דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על כוחות, תקווה ויכולת להתמודד במצבים מאתגרים וקשים. ביכולת למצוא את הטוב, גם כאשר רע. כמו כן, מבסס השיר את הבית כמקור לביטחון ושייכות

 

שיח בקבוצה

בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את הבתים, והזמינו אותם לשתף בקבוצה:

1. קראו יחד ובקול רם את הבית הראשון, והתייחסו לשאלות בקבוצה:

"דווקא כשחשוך, כשהכול הפוך 
מוצאים שבילים להתגבר 
להשתחרר, כל השאלות מתחילות להיפתר 
כשכבר חשבתי רגע לוותר 
ראיתי את השמש מסנוורת את הרחוב 
מכל הרע שבעולם, שיהיה לי טוב 
מכל הרע שבעולם, שיהיה לי טוב" 

  • מהם הרגשות המובעים בבית זה? (למורה: ייאוש, וויתור וחוסר אונים ולעומתם גם תקווה ואופטימיות).
  • מתי מרגישים כך, "כשחשוך, כשהכול הפוך"? הציעו דוגמאות למצבים בהם ילדים בגילכם יכולים להרגיש כך.  
  • לאיזו שאלה הייתם אתם מבקשים לקבל היום תשובה? מה הייתם רוצים לפתור?
  • כיצד ניתן להתגבר? מהם השבילים האישיים שלכם המאפשרים לכם להתגבר ולהתמודד? 
  • האם קרה לכם שהרגשתם שקשה ועצוב, ואז "ראיתם שמש", מצאתם פתרון ותחושתכם ו/או מצב רוחכם השתנה? מה או מי, עזר לכם להגיע לפתרון? שתפו.

 

2. קראו יחד ובקול רם את הבית השני, והתייחסו לשאלות בקבוצה:

"כל החלונות נפתחים לראות 
רוח באה בגגות
ומעיפה ככה בתנופה 

את שייבש ולא יחזור 
כשכבר חשבתי רגע לעצור 
תמיד זרח עוד בוקר להפריח ולשמור 
מכל החושך בעולם, תמיד יהיה לי אור 
מכל החושך בעולם, תמיד יהיה לי אור".

  • מה הייתם מבקשים אתם להעיף/ להוציא/ להשליך מחייכם? ( למורה: כדאי לכוון את התלמידים לשיח על תכונות או התנהגויות שהיו רוצים לשנות מכיוון שאינם מקדמות אותם).
    מה הייתם מבקשים להשאיר?
  • איך מרגישים בחושך?
    איך מרגישים באור?
  • האם קרה למישהו ממשפחתכם, מצב בו נאלץ להתמודד עם תקופה קשה (שיש בה תחושת חושך), ואז הגיע האור, ההטבה, השינוי לטובה? כיצד התמודד? האם הייתם לו לעזר? האם תירצו לשתף את הקבוצה בסיפורכם האישי? 

 

3. קראו יחד ובקול רם את הפזמון והתייחסו לשאלות:

"כל התחלה נושאת איתה תפילה 
תפילה שאשמר 
כל נפילה אותי רק מעלה 
ואני אגבה יותר 
מכל מה שבוער למטה 
בסוף הרי תמיד רוצים לחזור הביתה" 

  • מהי התחלה עבורכם? ספרו על משהו שהתחלתם לאחרונה.
  • האם קרה לכם שנכשלתם או "נפלתם" וגיליתם בעצמכם כוח להתמודד ולהתחזק?
  • כיצד מרגישים כאשר חוזרים הביתה? 
  • מהו בית עבורכם? מה אתם אוהבים בבית שלכם? 
  • אנשים רבים אומרים שביתם מעניק להם תחושת חוזק וביטחון. מה דעתכם על כך? האם אתם מזדהים עם אמירה זו?
    (למורה: יש לשים לב לילדים שמתקשים לענות על שאלה זו, כמו גם ילדים שישתפו שהבית אינו מעניק להם תחושת ביטחון, במידה ויעלו תגובות שכאלו, יש להמשיך את השיח באופן פרטני עם התלמיד ולא לדובב אותו להמשך שיח במסגרת המליאה הכיתתית).
  • כיצד אתם מרגישים כשאתם חוזרים הביתה? מה אתם אוהבים לעשות כאשר אתם חוזרים הביתה מהיום שלכם? שתפו.

