דילוג לתוכן

שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך

זרקור מוזיקלי

 מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה, במרחב ובקבוצות

חמוטל בן זאב כתבה את השיר, שמביע את ערך הנתינה, לבקשתו של בועז שרעבי. הלחן – שממחיש ומדגיש את המילה "לתת" – ואופן שירתו של שרעבי, יוצרים אווירה של 'שיר נשמה'. הוא פותח בפזמון רחב שחוזר בין בתי השיר בצורה מקוצרת. בין הפזמון לבתים יש קשר מלודי הדוק דרך  פראזות מלודיות החוזרות, לעיתים בוואריאנטים קלים. הלחנה זו יוצרת לכידות מוסיקלית ורעיונית לאורך השיר, כשהמסר: "לתת", עוטף את כולו ושרוי בכל חלקיו.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כתות א-ב

  1. בשעת ההאזנה הראשונה לשיר, בקשו מהתלמידים לעמוד ולהעביר ביניהם, לפי סדר הישיבה בכיתה, כדור (או חפץ אחר) בהישמע המילה "לתת". תלמידים שהכדור עבר אצלם ישבו.
  2. שאלו האם הפזמונים בשיר זהים או דומים?
  3. שירו יחד את הפזמון החוזר (המקוצר) ובקשו  מהתלמידים לצעוד צעד אחד בהישמע המילה "לתת". בזוגות - זה מול זה, בקשו מהתלמידים לטפוח את הפעמה על הרגליים  ו"לתת" ברכת שלום (בהצמדת כפות הידיים זו אל זו) במילה "לתת".
  4. שירו יחד את הפזמון (המקוצר) והקישו את הפעמה. בקשו מהתלמידים לעקוב אחר התרשים ולבחור את הגרף המתאר נכונה את הופעת המילה "לתת" (X):

    לוו את השירה במשולשים לפי הסימנים בגרף המתאים (X= נקישת משולש).
  5. למדו את התלמידים את תנועות שפת החירשים של הפזמון החוזר. צפו בביצוע של מקהלת מורן לשיר ונסו להצטרף בתנועות הפזמון.
    https://www.youtube.com/watch?v=k0cFJqEcpoE

כתות ג-ד

  1. א. בשעת ההאזנה הראשונה בקשו מהתלמידים לבחור מתוך 'מחסן מלים', את המלים המתאימות לתיאור האווירה ולתיאור התחושות שעורר בהם השיר: עדינות, רגישות, חמלה, כוח, כאב, אומץ, עצב, תקווה, תוקפנות, אושר, חשש,יאוש, אחר: ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____
    ב. רשמו/סמנו את המלים שבחרו התלמידים ושאלו:
    - האם אותה אווירה נשמרת לאורך כל השיר או משתנה?
    - באיזה חלק של השיר וכיצד המלחין או המעבד משנה את האווירה/הרגש בשיר?
  2. פעילות בזוגות:
    -  שירו בקולכם את הפזמון (בגרסאותיו השונות) ובקשו מהתלמידים להעביר ביניהם חפץ  כלשהו כשתשמע המילה "לתת".
    -  השמיעו את השיר המלא וחזרו על הפעילות בתנועה במרחב, כשהפעם כל תלמיד מחזיק חפץ בידו. בהשמעת בית – יצעדו בחופשיות, ובהשמעת פזמון – ימצאו בן זוג לתת לו  ולקבל ממנו  את החפץ. שאלו את התלמידים כמה חפצים החליפו ועם כמה ילדים?
  3. שירו את הפזמון, הקישו את הפעמות וסמנו היכן בתיבות הריקות מושרת המילה "לתת".
    לפי גרסת הפזמון הראשון:
    4/4 . . . . I . . . . I . . . . I . . . . I . . . . I . . . . II
    לפי גרסת הפזמון החוזר

    I . . . . I . . . . I . . . . II . . . . I . . . . I . . . .4/4 
    * כוונה לסימון הפעמה החזקה בה מושרת המילה ולא להקדמה או לסינקופה
  4. צפו בביצוע של מקהלת מורן ובקשו מהתלמידים לנסות לזכור כמה שיותר סימנים למלים בשפת החירשים. נסו להצטרף לביצוע בשירה ובסימנים. https://www.youtube.com/watch?v=k0cFJqEcpoE 

כתות ה-ו

  • חלקו לתלמידים את תווי הפזמון הפותח של השיר [A1] ושירו בקולכם. בקשו מהם להקיף את כל הפעמים שבהן מופיעה המלה "לתת"

א. כמה פעמים מופיעה המילה?
ב. כיצד ממחיש ומדגיש המלחין את המילה במוסיקה?
- הקשיבו לשירתו של שרעבי ובקשו מהתלמידים לבדוק האם הפזמון חוזר בשיר באופן זהה/דומה. מאילו משפטים/תיבות הרכיב המלחין את הפזמון החוזר?
פעילות בקבוצות:
- בשיר זה יש קשר הדוק בין בתי השיר והפזמון דרך מנגינות חוזרות. מצאו לכל משפט-פזמון בטבלה את משפטי הבתים שמתחת לטבלה, המושרים בלחן זהה :

משפט מהפזמון הפותח

משפט/ים מהבית

"את הנשמה ואת הלב"

 

"לתת כשאתה אוהב"

 

"עוד תלמד לתת לתת"

 

 

"אתה לומד עם השנים" / "לחיות עם כל השינויים" / "לרקום איתה סיפור חיים" / "ולעבור ימים קשים" / "תמיד לדעת לוותר" / "ואת הטעם לשמר" /
- בחרו את הגרף המתאר נכונה את מהלך השיר בביצועו של בועז שרעבי. נמקו את בחירתכם מבחינה מוסיקלית ורגשית.

                         


מה למדנו?

  • הבחנה בין ניואנסים מוסיקליים דומים וזהים
  • ביצוע של מוטיב מוסיקלי בתנועה ובנגינה
  • הבחנה בין הפעמה למוטיב המלודי
  • הבחנה בקשרים מלודיים בתוך השיר ובין חלקיו
  • הבנת העיבוד והביצוע  בתור אמצעים לפיתוח מוסיקלי
  • מעקב ורישום בתרשים גרפי ובתווים של השיר.    

 

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.