דילוג לתוכן

שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך

זרקור מוזיקלי

פעילויות במליאה ובקבוצות במרחב הכיתה – לפי קבוצות גיל

נעמי שמר כתבה את השיר  במיוחד עבור מופע של להקת "הכל עובר חביבי" בשנת 1984, לציון עשור לפעילותה. כל שירי המופע מכונסים גם באלבום בשם זה. השיר בעל מבנה פשוט (סטרופי), הבתים מאופיינים במקצבים סינקופליים ואילו המקצב של הפזמון פשוט יותר  ומעניק תחושה של ביטחון ויציבות. בדרך זו מובלט ערך הכנסת האורחים, בעיקר באמצעות  ההדגשה על צמד המילים "פת במלח".

 

פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. לפני  שהצגתם את  מילות השיר בפני התלמידים, ציירו שער במרכז הלוח ומסביבו כתבו מילים שונות (ציורים/כרטיסים). מומלץ לבחור במילים המופיעות בשיר ובמילים אחרות שאינן מופיעות בשיר: אורח, ים, טנא, פרח, יין, תריס, בית וכו'.
בקשו מהתלמידים להאזין לשיר:

  • מדוע צויר שער ואיזה ערך הוא מייצג?
  • אלו מהמילים הרשומות על הלוח יכנסו בשער?
  • האם יש פזמון חוזר?
  • אילו מהמילים הרשומות על הלוח מופיעות בפזמון ואילובבתים?

2. הכינו סרטים בשלושה צבעים, חלקו את הכיתה לשתי קבוצות: קבוצת הבתים וקבוצת הפזמון. כל אחד מתלמידי הבתים  יקבל מילה מן השיר (מרשימת המילים שלעיל) ותלמידי הפזמון יקבלו סרט צבעוני (בשלושה צבעים) ירוק ) טנא), לבן (פרח), אדום (יין). שני תלמידים ייִצרו שער  בהרמת ידיים.
השמיעו שוב את השיר:

  •  תלמידי הבתים יעברו דרך השער כשיושמעו המילים שבידיהם.
  •  התלמידים שבידיהם סרטים יעברו דרך השער לפי הצבע המוזכר בשיר.
  • אפשרו לתלמידים להתחלף בתפקידים ולהתנסות בהאזנה  פעם לבתי השיר, ופעם לפזמון .

3. בקשו מהתלמידים לדקלם את הפזמון על פי המקצב, עד המשפט "זה מה שיש".
הציגו והקישו את שתי תבניות המקצב האלה: 

  • בקשו מהתלמידים להתאים את תבניות המקצב למשפט הנכון בשיר כשהם מתנסים בהקשת המקצבים.
  • פעילות בקבוצות:  חלקו את בתי השיר והפזמונים בין הקבוצות, אפשרו לתלמידים ללוות את השיר בכלי הקשה על פי ליווי שחיברו בעצמם או ליווי שהמורה תחבר בהתאמה לתבניות המקצב של השיר.
  • בקשו להדגיש בליווי את צמד המילים: "פת במלח".
  • אפשרו לכל קבוצה להופיע בתורה עם הליווי שחיברה.

כיתות ג-ד
1. לפני שהצגתם את מילות השיר בפני התלמידים, חלקו לתלמידים דף שבמרכזו מצויר שער. מתחת לשער יהיה מחסן מילים ובו  מילים הלקוחות מן שיר וגם מילים אחרות לדוגמא: אורח, ים, מדבר, בית, טנא, פרח, שמש, שדה וכו'
בקשו מהתלמידים להאזין לשיר ולענות:

  • מדוע צויר שער ואיזה ערך הוא מייצג?
  • בקשו  לכתוב בתוך השער רק את המילים שהוזכרו בשיר.
  • בקשו לערוך טבלה ולמיין מילים שהופיעו בפזמון ומילים שהופיעו בבתי השיר.

2. בקשו מהתלמידים לדקלם את פזמון השיר על פי המקצב :"טנא ירוק, פרח לבן..."

  • שאלו את התלמידים איזה צמד מילים מודגש? מדוע?
  • הכינו  5 כרטיסים עם תבניות המקצב של הפזמון ( ללא "שב אתנו כאן").

  • בקשו מהתלמידים לסדר את הכרטיסים על פי הסדר הנכון .
  • פעילות בקבוצות: חלקו את בתי השיר והפזמונים בין הקבוצות. אפשרו לתלמידים ללוות את השיר בכלי הקשה על פי ליווי שחיברו או ליווי שהמורה תחבר, בהתאמה  לתבניות המקצב.
  • אפשרו לכל קבוצה להופיע בתורה עם הלווי שחיברה.

כיתות ה-ו
1. בקשו מהתלמידים להתבונן בתווי השיר:

  • אילו תיבות חוזרות על עצמן בשיר?
  • אילו מרווחים מאפיינים את המלודיה?
  • בקשו לסמן את השתקים, מה תפקידם במנגינה?
  • איזה צמד מילים מודגש בפזמון? מדוע?
  • באילו אמצעים מוזיקליים משיגה נעמי שמר הדגשה זו?

2. חלקו לתלמידים דף עם מילות השיר, השמיעו להם את השיר בביצוע "הכל עובר חביבי":

  • בקשו לסמן תוך כדי האזנה לשיר מי מבצע בכל פעם: סולו/ יחד.
  • בקשו לציין האם מבנה זה חוזר לכל אורך השיר או משתנה בחלקים השונים של השיר?
  • בקשו לבצע את השיר על פי מבנה זה .
  • באיזה מקום בשיר יש תחושה של הגעה לשיא? אילו מרכיבים מוזיקליים יוצרים תחושה זו?

 


מה למדנו?

  • הבחנה בפיסוק המוזיקלי בשיר
  • זיהוי מבנה השיר והבחנה בין בית לפזמון
  • ביצוע בשירה ובליווי של כלי הקשה
  • הבחנה בתבנית מקצב חוזרת
  • הבנת הקשר בין טקסט לבין הלחן
  • תפקודיו של אלמנט השתק
  • מעקב אחר תבניות המקצב  בפזמון 
  • עבודת צוות בנגינה משותפת
  • הסקת מסקנות מתמונת תווים

 

 

סימנייה