דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על אושר ועל אמונה בטוב העתיד לקרות, התמודדות עם אתגרים, פחדים וקשיים, והיכולת להתגבר עליהם. כמו כן, מזמן העיסוק בשיר בירור עם התלמידים, על אופטימיות, על ראיית הכוחות שבאדם כמפתחת חוסן ותחושת סיפוק

 

עבודה בקבוצות

בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.

 

לכל הכיתות

הבית הראשון בשיר עוסק בשאיפה לדעת, ביכולת לעודד אחרים ולהרגיש קרובים אליהם, וביכולת להתמודד עם פחדים וחששות, ולהאמין בטוב העתיד לבוא.

1. קראו את הבית וסמנו בו מילים המלמדות על קושי או אתגר, ומילים חיוביות המלמדות על יכולת וכוח. 

2. האם המילים שסימנתם מעידות על חוויות אישיות שלכם? שתפו.

3. "מי שבידו לגעת, יש שבליבו עוד לנחם..."

  • כמה נחמד להרגיש קרבה ואכפתיות לאנשים סביבנו. מי הם האנשים שאתם מרגישים קרובים אליהם בחייכם? אילו תכונות יש בהם שאתם אוהבים ומעריכים? 
  • שתפו במצב בו יכולתם לנחם או לעודד חבר/ בן משפחה? מה עשיתם על מנת לעודד אותו? כיצד הרגשתם כאשר עשיתם זאת? 

4. "אל תפחד, ימים יבואו ועונות השנה תחלוף
     אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף"

  • ספרו על חוויה בה חששתם או פחדתם ממשהו, והצלחתם להתגבר על הפחד.
  • מה עזר לכם להתגבר? אילו מחשבות סייעו לכם להתגבר? מה גיליתם על עצמכם בעקבות החוויה?

 

הבית השני בשיר עוסק ביכולת של האדם להתמודד עם סוגים שונים של מצבים ואנשים, גם אם הם פחות נעימים, ועל כך שגם במצבים מאתגרים ולא קלים, ניתן למצוא כוח והומור.

1. האם קרה לכם שהכרתם מישהו שלא חיבבתם, ולבסוף גיליתם שהוא דווקא נחמד? כיצד הצלחתם להתיידד אתו בכל זאת? מה עזר לכם?

2 .ספרו על מקרה שבו התמודדתם עם קושי, ומצאתם את עצמכם צוחקים? כיצד מסייע ההומור, לדעתכם, להתמודד עם מצבים מאתגרים? 

3 .הפזמון עוסק בתקווה, באופטימיות ובשינויים, וכמו כן בהגשמת חלומות ורגעים של אושר.

  • מה הייתם רוצים לשמר בחייכם ומה הייתם רוצים לשנות? שתפו בשני דברים שאתם רוצים לשמר (שלא ישתנו בחייכם, שיישארו בדיוק אותו הדבר), ובשני דברים שתרצו שישתנו.
  • מהם החלומות שלכם? מה תרצו לאחל לעצמכם?
  • מהו אושר עבורכם? מתי אתם חשים מאושרים? תארו רגע מאושר בחיי היום יום שלכם. היכן אתם נמצאים בו? מי נמצא אתכם? מה גורם לכם לחוש טוב ברגע זה. 

 

כיתות ד׳-ו׳

1. "אל תפחד, ימים יבואו ועונות שנה תחלוף,
     אתה תראה שעוד נגיע אל הסוף"

  • האם פחד יכול להיות רגש שמשרת את האדם ומקדם אותו? חישבו על מקרה בו פחד עזר לכם לשמור על עצמכם, להתקדם ולפתח חוסן נפשי ויכולות חדשות (למורה: כדאי לשוחח עם התלמידים על המושג "חוסן נפשי", לברר את פירושו המילוני ולבקש דוגמאות).
  • למה מתכוון המשורר באומרו כי ימים יבואו ועונות שנה יחלפו? כיצד משפט זה יכול לעודד את מי שמפחד? האם קרה לכם מקרה שיכול להמחיש משפט זה? 
  • לאיזה סוף מתכוון המשורר לדעתכם? האם כוונתו שנגיע לסוף במובן חיובי או שלילי? כיצד אתם מבינים כי לכך כוונתו? 

2. מהי אופטימיות? מי הוא אדם אופטימי? אם מושג זה אינו מוכר לכם, בדקו את פירושו.

3. מדוע כדאי לו לאדם להיות אופטימי, לדעתכם? כיצד תכונה זו יכולה לעזור לאדם להתמודד עם מצבי חיים שונים? 

4. הבית הרביעי עוסק באופק הרחוק, בו מתגשמים החלומות, ועל תחושת הסיפוק שחשים כאשר מגיעים אל האופק הנכסף.

  • מה הייתם רוצים להיות כשתגדלו? היכן תרצו לגור, במה תרצו לעסוק, אילו תכונות תרצו שיהיו בכם...?
  • כיצד אתם מרגישים כאשר אתם מצליחים להשיג מטרה שהצבתם לעצמכם? ספרו על מקרה בו רציתם להשיג דבר מה מסוים והצלחתם להשיגו. מי/ מה עזר לכם להצליח? 