 

4. קראו יחד ובקול רם את הבית השלישי , והתייחסו לשאלות בקבוצה:

"כל מי שעבר בנתיב הצר 
יודע להודות למרחבים הרטובים 
לאופק העוטף את השדות 
כשכבר חשבתי שהלב שביר 
חזרו אלי עיניים להאיר במבטן 
מכל הקור שבעולם, שיהיה לי חם 
מכל הקור שבעולם, שיהיה לי חם" 

  • בית זה מתייחס לתקווה, ולהכרת התודה, ליחס חם ולעזרה של אנשים בעת מצוקה.
    היזכרו במקרה בו קיבלתם תמיכה, עזרה או עידוד ממישהו. שתפו בקבוצה מתי זה קרה, מי הגיש לכם עזרה, וכיצד הרגשתם ברגע זה? 
  • האם קרה לכם שהגשתם עזרה או תמיכה למישהו שזקוק לה? כיצד הרגשתם כאשר עזרתם לאותו אדם?

 

פעילות מסכמת במליאה

תרגיל המצלמה הכיתתית:

השיר מתייחס לאור וחושך, טוב ורע, קשה ואפשרי.

הצטיידו במצלמה דמיונית, אשר לוכדת בעדשה שלה רגעים בהירים וטובים בכיתתכם, וגם רגעים פחות טובים... חישבו על מצבים ורגעים שקרו עד כה, במהלך תקופה מסוימת (למורה: מחצית או שנה וכד'...) רגעים בהם הייתם יחד בשיעור, בהפסקה, בפעילות כיתתית, חברתית, בתוך בית הספר או ממחוצה לו. 

ליכדו רגע אחד במצלמה הדמיונית, היזכרו בתמונה אחת טובה, מוארת ויפה, כזו שיש בה רגע כיתתי נעים, כזו שהייתם רוצים להכניס לאלבום הכיתתי, ותמונה כיתתית נוספת, פחות נעימה ופחות יפה, כזו שלא הייתם רוצים להכניס לאלבום התמונות הכיתתי (למורה: אפשר לכוון את התלמידים לחשוב על התנהגויות או מצבים בזמן שיעור או משימה, בפעילויות מחוץ לבית הספר או בהפסקות...).

אספו במליאה את התמונות הטובות והפחות טובות.

התייחסו יחד לשאלות:

  • מהם הדברים הטובים שיש בכיתתכם? מהן ההתנהגויות שהייתם רוצים לשמר?
  • מהם הדברים הפחות טובים בכיתתכם? מה הייתם מבקשים לשנות? (באווירה, בהתנהגויות, ביחסים...).
  • מה צריך לעשות או לקרות, כדי שחלקו של האלבום אשר מציג את התמונות והרגעים הטובים בכיתתכם יתמלא ויגדל? 
  • שתפו במליאה בתמונות הטובות שהכנסתם לאלבום.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

איך עולים מהמקום הנמוך ביותר? איך מזהים את קרן האור, אחרי שהעיניים התרגלו לחושך? בשיר לפנינו ישנה עדות לכוחות הנפש של האדם. שאלה גדולה היא כיצד לזהותם, לפתחם ולעשות בהם שימוש.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א'-ב'

שייכות, ביתיות

אוריינות:

1. אמרו: במילון הגדרות למילים. מה תהיה ההגדרה למילה "בית"? חשבו על משמעויות שונות למילה "בית" בעברית (כמו: בניין מגורים, בית בשיר, משפחה; בית-אב). רשמו על הלוח. 

2. עיינו עם התלמידים בהגדרת אבן-שושן ל"בית" (ההגדרה השנייה בקישור). שאלו: מה מוסיף הערך המילוני על ההגדרה שרשמנו? האם למדנו משמעות חדשה למילה?

ערך במבחן: 

1. שאלו: מדוע הדוברת בשיר רוצה "לחזור הביתה"? מה מסמל הבית לעומת כל מה שהיא עוברת בחוץ? (יציבות, ביטחון) האם אתם מזדהים עם האמירה ש"בסוף הרי תמיד רוצים לחזור הביתה"? מתי לאחרונה רציתם לחזור הביתה? למה? 

2. כתבו על הלוח את הפתגמים הבאים ובקשו מהתלמידים לזהות מה המשמעות המרכזית של  הבית לפי כל אחד מהם (הגנה, שלווה, קבלה). בסיום שאלו: לאיזה מהפתגמים הכי התחברתם ומדוע?

  • "ביתו של אדם מבצרו" – אדוארד קוק (חוק אנגלי מ-1628 המתיר לאדם להגן על ביתו מפני פולשים, משמעות נוספת: הבית הוא מקום המקלט והמפלט של יושביו).
  • "המוצא שלווה בביתו, בין אם הוא מלך או איכר, הוא המאושר באדם" - יוהן וולפגנג פון גתה (העיקר בבית איננו העושר או הגודל שלו, אלא השלווה שהוא מאפשר).
  • "הבית אינו המקום בו אתה חי, אלא המקום בו מבינים אותך" - קריסטיאן מורגנסטרן (הבית אינו מקום פיזי, אלא מקום שמקבל אותך כפי שאת/ה).

