דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1

השיר "מכתב לאחי" הופיע באלבומו השני של הפזמונאי, המלחין והגיטריסט עילי בוטנר, בשנת 2010. בוטנר בחר בזמר קובי אפללו לביצוע השיר האישי, כפי שמעיד שמו. השיר הפך ללהיט בתחנות הרדיו, ועל אף תוכנו הפרטי היה למעיין "המנון" שרבים מזדהים אתו. השיר משמש בטקסים רבים בבתי הספר, בצבא ועוד.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. חימום: תרגלו עם התלמידים קריאה של משפטים קצרים באינטונציה של שאלה לעומת אינטונציה של תשובה. משפטים לדוגמא: היום קר בחוץ. כל ההתחלות קשות.  שאלו את התלמידים כיצד אנו מבחינים בין שאלה לתשובה?

2. אלתרו בנגינה משפטי שאלה ומשפטי תשובה. בקשו מהתלמידים להאזין ולנסות לזהות את אופי המשפטים (שאלה או תשובה). בקשו מהתלמידים להציע תנועה שתייצג את אופי המשפט המוזיקלי ובקשו מהם להשתמש בתנועות המוסכמות כדי לסמן בסוף כל משפט שאתם מנגנים האם הוא מסתיים בשאלה או בתשובה. 

3. בררו עם התלמידים כיצד הם מבחינים בין משפטי תשובה ושאלה במוזיקה?

4. האזינו לשיר "מכתב לאחי" ובקשו מהתלמידים לשים לב למשפט "בסוף הדרך עוד תהיה מאושר"- האם הוא נשמע בשיר כשאלה או כתשובה? הנחו אותם להשתמש תוך כדי האזנה בתנועות שהמצאתם קודם. 
(הצעה למורה: דוגמא נוספת לשימוש במנגינת שאלה ומנגינת תשובה על אותן המילים ניתן למצוא גם בפזמון השיר "בשנה הבאה" (א.מנור, נ.הירש).)

  • לאחר ההאזנה, חזרו על הפזמון בקולכם ובקשו מהתלמידים לאתר שאלה בולטת נוספת המופיעה בפזמון ("מה ימיס את הדממה?").
  • שירו יחד את הפזמון ו"נצחו" עליו באמצעות התנועות שהמצאתם. דונו - כיצד הסימנים המוסכמים בהם השתמשתם, עוזרים לדייק את השירה? 

 

כיתות ג׳-ד׳

דומה, זהה ושונה:

1. קראו עם התלמידים את מילות השיר ושאלו מכמה משפטים מורכב הבית. השוו בין המשפטים ובדקו- האם הם דומים זה לזה (מבחינת הטקסט בלבד)?

2. נגנו בכל פעם שורה מן הבית, ובקשו מהתלמידים לזהות מהן המילים המתאימות לשורה. השוו בין המנגינות ושאלו את התלמידים:

  • האם יש שורות שיש להן מנגינה זהה/ דומה? 
  • האם יש מרכיב דומה בפתיחה של כל אחת מן המנגינות? (מומלץ להקרין את התווים)

3. המחישו את המושג קדמה: שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להקיש את הפעמה יחד אתכם, תוך הדגשה של הפעמה הראשונה בכל תיבה. בררו עם התלמידים היכן הופיעה הפעמה המודגשת הראשונה בכל משפט. הסבירו לתלמידים שכל המשפטים בשיר נפתחים בקדמה, ואת משמעותה הרגשית (תנופה, דחיפה קדימה, התקדמות).

4. שאלו את התלמידים: כיצד משרת השימוש הרב בקדמות בשיר זה את המסר של המילים? 
(למורה: כותב השיר מבקש לתת לאחיו עידוד ותמיכה רגשית, להאמין בעצמו ולהתגבר על קשיים. הקדמה המוזיקלית נותנת תחושה של דחיפה ובכך מצטרפת למשמעות של זריקת העידוד שהמילים מבקשות להעניק).

  • בקשו מהתלמידים, להציע תנועות שונות להמחשת הקדמה. שירו יחד כאשר אחד התלמידים ממחיש את הקדמה באמצעות התנועה שבחר. שאר התלמידים יצטרפו אליו בתנועה. החליפו את התלמיד לאחר מספר שורות. 

 

כיתות ה׳-ו׳

1. פתחו את המפגש בהשמעת השיר בביצוע קובי אפללו, ולאחר מכן בביצוע עילי בוטנר וילדי החוץ. בקשו מהתלמידים לזהות בכל ביצוע כלי נגינה בולטים, קטעי מעבר ואת מספר הזמרים.

2. לאחר ההשוואה, אפשרו לתלמידים לחוות דעתם ולספר-  איזה ביצוע מצא חן בעיניהם יותר ומדוע?

3. האזינו לביצוע האינסטרומנטלי של עילי בוטנר, ושאלו את התלמידים באיזה חלק ניגנה הגיטרה את המלודיה של השיר ואיזה חלק היה אלתור?

  • מה בכל זאת מאפשר לנו לזהות את פזמון השיר, למרות שהמנגינה הבסיסית לא נשמעת? (האקורדים, הליווי של הפזמון נמצא ברקע ומרמז לנו עליו)

4. למדו את התלמידים ליווי קבוע למנגינת הבית (ראו דוגמא בנספח1) ואילו בפזמון הנחו את התלמידים לנסות ולאלתר ליווי, כפי שעילי בוטנר מאלתר את המלודיה בגיטרה. 

 

מה למדנו?

  • זיהוי משפטי שאלה ותשובה במוזיקה וביטויים בתנועה.
  • הקניית המושג קדמה, ביטויו בתנועה ומשמעותו בהקשר תוכני.
  • השוואת ביצועים ועיבודים.
  • בחינת היחסים בין מלודיה, ליווי ואלתור.
  • התנסות באלתור.

מכתב לאחי - תווים

תווים

תווים

סימנייה