דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1

מילות השיר "מתנות קטנות" נכתבו על ידי נועם חורב. ללחן השיר אחראי היוצר והזמר רמי קליינשטיין. השיר הינו שיר הנושא מהאלבום "מתנות קטנות" שראה אור במרץ 2014. הוא זכה ולגרסאות כיסוי רבות ולהצלחה רבה בקרב הציבור הישראלי.

השיר בנוי מבתים, פזמונים וחלק שלישי הנבדל באופי ובתזמור (למורה: "כי בנו בחרת..").

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

1.   אלתרו מנגינה בכלי נגינה מלודי ושלבו במנגינה חמישה צלילים ראשונים בסולם דו מינור בעלייה ובירידה באופן הבא:

בקשו מהתלמידים להאזין ולהראות תנועות מתאימות כאשר הם שומעים מנגינה בעלייה ובירידה.

2. נגנו כעת לפי המקצב המופיע בשיר ובקשו מהתלמידים להציע תנועות מתאימות.

  

3. בקשו מהתלמידים לציין אם היה הבדל בתנועות, מה היה ההבדל ומדוע?

4. נגנו לתלמידים את מנגינת הבית הראשון ובקשו מהם להצביע כאשר הם שומעים את אחת המנגינות המצוינות בסעיף 2.

5. שאלו את התלמידים האם המנגינה הייתה בעלייה או בירידה.

6. שירו את הבית הראשון בשיר ובקשו מהתלמידים להבחין מה המשפטים בחלק המלודי בירידה (למורה: "האור והצל משחקים... ", שיירות לבנות חוזרות..."). 

7. הסבירו את המשפטים ושאלו את התלמידים מדוע לדעתם בחר המלחין לחבר מנגינה בירידה למשפטים האלו.

8. חיזרו על אותה פעילות המשפטים בבית הבא (למורה: "השמש כמו הדאגות...", ושום סערה...").

9. שירו את השיר בקולכם ובקשו מהתלמידים להצטרף בתנועות שהמציאו בבתים בשיר ובפזמונים. לעמוד ולשיר.

 

 כיתות ג'-ד'

1. למדו את התלמידים את מקצב המוטיב החוזר בשפת המקצב ובהקשות: 

2. הוסיפו את התווים למוטיב ולמדו את התלמידים לשיר אותו בשמות הצלילים או בדרך אחרת לבחירתכם (למורה: לדוגמה: "לוּ לוּ...").

3. השמיעו את השיר בביצוע רמי קליינשטיין ובקשו מהתלמידים לספור כמה פעמים מופיע המוטיב והאם הוא מופיע בבתים או בפזמונים.

4. הציגו בפני התלמידים את המילים של פזמון השיר והשמיעו אותו. בקשו מהם לסמן את המשפטים שבסופם מופיע המוטיב (למורה: ראה כוכביות בנספח 1).

5. שאלו את התלמידים האם לדעתם יש למוטיב תפקיד מוזיקלי בשיר (למורה: המוטיב מופיע בסוף המשפטים המוזיקליים הקצרים.)

6. בקשו מהתלמידים להציע הקשות המתאימות למקצב ומביעות את הערכים הריתמיים השונים (למורה: לכל יחידה ריתמית יש הקשה משלה. לדוגמא: חלקי 16 במחיאות כפיים, שמיניות בטפיחות על הירכיים וחצאים מחיאה ולאחריה תנועה ממושכת הממחישה את משך הצליל.)

7. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירה וללוות את המוטיב החוזר בפזמונים בהקשות.

 

כיתות ה'-ו' 

1. הראו לתלמידים את התווים הבאים (למורה: ראה גם נספח 1) ושאלו:

  • מהו הצליל המרכזי בסולם ולפי מה ניתן לדעת זאת? (למורה: הצליל דו המתחיל ומסיים את המנגינה.)
  • כמה תיבות כתובות?
  • כמה פעמות יש בכל תיבה?
  • באיזה תיבות יש צלילים יורדים 

2. התייחסו כעת לסיומות השונות (למורה: וולטות שונות) ולסימן החזרה ושאלו את התלמידים איך לדעתם צריך לבצע את המנגינה?

3. שירו את המנגינה החוזרת בסיומות שונות ושאלו את התלמידים מה סימן החזרה וסימן הוולטה מייצגים במנגינה.

4. הזמינו תלמיד לעקוב בלוח ושירו את המנגינה בשמות הצלילים.

5. הזמינו תלמיד אחר לעקוב ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירת שמות הצלילים.

6. שירו את הבית הראשון ובקשו מהתלמידים לשיר את המנגינה שלמדו.

7. בצעו את השיר כאשר מחצית מהתלמידים שרים את הבתים והמחצית השנייה את המנגינה המלווה. את החלק השלישי, שירו בעצמכם. חיזרו שוב והחליפו בין הקבוצות.

 

מה למדנו?

  • התייחסות לקשר שבין תוכן השיר למלודיה.
  • זיהוי והבעת כיוון מלודי בעלייה ובירידה.
  • זיהוי וביצוע של מוטיב מוזיקלי קצר בשיר.
  • התנסות בקריאת תווים, ניתוח מקצבי ומלודי.
  • פיתוח שמיעה מוזיקלית והקשבה בשירה משותפת בשני קולות.

מתנות קטנות - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.