דילוג לתוכן

שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "שירו של שפשף" מאפשר שיח על ה"אני" של כל אחד מאתנו אל מול כוחו של ה"ביחד".

מה אני, אני רק בן אדם
אני חי ועובד כמו כולם.

השיר פותח ב"אני" - "מה אני?"
המשמעות של אני לפני אנחנו.. עוד לפני ביחד - "מה אני?" זאת הזדמנות לשיח בנושא אני (היחיד) ומה אני מביא לביחד.
האם כל "אני" יכול להיות "ביחד"?
"אני חי ועובד כמו כולם" - מסר של פשטות.. אני חי.. עובד.. כמו כולם.. הייחודיות לא נוכחת באני היחיד בשיר זה, כי אם בעוצמת הביחד.
ניתן להתבונן על כך מפריזמת כוח היחיד ומפריזמת ריבוי היחידים לביחד גדול וחזק.
האם קבוצה של חלשים יכולה להפוך ליחד חזק?
האם קבוצה של יחידים חזקים יכולה להפוך לביחד?
האם שונות בין אנשים יכולה לבוא לידי ביטוי ביחד?
האם חשוב לנו יותר האני או הביחד? מתי אני בוחר/ת ב"אני" ומתי ב"ביחד"?
האם קולי הייחודי יישמע בביחד?

לא מבין מה קורה וחושב
מי שומע את מה שבלב

אני כיחיד לא מבין: מי שומע את היחיד? את מה שבלבו?
האם יש לנו כקבוצה יותר כוח לגרום שיקשיבו למה שבלבנו?
האם אני יכול לומר את שבלבי ביחד? האם יהיה מי שיקשיב וישמע את מה שבלב אחד בקבוצה?

הכוונה נותנת אמונה

הכוונה למה? למה אני מתכוון? ומדוע כשיש לנו כוונה אנו חשים באמונה?
האמונה קיימת באופיינו או נרכשת?
האם יכול להיות שכשיש לנו משימה, מטרה (כוונה), אנו מדויקים יותר? מצליחים יותר? מאמינים ביכולתנו להצליח?

ואם רק נסתכל אם לא ניבהל
ונראה לעולם שביחד כולם
יחד כן ללכת יחד
כן ללכת יחד אל האור
יחד זה הזמן ביחד
ואיתך ביחד לאהוב.

ואם רק נסתכל.. אם לא ניבהל, על מה נסתכל? על הסובבים אותנו? על עצמנו כיחידים? כחברה?
ולמה ניבהל? האם הביחד, יכול גם להבהיל? להוביל למקומות מסוכנים?
ונראה לעולם שביחד כולם,  מה העולם יראה? כוח? עוצמה? האם העולם יכול לראות גם את היחיד? או רק את הביחד?
ללכת יחד אל האור, מהו המקום המואר הזה? זה שאין בו חשכה? זה שנלך אליו ביחד בכיוון הנכון והמואר?
זה הזמן ביחד, יש זמן לביחד וזמן לבד? מהם הזמנים שבהם אנחנו מעדיפים להיות ביחד ומתי אנחנו מעדיפים את הלבד שלנו?
מה נרוויח בזמן הזה מהביחד?

אין לי פחד ויש לי תחושה
שהדרך תהיה לי קשה

למרות הידיעה שלעתים עומדים בפנינו מכשולים, הדובר בשיר מתאר שאינו מפחד.
האם כולנו? האם הידיעה שיש מכשול (הדרך הקשה הצפויה) מפחידה? מה אנחנו יכולים לעשות כדי לא לפחד? איך אנו יכולים לחזק את התחושות שלנו בנוגע ליכולת שלנו להתמודד?
כמה אנו קשובים לתחושות שלנו? כשהן מחזקות, הן מעודדות אותנו ונותנות לנו ביטחון, אך כשהן תחושות פחות טובות, כיצד נוכל להמירן בתחושות חיוביות, מנחמות ומחזקות?
מהו מאגר הכוחות האישיים שלנו להתמודדות מיטבית מול קשיים?

 

משחק תנועות –  גלה את היחיד בקבוצה ואת כוחה של הקבוצה אל מול היחיד
כולם יושבים במעגל, תלמיד אחד נבחר ומוצא אל מחוץ לכיתה לדקה אחת. כאשר הוא לא רואה ולא שומע את מה שקורה במעגל, בוחרים מישהו שיעשה תנועות. כאשר התלמיד שיצא מהמעגל חוזר לכיתה, התלמיד שנבחר לעשות את התנועות מתחיל לעשות תנועות וכולם מחקים אותו, עד שהתלמיד מחוץ למעגל מוצא את החניך שהתחיל את התנועות.

בסיום המשחק יתנהל דיון על מיקום היחיד בקבוצה. מי מוביל קבוצה? איך נבחר מוביל? האם התנדב? מה אנחנו מחקים? מי מצליח להיות מובל בקבוצה ומי מנסה לקבוע חוקים חדשים?

כוחה של הקבוצה - מה אני יודע על המתרחש בקבוצה עם הצטרפותי לביחד? רמזים חברתיים, הבנת סיטואציה חברתית שאני נכנס  אליה מבלי להכיר את הכוחות הפועלים בה. כשאני רוצה להצטרף למהלך קבוצתי מה נדרש ממני? להיות אני? להשמיע את הקול שלי? או לקבל את המתרחש בקבוצה? לחקות את החברים בקבוצה?

אם אחד המשתתפים בוחר שלא להתנהל על פי חוקי המנהיג בקבוצה, מה יהיו התגובות כלפיו? הרי זה משבש את ההבנה מיהו המנהיג.

