָּבֵד
יָדַעְתִּי שֶׁהַגֶּשֶׁם עוֹד יֵרֵד
רָאִיתִי בַּחֲלוֹן שֶׁלִי צִפּוֹר
אֲפִלּוּ בְּמַשַּׁב סוּפָה וָקוֹר.

אפילו.. וידעתי וראיתי..
אף שחוויתי קושי  - ידעתי שיש בי היכולת להתמודד
אף שלא היה קל -  ראיתי תקווה, כוח, התמודדות!

השיר מדגים ומנגיש לנו מצבי חיים שעמם ניתן להתמודד.
הדגש הוא בבחירה המרובה המתאפשרת לנו בהתבוננות חיובית על כל קושי שצף ועולה.
ניתן לנהל שיח על מגוון הפתרונות לבעיות, תוך כדי מתן לגיטימציה לזמן המשתנה, לפרופורציות המתקבלות מול מצבים שונים שעמם אנו נדרשים להתמודד, ניתן לתת מקום לחלום, לרצון שיהיה  טוב יותר ולעודד את השיח לכיוון אישי וקבוצתי: מה עושה לי טוב במצבים שבהם אני נדרש/ת להתמודדות? מה עוזר לנו כקבוצה/כיתה להתמודד טוב יותר?

לֹא פַּעַם זֶה קָשֶׁה
אֲבָל לָרוֹב מִלָּה טוֹבָה
מִיָד עוֹשָׂה לִי טוֹב
רַק מִלָה טוֹבָה
אוֹ שְׁתַּיִם לֹא יוֹתֵר מִזֶּה.

מה קשה? מתי קשה לי? אילו כוחות יש לי להתמודד? מי עוזר לי? למי אני יכול לפנות? מי יכול להקל עליי ובאיזה מצב אני מוכן לקבל עזרה?

והמילה הטובה - מה היא?
מה עושה לי טוב בלב? מה עושה לכיתה טוב בלב? האם כשטוב לנו בלב נעים לנו יותר?
ממי אני רוצה/אוהב לקבל מילה טובה?
האם כשמישהו אומר לי מילה טובה, אני מצליח להתמודד טוב יותר?
מה הזמן המתאים למילה טובה (כשטוב, כשעשיתי משהו טוב/לא טוב, כשרע לנו, כשאנחנו עצובים/ שמחים, כועסים, כשהצלחתי/ כשנכשלתי, כשאני לבד/ ביחד)?
האם מילה טובה יכול להגיד רק אדם קרוב/מוכר, או גם מישהו שאיננו מכירים (בחוג, במשחק, בשכונה, בסופר, ברחוב, באוטובוס)?
מתי יש מקום למילה הטובה ומתי היא לא מתאימה?
האם כל אחד יכול להגיד מילה טובה?
למה רק מילה אחת? או שתיים לא יותר מזה? האם כדי לעשות טוב למישהו צריך משהו גדול, או די ברגע אחד מיוחד של תשומת לב?

תָּמִיד הִשְׁאַרְתִּי פֶּתַח לְתִקְוָה

תמיד? האם כולנו מקפידים להשאיר פתח לתקווה?
מתי אני דבֵק בתקווה ומתי מוותר?
האם נתקלתי במצבים שבהם אין תקווה?
האם יש קשר בין התקווה להתנהלות?

חָלַמְתִּי עַל יָמִים יוֹתֵר יָפִים
אֲפִלּוּ בְּלֵילוֹת שֵׁנָה טְרוּפִים

מתי אני חולם על ימים יותר יפים? כשקשה לי/כשטוב לי?
מתי אני מאפשר לעצמי לחלום על טוב יותר ומתי אני נשאר בקושי?

 

שיר אחד יכול לשנות רגע, רעיון אחד יכול לשנות את העולם, צעד אחד יכול להתחיל מסע ארוך, אבל מילה טובה אחת - יכולה לאפשר אפילו את הבלתי אפשרי!
אפשרו לתלמידים לשתף במילה טובה אחת שנאמרה להם וחוללה שינוי במחשבה, בהרגשה, בהתנהלות.
כתבו על לוח הכיתה את כל המילים הטובות שחוללו שינוי בתלמידי הכיתה.
שוחחו על ההרגשה בעת הצפייה בלוח שנבנה מחוויות התלמידים.

 

מילה טובה כתובה וגלויה לעיני כל
הכינו פתקים קטנים בצבעים שונים, בשקית קטנה בפינת הכיתה.
בקשו במהלך השבוע/התקופה מכל תלמיד שיש לו מילה טובה לחברו/חברתו בכיתה, לכתוב את המילה הטובה בספונטניות ולחבר אל לוח הקיר לעיני כל.

מילה טובה כתובה אישית
באותה הפינה ניתן להוסיף תיבה קטנה שבה יוכלו תלמידים לכתוב מילה טובה ולשמור אותה בתיבה באנונימיות, או בצירוף השם, לבחירתם.

