דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

התחדשות - אודות השיר

אודות השיר

השיר התחדשות נכתב על ידי נעמי שמר ובוצע בשנת 1985 על ידי עפרה חזה. השיר עוסק בימים בהם חוזרים לשגרת ימי החול אחרי חגי תשרי (כמה שנים מאוחר יותר כתבה שמר גרסה חדשה לשיר זה בשם "התחדשות אחרת", שבוצע ע"י להקת הנח"ל).

המושג "התחדשות" מרמז על הכוח הטמון בדברים קבועים, ישנים ומוכרים, להתעורר לחיים חדשים. השנים ועונות השנה חוזרות שוב ושוב במחזוריות קבועה, אולם בכל שנה מתאפשרת צמיחה מחודשת, ויש בה הבטחה לשיפור ולתיקון. ההתחדשות של לוח השנים נותנת בידנו הזדמנות להתחדש במעשינו ובבחירות שלנו. 

הביטוי "אחרי החגים" מתייחס לחזרה לשגרת החולין שיש בה לעיתים משהו משעמם, מייגע וחד גוני. אך דווקא בימי החול, ימי המעשה והעבודה, גלומה הבטחת השינוי וההתחדשות.

לתיאור חילופי העונה שמר עושה שימוש בארבעת היסודות, "האוויר, העפר (אדמה), המטר (מים) והאש" ומרמזת באמצעותם על רוחות הסתיו, הגשמים הראשונים והכנת הקרקע לזריעה. חג הסוכות מהדהד בשורה: "הפטיש, הסולם, המעדר". הפעילות החקלאית של חריש וזריעה, ושינויי שעות האור והלילה מובלעים במילים: "שדות הצל ושדות האור".

השיר פותח בתערובת רגשות של פחד והתרגשות לקראת העתיד הלא ידוע. בהמשך מתוארות האפשרויות השונות העומדות בפנינו בראשית השנה, וביכולתנו לממשן, על פי בחירתנו, לטוב או לרע. השיר מסיים בהזמנה לעצב במו ידינו את השנה החדשה ואת חיינו.

סיומו החידתי של השיר, האותיות ל"ד, ל"ה, ל"ו, מרמז על השנים העוברות זו אחר זו, ככל הנראה השנים העבריות בהן נכתב השיר: תשל"ד – תשל"ו (1974 – 1976). 

 

מילון

פיק ברכיים - פחד, רעד בברכיים

אחרי החגים - ביטוי המתייחס לחזרה לשגרת עבודה לאחר תקופת החגים

האוויר, העפר, המטר והאש - ארבעת יסודות הטבע, על פי תיאורה קדם מדעית ביוון העתיקה

עץ הדעת טוב ורע - רמז לעץ הדעת, שעל פי סיפור גן עדן, (בראשית פרק ב') נאסר על אדם וחווה לאכול מפריו. לאחר שאכלו ממנו הפכו לבעלי היכולת להבחין בין טוב ורע.

נתיב - שביל, מסלול

שעון החול - מכשיר למדידת זמן העשוי משני מכלי זכוכית שביניהן מעבר צר. בתוך המכלים נתון חול דק. המעבר בין החלק העליון לתחתון מסמל את הזמן האוזל.

מאותת - מסמן

 

ערכים: התחדשות, בחירה בטוב, תיקון, מעשים טובים, עבודה, קודש וחול.

סימנייה