 

הצעה לשיח במליאה ומשימה אישית

לכל הכיתות

  • האם אהבתם את השיר? מה אהבתם בו? אילו מילים או משפטים אהבתם במיוחד?
  • אילו יכולתם לצייר את השיר, כיצד הייתם מציירים אותו? באילו צבעים הייתם משתמשים? איזה בית מבתי השיר הייתם בוחרים לצייר? 
  • למי תרצו להקדיש שיר זה במתנה? מדוע דווקא לאדם זה?

 

כיתות ד׳-ו׳

השיר נקרא " מכתב לאחי". בחרו באדם משמעותי בחייכם, אשר תירצו לכתוב לו מכתב. אדם זה יכול להיות אח או אחות, הורה, סבא או סבתא, בן המשפחה המורחבת או חבר, אשר כתיבת מכתב זה יכולה לעודד אותו להתגבר על קושי או אתגר עמו הוא מתמודד. תוכלו במכתב לתאר את אותו אדם, מה אתם אוהבים בו, מהן התכונות אשר אתם מעריכים בו, כיצד אתם אוהבים לבלות עמו, מה אתם לומדים ממנו ומה הייתם רוצים שילמד אתכם, במה אתם דומים לו ובמה הייתם רוצים להידמות לו. התייחסו במכתב לעצות שתוכלו לתת לאותו אדם, על מנת לעזור לו להתמודד עם האתגר, מילות עידוד ואופטימיות, וכמו כן תוכלו לסיים באיחול או משאלה עבורו.

כדאי לקשט ולאייר את המכתב, להכניס את המכתב למעטפה, ולמסור לאותו אדם, אשר ישמח לקבל מכם את המכתב המעצים והמוקיר.

  • למעוניינים: הציגו במליאה את המכתבים שכתבתם, ספרו על החוויה, על הבחירה בנשוא המכתב וגם - כיצד תרמה לכם הכתיבה באופן אישי. 
  • שתפו בתגובות שקיבלתם לאחר מסירת המכתב. מיהם האנשים שהגיבו על המכתב? מה אמרו לכם? כיצד חשתם כאשר שמעתם את התגובות? 
  • אם הייתם נמצאים במצב בו אתם מתקשים ומתמודדים עם אתגר, ממי הייתם רוצים לקבל מכתב תומך כמו זה שכתבתם אתם? מדוע דווקא מאדם זה? 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח 1

בשיר מכתב לאחי בוחר עילי בוטנר לפנות אל אחיו בכתב ולא בעל פה. לכל אחת משתי הדרכים יש כוחות אחרים. בתרבות היהודית  ישנו עיסוק תמידי בהבדלים בין תורה שבכתב ותורה שבע"פ ובין מעמדן של המילים הכתובות והמילים המדוברות.

השיר הוא מסר של אופטימיות ואמונה באפשרות שדברים יהיו טובים יותר בעתיד, אך בכלל לא ברור מהי הדרך שתוביל אל האושר בסוף הדרך. טקסטים רבים מאוד בתרבות היהודית וגם הישראלית  עוסקים בדרך, באחריות האישית ובשאלה מה קבוע מראש ומה בר שינוי?

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

בכתב ובעל פה

אוריינות:

שירו את השיר יחד. בררו בכיתה:

1. מדוע השיר נקרא מכתב לאחי?

  • האם הדברים שנכתבו במכתב לא יכולים להיאמר בשיחה בעל פה? 
  • כתבו מכתב לחבר/ה בכיתה. צרו מנייר מעטפה וכתבו עליה את שמו/שמה. כעת מנו שני תלמידים להיות דוורים ולהעביר את הדואר בין החברים השונים.
  • האם קיבלתם פעם מכתב שמוען אליכם? מה היה תוכנו? כיצד הרגשתם?
  • האם שלחתם פעם מכתב? למי? מדוע?
    * מומלץ לאחר הלימוד לכתוב מכתבים ולצאת באופן מרוכז לשליחת המכתבים בדואר.

ערך במבחן:

1. בתרבות היהודית יש מסורת של אמונה בשתי תורות. תורה שבכתב - זו שאתם לומדים בכיתה - ותורה שהתפתחה בעל-פה על בסיס התורה הכתובה,  ועברה מדור לדור, מהורים שסיפרו לילדיהם. 

  • שחקו בכיתה טלפון שבור – כשהמילים העוברות מאוזן לאוזן הן מילים של שורה או שתיים בשיר "מכתב לאחי". 
  • בררו עם התלמידים מהם החסרונות והיתרונות של מידע שעובר בעל פה?

2. בַּלַּיְלָה הַהוּא, נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ; וַיֹּאמֶר, לְהָבִיא אֶת-סֵפֶר הַזִּכְרֹנוֹת דִּבְרֵי הַיָּמִים, וַיִּהְיוּ נִקְרָאִים, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ
(מגילת אסתר פרק ו', פסוק א')

  • בררו עם התלמידים את היתרונות והחסרונות של העלאת דברים על הכתב.