המחנך יחלק את הדפים שנאספו לכל תלמיד באופן אישי (חשוב לוודא שכל תלמיד מקבל התייחסות ומילים טובות).

מעטפת אוצר אישי של מילים טובות ומשפטים מעודדים לעצמי
כולנו זקוקים למילה טובה, לעתים היא ניתנת ולעתים חסרה. יש רגעים שבהם אני נעזר, נתמך, ויש רגעים שאני מגלה את הכוחות הפנימיים שלי.

כל תלמיד יכתוב כמה משפטים אישיים שעוזרים לו במצבי לחץ, משבר, מצוקה, עצבות, תסכול..
המשפטים יוצגו על הלוח או במרחב כיתתי, וכל תלמיד יקבל דף ויכתוב בו את המשפטים המתאימים לו ומעודדים אותו מהמגוון שיוצג.
את הדף יכניס למעטפה אישית, ויוכל להיעזר בה כשיתמודד עם מצב משברי.
אפשר להוסיף משפטים מחזקים לאלה שיכתבו התלמידים, כגון:

  • לכל בעיה יש יותר מפתרון אחד!
  • יש בי את הכוחות והיכולות להתמודד
  • יש לי במי להיעזר אם ארצה
  • כדאי "לספור עד עשר" ואז לחשוב שוב על המצב
  • אני יודע/ת שאני אהוב/ה
  • יש לי חברות וחברים טובים שיהיו לצדי
  • תמיד יהיה לצדי מי שיגיד לי מילה טובה בזמן המתאים
  • אני יודע/ת שאחרים התמודדו עם מצב דומה – גם אני מסוגל/ת
  • אי ודאות עלולה לגרום לבלבול ולעתים היא בלתי נמנעת, אך זהו מצב זמני וחולף!
  • ניתן להתאמן על חשיבה אופטימית על ידי היפוך משפטים:  מייאוש לתקווה
  • נתינה לאחר היא נתינה לעצמך – יש לה כוח מעודד ומחסן

 

זרקור בתרבות יהודית ישראלית

השיר עוסק בכוחה המרפא והמנחם של המילה הטובה.

המילה הטובה משנה את הדרך שבה אנו רואים את העולם ואת הדרך שבה אנשים רואים את עצמם. הדובר בשיר מבקש "מילה טובה" מהסביבה, מילה טובה המסייעת להתגבר על משבר ועל זמנים קשים. המילה הטובה מדגישה עד כמה ניתן באמצעותה לעודד חבר או חברה ולהפיח בהם תקווה במקום של ייאוש.

המילה "אפילו", הפותחת את השיר וחוזרת על עצמה פעמים רבות במהלכו, היא שילוב של המילים אף ו-אילו ומקורה בלשון חז"ל. באמצעות המילה "אפילו" ניתן להביע רעיונות המנוגדים לציפיות, לדוגמה: "אפילו בשרב הכי כבד, ידעתי שהגשם עוד יירד" . המצופה: במצב של שרב (חום כבד), ההרגשה לא נעימה, וקשה להאמין שיירד גשם. המנוגד למצופה: למרות השרב יודעים שיירד גשם (על פי "במלל ובזמר", משרד החינוך).


ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "ואהבת לרעך כמוך", כבוד האדם.

הפתגם מארון הספרים היהודי המעמיק את הדיון במשמעותה של "המילה הטובה" הוא הפסוק "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" [מִשְׁלֵי יח כא], המורה על חשיבותן ומשקלן של המילים שאנו אומרים, שיכולות להשפיע אפילו על חיים ומוות.


1. נברר עם התלמידים מה המשמעות של "המילה הטובה" בשיר ומהי חשיבותה בחיינו.

2. האם לדעתם האמרה "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" היא גוזמה (הגזמה) או מציאות? התלמידים ייתנו  דוגמאות.

3. למידה בחברותא:
נחלק לתלמידים את מילות הפזמון:

לֹא פַּעַם זֶה קָשֶׁה
אֲבָל לָרוֹב מִלָּה טוֹבָה
מִיָד עוֹשָׂה לִי טוֹב
רַק מִלָה טוֹבָה
אוֹ שְׁתַּיִם, לֹא יוֹתֵר מִזֶּה.

התלמידים יבררו בחברותא:

  • מה המשמעות של המשפט "לא פעם זה קשה". מה קשה ולמה?
  • הם יספרו על מקרה אישי שבו עודדו חבר, אח או קרוב אחר, מה אמרו לו, וכיצד זה השפיע עליו.
  • האם קשה יותר לומר מילה טובה ומעודדת או לקבל מילה טובה? מדוע?

הרחבה
השמיעו את השיר "מי האיש" ולאחריו את השיר " מילה טובה". השוו ביניהם: מה דומה ומה שונה?

 

סימנייה