הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח אודות ערך הנתינה, כאשר ההתמקדות היא באדם הנותן ובמשמעות הרחבה של מעשה הנתינה
מצורף נספח1
דיון ושיח כיתתי
1. לפניכם משפטים הקשורים בנתינה. מצאו בשיר משפטים המבטאים אותו רעיון:
- נתינה מאפשרת לחדור לנפש הזולת ולגרום לו להיפתח_________________
- הנתינה הנכונה היא עדינה ורגישה_______________________________
- נתינה היא היכולת לא לעמוד תמיד על שלך_________________________
- נתינה יכולה להתקיים גם במציאות חיים קשה_______________________
- יש ללמוד כיצד לתת בצורה מיטיבה______________________________
- נתינה גורמת אושר, הן למקבל והן לנותן___________________________
- נתינה היא היכולת לשתף בדברים אישיים__________________________
- הנתינה מאפשרת להתאושש ולהתחיל מחדש________________________
- נתינה היא היכולת להבין ולסלוח________________________________
- הנתינה היא תולדה של אהבה__________________________________
- הנתינה מאפשרת לחיות חיי שיתוף ______________________________
2. בחרו מתוך השיר, או מהסיפור שמאחורי השיר, דבר מה שהרשים אתכם במיוחד. תארו אילו רגשות ומחשבות התעוררו בכם.
לסיכום: ציינו מה למדתם אודות נתינה, אשר לא היה מוכר לכם לפני השיח על השיר.
הפעלה ראשונה – עבודה בקבוצות לכיתות ה-ו
לתֶת אֶת הַנְּשָמָה וְאֶת הַלֵּב...:
- חלקו את התלמידים לקבוצות
- חלקו לחברי הקבוצות מקור אחד מתוך המקורות המצורפים בנושא הנתינה. הנחו את חברי הקבוצה לקרוא יחד את המקור שקיבלו ולקיים שיח ביניהם:
- האם מקור זה מעורר בכם חשיבה חדשה בנוגע לנתינה?
- האם הזדהתם עם הנאמר?
- האם תמיד קל לנו לתת? מתי קל לתת? מתי קשה?
- אילו עמדות קודמות בנוגע לנתינה הוא מחזק בכם?
- האם יש במקור זה רעיונות אשר הופיעו בשיר "לתת"?
- האם יש דבר מה אישי שאתם יכולים לשאוב ממקור זה?
- כל קבוצה תציג בפני חברי הכיתה את המקור שלה ואת התובנות שעלו בקרב חברי הקבוצה בתהליך הלמידה.
- לסיכום: תארו בקצרה את תחושותיכם ומחשבותיכם בסיום ההתנסות שעברתם.
הפעלה שנייה
חלקו לכל הקבוצות בכיתה מקור אחד מהמקורות (אסתר קל וג'ובראן חליל ג'ובראן). בקשו מהתלמידים לקרוא את המקור בעיון.
המקור של אסתר קל (מומלץ לכיתות הנמוכות)
שאלות:
א. מדוע מדמה אסתר קל את הנתינה לפרח?
ב. מה מיוחד בפרח?
- עצמו את העיניים ודמיינו שאתם בשדה פרחים. מה אתם מרגישים? מה את חווים?
- ציירו את הנתינה הזו, הדומה לפרח. למי תרצו להעניק את ציורכם? (אפשר להחליט יחד לתת
את הציורים לחבר בכיתה או בשכבה, למורה, להורה, לקשישים בבית אבות או לילדים המאושפזים בבית-חולים כדי לעודד את רוחם.
המקור של ג'ובראן חליל ג'ובראן (מומלץ לכיתות ה-ו)
שאלות:
א. המקור מונה ארבעה סוגי נותנים. מי הם? מהי הנתינה שלהם? מהו שכרם?
ב. איזה סוג של נתינה המחבר מעדיף? מדוע? האם אתם מזדהים עם דבריו?
ג. שאלה אישית: אני בתור אדם שנותן
- לאיזה סוג מהנותנים האלה אני שייך?
- האם אני נותן בשמחה?
- מה הייתי רוצה לשפר? מה הייתי רוצה לשמר?
- אילו תחושות ומחשבות מעורר בי מקור זה?