דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

חזרה

בְּרוֹשׁ

 מילים: אהוד מנור  לחן: אריאל זילבר    וַאֲנִי רָאִיתִי בְּרוֹשׁ   שֶׁנִּצָּב בְּתוֹךְ שָׂדֶה מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ   בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה   אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה.     עַל צִדּוֹ נָטָה הַבְּרוֹשׁ   לֹא נִשְׁבַּר אֶת צַמַּרְתּוֹ הִרְכִּין עַד עֵשֶׂב.   וְהִנֵּה, מוּל הַיָּם   קָם הַבְּרוֹשׁ יָרֹק וָרָם.     הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ   מוּל אֵשׁ וּמַיִם.   הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ   עַד הַשָּׁמַיִם.   בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ אֵיתָן.   לוּ רַק נִתַּן וְאֶלְמַד   אֶת דַּרְכּוֹ שֶׁל עֵץ אֶחָד.     וַאֲנִי כְּמוֹ תִּינוֹק   שֶׁנִּשְׁבַּר וְלֹא יָכֹל מוּל פְּנֵי הַשֶּׁמֶשׁ.   בַּחַמְסִין, בַּקָּרָה   אֶל מוּל פְּנֵי הַסְּעָרָה.     הִנֵּה בְּרוֹשׁ, לְבַדּוֹ...

ברוש - אודות

אודות השיר

לפנינו שיר המציג שיח פנימי בהשראת התבוננות באובייקט חיצוני. הדובר מצוי בתהליך של בירור זהות ושואף למצוא את הדרך הנכונה ללכת בה, וזאת מתוך התבוננות בזהות אחרת, בדרכו ובכוחו של מישהו אחר. 

ברמה הקונקרטית – הגיבור של השיר הוא הברוש, אחד העצים הבולטים בנוף 

הארץ-ישראלי, מימי התנ"ך ועד היום. רואים אותו בשכונה, בחצר בית-הספר, תוחם דרכים וחלקות חקלאיות ומוכר גם בבתי-קברות ובאתרי-הנצחה. אבל מי מאתנו עוצר להתבונן בעץ כלשהו, ולקבל ממנו השראה לחיים, למשל בשעת משבר? המשורר מזמין אותנו לחוויה כזאת. 

מתבקש אפוא לקרוא את השיר גם ברמה המטאפורית. הגיבור של השיר יכול להיות אדם שהוא "בראש אחר". מישהו שהוא לא אני, אך הוא מהווה מופת עבורי. ברוש יכול להתפרש כאדם או כעם שנאבק לבדו, מול כוחות המאיימים על זהותו, על קיומו; הוא יחיד מול רבים, רוחות הזמן, לפעמים הוא מושפע מהם ומשתנה, אבל לבסוף עומד באתגר, שומר על זהותו, משתקם ומתחדש. 

האם אני, שמרגיש חסר אונים, כמו תינוק, במשבר, האם אצליח ללמוד מהתבוננות באחר משהו חשוב עבורי? עצם השאיפה לכך, היא התחלת הדרך, להתגברות-התבגרות.

 

מילון

ניצב – עומד יציב. קשה להזיזו. 

קרה – קור חזק, צינה עזה הגורמת לקפיאה.

נטה – זז, פנה, נמתח לכיוון מסוים.

צמרת – ראש האילן, כְּלל-ענפיו העליונים. 

הרכין – כופף, השפיל כלפי-מטה. 

איתן – חזק, יציב. אוצר ביטויים: איתני-הטבע, נחל איתן, שב לאיתנו.

 

ערכים: דוגמא אישית, בחירה ואחריות , התבגרות והתגברות,  מסורת וחידוש 

 

סימנייה