3. הקריאו בכיתה את "ברכת הבית" וספרו כי מדובר בברכה פופולרית בעולם היהודי, ורבים תולים אותה בפתח ביתם. 

  • במה שונה השורה האחרונה מיתר השורות? (בקשה מה יהיה בבית, ולא 'מה לא')
  • הנחו: נסחו ברכה ובה תיאור חיובי למה שתרצו שיקרה ויהיה בביתכם. 

 

כיתות ג'-ד'

חיבור לטבע 

אוריינות:

1. הנחו: בשיר מופיעים ניגודים מעולם הטבע, מצאו לפחות שניים (אור/חושך, צר/מרחב, קור/חום).

2. הוסיפו שני ניגודים מהטבע שאינם מופיעים בשיר (קמילה/פריחה, גבוה/נמוך, יבש/רטוב...).

ערך במבחן:

1. הנחו: בשיר מתואר כיצד הטבע מסייע לדוברת להתגבר על משברים. מצאו תיאור אחד (השמש, הרוח, האופק). הקרינו את הסרטון הבא, ושאלו: מהן תכונות הטבע המעניקות לאדם ביטחון גם ברגעים קשים? (יציבות, קביעות, חזרתיות) 

2. קראו את פס' ד'-ז' בקהלת פרק א'. שאלו: אילו תופעות מתוארות בפסוקים? (נצחיות העולם לעומת היות האדם בר-חלוף, זריחה ושקיעה, זרימת הנחלים לים) מה מאפיין את כולן? (חזרתיות) 

3. ספרו שבהמשך הפרק נאמר: "מַה-שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל-חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ." (שם, ט'). שאלו: לדעתכם, האם העובדה שהדברים חוזרים על עצמם היא מקור לייאוש או לתקווה? מדוע?

 

כיתות ה'-ו'

צמיחה ממשבר 

אוריינות:

1. כתבו על הלוח: "עמד בפני שוקת שבורה". שאלו: מה משמעות הביטוי? איזו מילה בביטוי אינה מוכרת לכם? (שוקת; באר מוארכת להשקיית בהמות). כיצד הבנת המילה מסייעת בהבנת הביטוי? (אדם שהגיע אל השוקת והיא שבורה לא יכול להשקות בהמותיו, לכן הוא במשבר).

2. שאלו: מהו השורש של המילה "משבר"? (ש.ב.ר), חשבו על ביטויים בעברית עם המילה "שבר" (שבר ענן, שבר עשרוני, שוד ושבר, שבר כלי, שבר את לבי…).  

ערך במבחן: 

1. הנחו: מצאו את הביטויים בשיר המתארים את רגעי-הייאוש של הדוברת (חשבתי לוותר, חשבתי לעצור...). שאלו: מה סייע לה להתמודד ברגעים האלו? (אור השמש, הבוקר, מבט עיניים, תפילה) איך דברים אלה עוזרים בשעת משבר? לאילו משברים הם יכולים לעזור ולאילו לא? מה עוזר לכם בשעה קשה? 

2. מה מאחלת לעצמה הדוברת בסיום כל בית? (למצוא טוב בתוך הרע, אור בחושך, חום בקור) אילו תכונות צריכות להיות לאדם כדי שיוכל למצוא את הטוב בתוך הרע? (אופטימיות, חוסן נפשי) 

3. ספרו לתלמידים את סיפור תחילתו של ר' עקיבא, שרק בגיל 40 למד לקרוא והפך לרב גדול וחשוב. שאלו: עם אלו קשיים התמודד ר' עקיבא? (לעגו לו, למד בכיתת בנו, קשיי פרנסה...), מאין שאב את המוטיבציה שלו? (כמו שהאבן השתנתה בזכות המים, הבין שלבו יכול להשתנות בזכות התורה). לדעתכם, אילו משפטים מהשיר שלנו ייתכן שר' עקיבא אמר לעצמו? (חשבתי לוותר, חשבתי לעצור...).

 

לסיכום: 

  • ראינו כי המילה "בית" טעונה במשמעויות רבות וביניהן יציבות ומשפחתיות, המציבות אותה כעוגן בחיי האדם.
  • זיהינו כי החזרתיות שבטבע מעניקה ביטחון לאדם ומאפשרת לו להתמודד עם אתגרים שונים בחייו.
  • בחנו כיצד הדוברת בשיר מתגברת על רגעי-משבר והכרנו את סיפור תחילתו של ר' עקיבא, שבחר לעלות מנקודת שפל והגיע לפסגה.

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.