בחירות אישיות בקבוצה, על מה אני מוותר ומה אני מרוויח?

האם קבוצה היא כוח חיובי תמיד? האם לביחד יש כוח רב ומשמעותי יותר מהלבד? כמה ביטחון נותנת לי הקבוצה הגדולה? האם יש לי קבוצת השתייכות בכיתה? האם אני מרגיש בטוח בקבוצת הכיתה שלי? האם כולם עושים אותן התנועות, או שיש מקום לייחודיות ולמקוריות שלי?

 

לפוצץ את הבלון  - "ונראה לעולם שביחד כולם.."
מטרת המשימה היא להדגים את כוחה של הקבוצה לעומת כוחו של היחיד.
תלמיד אחד מתנדב לאחוז בבלון ולשמור עליו.
מטרת התלמידים האחרים היא לפוצץ את הבלון במהירות האפשרית.
כאשר הקבוצה מצליחה, מגייסים עוד שלושה תלמידים לעזרת האוחז בבלון עם בלון מנופח חדש. כך הלאה עד אשר כל הכיתה שומרת על הבלון מול תלמיד אחד שמנסה לפוצץ את הבלון.

מובן שכאשר המצב הוא אחד מול רבים, הקבוצה תנצח את היחיד מהר מאוד, עד שהמצב מתהפך והיכולת של היחיד מול הקבוצה אינה מאפשרת ליחיד להגיע לבלון ולפוצץ אותו.

לאחר ההדגמה ייערך דיון בכיתה, שבו ניתן להיעזר בשאלות מכוונות:

  • מה הבנתם מההדגמה?
  • מה אתם חושבים שהיה המסר?
  • מה הבלון יכול לסמל?
  • איך הרגשתם כשהייתם צריכים לשמור לבד/ביחד על הבלון? ההרגשה הייתה אחרת?
  • האם יש קושי לעמוד מול קבוצה?
  • מה התנאים להצלחת היחיד מול קבוצה?
  • מדוע חשוב שלקבוצה יהיה כוח קבוצתי?
  • מאין אתם חושבים שמגיעה העוצמה של קבוצה?
  • האם ההדגמה הזו עוררה בכם זיכרון של מקרה אישי?

 

"כן ללכת יחד אל האור ...יחד זה הזמן שיחד"
חשיפה למשפט "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך" הבעל שם טוב

היכנסו לחדר חשוך, כל תלמיד יקבל נר או פנס וידליק אותו לפי סדר העמידה. ככל שיותר ילדים יצטרפו יהיה האור חזק יותר.
פעילות זו מוסברת לתלמידים ונעשית בשקט מוחלט. בתום הפעילות ישוחחו התלמידים על כוחו הגדול של האור הקבוצתי.

זרקור בתרבות יהודית ישראלית

השיר עוסק במשמעות המושג "יחד". הוא נכתב לסרט מוסיקלי בשם "שוברים" (1985), העוסק בקבוצת שחקנים המגיעים לנגב כדי לצלם סרט דל תקציב, ונאלצים להתמודד יחד עם אילוצים וקשיים למיניהם. מאיר בנאי מלחין השיר ומבצעו בסרט, השתתף בו גם כשחקן, ודמותו נקראה "שפשף", ומכאן שם השיר.

ה"יחד" (המילה החוזרת בשיר)  עולה בשיר בשני היבטים ומעגלים: היבט חברתי-קהילתי-לאומי ("ונַראה לעולם שביחד כולם, אז יחד, כן ללכת יחד ...") , ובהיבט האישי-זוגי ("ואיתך ביחד לאהוב"). ה"יחד" מוצג בשיר בהנגדה לשגרת חייו של אדם, שחי ביחידות ואולי בבדידות: "מה אני? אני רק בן אדם, אני חי ועובד כמו כולם...".  בשיר מובעת העמדה שה"יחד" הוא כוח, הוא מסמל התאחדות המובילה לעשייה משותפת, להתגברות על קשיים ולהתקדמות משמעותית, וכן מעצימה את האיש היחיד.


ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם:  "ואהבת לרעך כמוך", ערך החברות, ערבות הדדית

האמרה מארון הספרים היהודי המלווה את השיר לקוחה מספר תהילים (פסוק שהוא בעצמו שיר): "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (תהלים קלג א).


1. נשוחח עם התלמידים

  • מהם הדברים הנכונים מבחינתם לעשות ביחד (דוגמאות והסבר)?
  • אלו דברים מעדיפים לעשות לבד (דוגמאות והסבר)?
  • כיצד קשור השיר לערך "ואהבת לרעך כמוך"?

2. נחלק את השיר לתלמידים

  • מה הפרשנות שמציע מחבר השיר למושג "יחד"? האם אתם מסכימים עם פרשנות זו? מדוע?

3. "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד" (תהילים קלג א)

  • התלמידים יסבירו במילים שלהם את הפסוק.
  • האם הם מסכימים עם הרעיון המובא בפסוק? האם זה נעים "לשבת" יחד? האם תמיד זה נעים, האם זה נעים עם כל אחד?

העשרה
נציע לתלמידים הסבר נוסף על המילה "יחד", על דרך הרמז. המילה יחד היא גם ראשי תיבות של המילים "יש חילוקי דעות", ומכאן הסבר הפסוק: הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד, כלומר: גם כשיש חילוקי דעות.

  • התלמידים יספרו על חילוקי דעות או על מריבות עם חברים. האם הם עדיין "יישבו ביחד" ו/או ייפרדו?
  • התלמידים יציעו הצעות כיצד אפשר לשמור על ה"ביחד", למרות ואולי בזכות חילוקי הדעות.

 

סימנייה