דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

חזרה

אֵיךְ שִׁיר נוֹלָד

מילים: יהונתן גפן  לחן: יוני רכטר    אֵיךְ שִׁיר נוֹלָד?   כְּמוֹ הַצְּחוֹק   זֶה מַתְחִיל מִבִּפְנִים   וּמִתְגַּלְגֵּל הַחוּצָה   אֵיךְ שִׁיר נוֹלָד?   כְּמוֹ תִּינוֹק   בַּהַתְחָלָה זֶה כּוֹאֵב   אַחַר כָּךְ יוֹצֵא הַחוּצָה   וְכֻלָּם שְׂמֵחִים   וּפִתְאוֹם אֵיזֶה יֹפִי   הוּא הוֹלֵךְ לְבַד   אֵיךְ שִׁיר נוֹלָד?   כְּמוֹ תִּינוֹק 

איך שיר נולד - אודות השיר

אודות השיר 

השיר מתאר באופן יצירתי,בלשון היתולית ובעזרת דימויים משלושה עולמות (הצחוק, לידת תינוק, הכנת תבשיל) את התהליך המרתק של יצירת שיר חדש בעולם ואת החוויה האישית של היוצר והתמודדותו עם הקשיים הכרוכים בתהליך היצירה.

מתיאורו זה של יהונתן גפן, יוצר ישראלי רב-תחומי ופורה מאוד, אפשר לקבל מושג על המאפיינים של תהליך היצירה בכלל, בכל תחום, עד שהיא הופכת להיות עצמאית וגם נחלת הרבים:

התהליך מתחיל בפנים, בנפשו ובגופו של היוצר. נדרש זמן הבשלה, שבמהלכו היצירה עוברת גלגולים ונכתבות הרבה טיוטות. היוצר עובד לפי חוקים מקובלים בעולם היצירה ("מוסיף שני חרוזים"); מתבל את היצירה בחומרים ובמינון לפי טעמו ("קצת פלפל..."), נעזר באנשים קרובים ("בצל מהשכנה"), משתמש בהומור ועושה את הבלתי צפוי, כדי שהיצירה תהיה מושכת, מקורית ומחדשת ("מערבב שלושה כבשים"). לבסוף היצירה בשלה להתגלגל ולצאת החוצה, להיוולד. היציאה לאור כרוכה בכאב, רגשי ואולי גם פיזי– אך המאמץ כדאי, כי לבסוף מביאה היצירה החדשה שמחה רבה לכול, כמו בלידת תינוק, או כמו צחוק אחרי בכי. יהונתן גפן מבהיר כי האומנות היא כמו החיים: קשיים וכאב הם המאמץ הנדרש כדי לחוות שמחה, חדוות יצירה וחידוש.

בסוף כל בית חוזרות המילים: "ופתאום איזה יופי, הוא הולך לבד". תחושת אושר מציפה את המשורר כאשר השיר מתבגר ומקבל זהות משל עצמו. המשורר שברא אותו מוכן לתת לו חירות ועצמאות. כשהשיר מתפרסם ומתחבב על רבים, הוא למעשה נעשה חלק מהתרבות הכללית. היצירה שמעניק האומן מעשירה את חיי החברה והתרבות. 

 

מילון

יצירה - על פי לשון חז"ל - פעולה שמביאה לעולם דבר־מה חדש, מוחשי או מופשט, שלא היה בו קודם לכן. על פי העברית החדשה- פרי עבודתו האיכותית והמוערכת של האומן.

אוֹמן - יוצר, כגון צייר, פסל, מוזיקאי, שחקן וסופר.

אוּמן - הוא 'בעל מלאכה', 'מומחה במלאכתו'.

מטאפורה - מילה או צירוף מילים המשמשים במשמעות שונה ממובנן המילולי המקורי, ומשמעות זו אינה מילולית אלא ציורית.

דימוי - אמצעי לשוני המשווה בין שני רכיבים לשוניים מתחומים שונים, שיש ביניהם יסוד משותף, דומה אך לא זהה.

 

ערכים: שמחה, פרשנות ויצירה אישית, חירות היצירה, התמודדות עם אתגרים, אחריות, מעורבות, שייכות.

סימנייה