3. למה אתם מאמינים יותר – למה שאתם קוראים או למה שנאמר בעל פה? נמקו

4. צפו בסרטון האנימציה 'הספרים המעופפים המופלאים של מר מוריס לסמור', המבוסס על ספר באותו שם מאת ויליאם ג'ויס. 

  • האם אתם מעדיפים לקרוא ספרים, לשמוע סיפורים או אולי לצפות בהם? 
  • מה ההבדל בין האפשרויות השונות?
  • שתפו את חבריכם בספרים האהובים עליכם.

 

כיתות ג׳-ד׳

וקדימה אל האופק 

אוריינות:

1. חפשו בשיר מילים וביטויים הפונים אל העתיד.

ערך במבחן:

1. האם התייחסתם אל המשפט 'ועונות שנה תחלוף' מהשיר כאל משפט הפונה אל העתיד?
קראו את הפסוק שאלוהים אומר לנוח מיד אחרי שהוא, משפחתו והחיות יצאו מהתיבה: עֹד כָּל-יְמֵי הָאָרֶץ זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף וְיוֹם וָלַיְלָה לֹא יִשְׁבֹּתוּ .(בראשית פרק ח' פסוק י"ב).

2. מצאו הפכים בפסוק. 

  • נסו לפסק את הפסוק.
  • האם הפסוק הזה מסמל עתיד?  נמקו.
  • קראו במילון את הערך 'נצח', האם הפסוק מייצג נצח? נמקו.  

3. קראו את הבית האחרון של השיר הנפתח במילים 'וקדימה אל האופק'.

  • קראו ב'אוצר הביטויים' את הערך 'נופל לידו כפרי בשל', מה משמעות הביטוי? האם פרי בשל הוא דבר המושג בקלות? 
  • אילו תנאים המופיעים בבית הזה מסייעים לפרי להבשיל?
  • ביטוי הפוך למופיע בשיר הוא הביטוי 'פרי עמלו'. מי לדעתכם 'נח ונרדם בצל' אחרי שהשיג את הפרי, מי שהתוצר 'נפל לידיו כפרי בשל', או מי שהתוצר הוא 'פרי עמלו'? 
  • כתבו מהו הפרי שהייתם רוצים להחזיק בידיכם בשנה זו. מהם התנאים שאתם יכולים ליצור על מנת להצליח במשימה.

 

כיתות ה׳-ו׳

יש סיבות לכל דבר?!

אוריינות:

סמנו בשיר ביטויים לפעולות שהאדם עושה וביטויים המעידים על פסיביות (העדר פעולה).

  • האם אתם יכולים להצביע על מגמתיות בשיר? האם השיר מכוון לפעולה או להעדר פעולה?

ערך במבחן – הכול צפוי או הרשות נתונה?

1. על פי הפזמון, מה יוביל את האדם אל סוף הדרך בה יהיה מאושר? והאם לדעתכם אושר הוא סימן לסוף הדרך או מאפשר את תחילתה?

  • בתרבות היהודית והישראלית  יש עיסוק רב בשאלת האחריות של האדם על נתיב חייו. מה קבוע מראש ("יש סיבות לכל דבר"; או הביטוי העממי: "הכול זה מלמעלה"), ומה תלוי באדם עצמו. הצטרפו לשיחה הרב-דורית הזו. למדו בחברותות את דף הלימוד המצורף. לאחר מכן הציגו את העמדות שעולות בכיתה בשאלות אלה. האם המגמה המאפיינת את חברת הכיתה מתאימה או מנוגדת למגמה שבשיר?

2. השיר עוסק בסוף הדרך, בעתיד שיהיה טוב יותר. קראו את שירה של לאה גולדברג 'למדני אלוהי':

למדני אלוהי ברך והתפלל 
על סוד עלה קמל 
על נגה פרי בשל 
על החירות הזאת 
לראות, לחוש, לנשום
לדעת, לייחל, להיכשל 

למד את שפתותי ברכה ושיר הלל 
בהתחדש זמנך עם בוקר ועם ליל 
לבל יהיה יומי היום כתמול שלשום 
לבל יהיה עלי יומי הרגל

  • עמדו על הדמיון וההבדלים בגישות בין השיר 'למדני אלוהי' והשיר 'מכתב לאחי'. 
  • האם הגישות סותרות זו את זו? 

למורות: בעוד מכתב לאחי מקווה ושואף לעתיד טוב יותר, למדני אלוהי מבקש לראות את הטוב הקיים בהווה, כפי שהוא.  

 

לסיכום:

  • ביררנו את חשיבותה של המילה הכתובה לצד מילה הנמסרת בעל-פה.
  • התנסינו  בכתיבת  מכתב ובחוויה של קבלת מכתב אישי.
  • התייחסנו אל מושגים המתייחסים אל העתיד ואל גישות שונות בדרך לשם.  
  • התלבטנו מה מקומו של האדם בעיצוב עתידו והאם באמת יש לנו יכולת להשפיע או שאולי הכל 'מַכְּתוב'', "הכל זה מלמעלה".

סימנייה