הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הציפור הקטנה שנמצאת בליבו של כל אדם ושל כל ילד והיא מעוררת תחושות ורגשות שהן מהות החיים, ועל מערכת היחסים שבין האדם/הילד לציפור
עיון בשיר
האזינו לשיר וקראו את מילותיו.
1. "יש לי ציפור קטנה בלב"
הסבירו לתלמידים כי הציפור הקטנה ממוקמת על פי השיר בליבו של האדם. הלב, המזרים את הדם לגוף ומהווה עבורו מקור לחמצן, הוא מרכז הווייתו הפיזי של האדם. בנוסף, נתפס הלב כמקום שבו הרגשות נמצאים וגואים.
- שאלו את התלמידים:
- מי/מה היא הציפור הזו?
- אלו רגשות ומחשבות מעוררים בכם תיאורים על מעשיה של הציפור?
- מה יוצרת ובונה הציפור בתוך אישיותו של האדם?
- בחרו ביטוי הקשור למעשיה או לתאורה של הציפור אשר דיבר אל ליבכם במיוחד, מדוע התחברתם דווקא למשפט זה? הסבירו בקצרה.
- מדוע בחר הכותב דווקא בציפור? אילו תכונות יש לציפור אשר מתאימות לתפקידה בשיר?
- דמיינו בעל חיים נוסף שהיה יכול להיות במקום הציפור, במי הייתם בוחרים עבורכם ומדוע?
- שוחחו עם התלמידים אודות הציפור:
(למורה: לשאלות אילו עשויות להיות מגוון רחב של תשובות אשר יאמרו על ידי התלמידים בהתאם לגילם. כגון: הקול הפנימי של האדם, מצב הרוח, ציפור הנפש, החלק באדם שמזכיר את הטוב, המהות הנפשית של כל אדם, משאלות הלב שלנו השואפות להתממש, מהות המחברת את האדם לצד הרוחני שבו, נשמת האדם, השראה, מגוון רגשות חיוביים שעושים שמח בלב, כגון- תקווה, נחמה, אופטימיות, אהבה, חיוניות, שמחה טבעית, הבחירה ביש, התגשמות חלומות ועוד.. יש לתת מקום ולקבל כל תשובה). - איך נראית הציפור שלכם? מה היא יוצרת ובונה בכם? האם גם הציפור שלכם ממוקמת בלבכם?
- "והיא עושה בי מנגינות"- מה הן המנגינות הללו? מה הן מעוררות בתוככם?
(למורה: המנגינות מעוררות את אותן התחושות שעל פי השיר הן מהות חיינו). - במה שונות הציפורים שלנו זו מזו? מה גורם לשינוי? מה משפיע על הציפורים?
- האם הציפור שלכם תמיד נמצאת או לעיתים נעלמת? מתי היא נמצאת ומתי נעלמת?
- הציפור שלנו מגוננת ושומרת עלינו, האם גם אנחנו צריכים לשמור על הציפור שבתוכנו? כיצד ניתן לשמור עליה?
- ספרו מה במיוחד אתם אוהבים בציפור שלכם.
2. "והיא עושה אותי שלו
איתה אני מרגיש חופשי"
- מה יש בה, בציפור, שמאפשר את השלווה והחופשיות.
- האם גם אתם מרגישים חופשיים? בזכות מה?
3. "אולי היא טעם החיים"
טעם החיים- משמעות החיים, ההנאה והסיפוק שבחיים, הסיבות שבגללן אנו בוחרים בחיים.
- הסבירו האם ומדוע הציפור הקטנה שבלב היא טעם החיים?
- מהו טעם החיים בעבורכם?
הפעלות לבחירה
1. "יש לי ציפור קטנה בלב"
צרו ציפורים ממניפות נייר:
היעזרו בסרטון המצורף
- חלקו לכל תלמיד דף A4 לבן.
- הנחו את התלמידים לקפל את הדף לרצועות קטנות בצורת מניפה. על כל רצועה יכתבו התלמידים דבר מה המאפיין את יחסיהם עם הציפור, תכונות של הציפור המרגשות אותם או מה הם חווים במפגש אתה .
- חלקו לתלמידים בריסטול צבעוני בגודלA4 ממנו יעצבו התלמידים את גוף הציפור שלהם כפי שהם מדמיינים אותה. בתוכה ישחילו את המניפה שהכינו.
- תלו את הציפורים בכיתה.
2. "והיא יושבת על ענף בין מיתרי לבי"
- בקשו מהתלמידים להביא ענף קטן של עץ.
- בעזרת לבד/קרטון/פלסטלינה, ייצרו התלמידים את הציפור שלהם כפי שהם מדמיינים אותה ויושיבו אותה על הענף. מסביב לציפור ידביקו פתקים קטנים ובכל אחד דבר מה הקשור ליחסיהם עם הציפור שלהם.
- תלו את הציפורים בכיתה.