הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מאפשר שיח על אודות חשיבות השפה כגורם מלכד ומקשר בין אנשים. השיר מאפשר התבוננות משותפת על התכונות הנדרשות לאדם כדי להגיע להישגים יוצאי דופן ופורצי דרך
עבודת הכנה לשיר
1. חלקו את הכיתה לקבוצות.
תנו לכל קבוצה 3-4 פתקים ובהם מילים שהמציא אליעזר בן יהודה (בכל פתק מילה אחת),
כגון: אדיבות, מנגינה, בובה, זהות, ורד, חיידק, מברשת, מדרכה, תזמורת, יוזמה, ריהוט, הצהרה, עיתון, מברק, אופנה, עיתון, משרד, משטרה, גלידה, מילון, רשמי, וילון, אווירון וכד'.
(דרגו את רמת הקושי של המילים ותנו לכל קבוצה מילים קלות וקשות, מלבד כיתות א-ב – להם תנו מילים קלות בלבד).
הנחו את התלמידים:
- כל תלמיד יציג מילה שקיבל בפני חבריו לקבוצה, באמצעות תנועות ידיים וגוף (פנטומימה).
- אפשר גם לזמזם מנגינות וגם להשתמש באביזרים שנמצאים בסביבה.
- שאר חברי הקבוצה יצטרכו לגלות באיזו מילה מדובר, בפרק זמן של דקה.
לאחר שכל התלמידים יצליחו לגלות את המילים שהוצגו בפניהם, קיימו דיון במליאה ושאלו את התלמידים:
- מה הרגשתם כאשר היו חסרות לכם מילים?
- כיצד הרגשתם כאשר ניסיתם לגלות את המילה?
- כיצד הרגשתם כאשר הצלחתם לזהות את המילה, ברגע הגילוי?
- מה החשיבות של תקשורת בעזרת מילים?
- כיצד השפה מקשרת ומגשרת בין אנשים?
עיון בשיר
האזינו לשיר וקראו את מילותיו:
1. הנחו את התלמידים:
בשיר יש תיאורים המדברים על תכונותיו, אמונותיו ומעשיו של אליעזר בן יהודה. בחרו מתוך ההיגדים הבאים תכונה, מעשה או אמונה של אליעזר בן יהודה אשר דיברה אל ליבכם, העתיקו אותה בלשון השיר וכתבו מה במיוחד הרשים אתכם בדמותו ?מה קסם לכם? עם איזו תכונה אתם מזדהים? ועם איזו תכונה אתם פחות מזדהים?
- אמונה (האמונה של אליעזר בן יהודה שניתן להחיות את השפה העברית).
- אהבה? (האהבה שרחש אליעזר בן יהודה לשפה העברית ולדקדוקיה).
- עשייה (פעולותיו של אליעזר בן יהודה למען חידוש השפה).
- נמרצות (הקצב וכמות העבודה שהקדיש אליעזר בן יהודה לחידוש השפה).
- חדשנות (העובדה שהשפה העברית לא הייתה בשימוש יום-יומי במשך דורות).
- נוקשות (הציפיות של אליעזר בן יהודה מבנו איתמר).
2. שאלו את התלמידים:
- האם התכונות והאמונות של אליעזר בן יהודה הביאו לתוצאות – הן באשר לחידוש השפה הן באשר לבנו?
- האם חוויתם חוויה שבה האמונות שלכם, החלום שלכם התגשמו? מה נדרש לצורך מימוש החלום?
כמו הנביאים הקנאים לשם
הוא קינא לתואר ולפועל ולשם...
- האם חשתם אי פעם שמעשיכם, או הצלחתכם גורמים לחבר, למכר, לבן משפחה לקנא בכם?
- האם חשתם קנאה בחבר או מכר שלכם שהצליח לממש רעיון או חלום?
- קנאה היא רגש אנושי הקיים בין בני אדם, באילו מצבים לדעתכם קנאה יכולה להיות רגש חיובי ומקדם, ובאילו מצבים רגש שלילי ומעקב?
והשפה גדלה
ולא הכירה את מראה דמותה
בבוא השחר...
- לעיתים אנו מציעים רעיון משלנו, משתפים אחרים והרעיון מתפתח, עד כדי כך שאין אנו מכירים כבר את הרעיון ההתחלתי. האם חוויתם חוויה שכזו?
- השפה, כמו האדם, מתפתחת גם היא. שתפו בתהליך התפתחות אישי שלכם?
- האם הייתם שותפים לרעיון, יוזמה או משימה שהתפתחו והצליחו?
משחק מילים הקשור בהבעת רגשות כלפי מחייה השפה העברית
- חלקו את הכיתה לקבוצות קטנות.
- כל קבוצה תבחר חמש מילים המבטאות רגש (כגון: שמחה, עצב, התרגשות ,שעמום , גאווה, אכזבה, סקרנות, ענווה, ביישנות, אהבה, סלחנות, ידידות, חיבה, אדיבות, הערצה, תדהמה, התפעמות, התפעלות, נחישות, אדישות, הבלגה, סובלנות, געגוע, וכד').
- לאחר שהתלמידים יבחרו במילים, הקבוצה תכתוב משפט, שיר או סיפור קצר על תחושותיהם ורגשותיהם כלפי מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה, וישתמשו במילים שבחרו.
- הקבוצות יציגו את התוצרים במליאת הכיתה.