דילוג לתוכן

שיר של יום - ירושלים

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות

 

בשנת 1973 פנה כותב השיר למלחין יהודה בדיחי עם המילים לשיר "אגדת שלום שבזי", בלי מילות הפזמון, וביקש ממנו להלחין מנגינה לבית ולפזמון. בהשראת בתי השיר הלחין יהודה מוזיקה לבית ולפזמון, ובהשראת המוזיקה של הפזמון הוסיף אורי ברזילי את המילים לפזמון. מנגינתו של השיר ומילותיו, המפליאות לתאר את פניו הרבות של רבי שלום שבזי, הפכו את השיר לאחד השירים הפופולריים ביותר בזמר העברי.

 

פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב

1. שירו את השיר ובקשו מהילדים להבחין במספר הבתים ומספר הפזמונים שיש בשיר.
2. הציגו על הלוח את מקצב הבא (המקצב של הפזמון)

בקשו מהתלמידים את הדברים הבאים:

  •  לספור כמה תיבות מופיעות.
  • לאתר את הצלילים הממושכים, (ניתן לבקש מהתלמידים לספור כמה צלילים ממושכים יש על מנת להעמיק את האוריינות המוזיקלית).

3. קראו את המקצב עם התלמידים, תיבה אחר תיבה – לסירוגין,  ("תיבה אתם ותיבה אני").

  • בקשו מהתלמידים להקיש את המקצב ,תוך תשומת לב לתנועה גדולה יותר בצלילים הממושכים.

4. הזמינו מתנדב לעקוב בלוח אחר התווים, בזמן שאתם מנגנים את מנגינת הפזמון והתלמידים מקישים.

5. שירו את השיר

  • ובקשו מהתלמידים לעמוד בפזמון ולהביע בתנועה את הצלילים הממושכים בתנועות מתאימות.
  • חלקו לתלמידים כלי הקשה, ובקשו מהם להצטרף בנגינה בפזמון השיר
  • עתה, בקשו מהתלמידים להצטרף בנגינה ובשירה לפזמון.

כיתות ג-ד
1. חימום: שירו עם התלמידים את סולם דו מז'ור בעליה ובירידה.
2. בקשו מהתלמידים לשיר את הסולם ברבעים או שמיניות, לפי סימן שלכם (אצבע אחת – שרים רבעים, 2 אצבעות - שמיניות)
3. הציגו בפני התלמידים את מילות השיר, בקשו מהם לקרוא אותו, ולציין:

  • על מי מדובר בשיר? מה המקצוע שלו? החלומות שלו?

4. הציגו בפני התלמידים את התווים של הפזמון:

5. בקשו מהתלמידים לסמן את הצלילים הממושכים ולומר את שמותיהם.
6. שוחחו עם התלמידים על סימן החזרה ושתי הסיומות השונות (הוולטות השונות).
7. שירו בשפת המקצב את התווים ובקשו מהתלמידים לשיר את הצלילים הממושכים בשמותיהם.
8. חלקו לתלמידים צלילונים או מטלופונים עם הצלילים דו, רה ומי, שירו יחד את הפזמון וסמנו לתלמידים מתי להצטרף בנגינה.
9. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירה ובנגינה בפזמון.

כיתות ה-ו
1. חימום: שירו עם התלמידים את סולם דו מז'ור בעליה ובירידה.
2. בקשו מהתלמידים לשיר את הסולם ברבעים, שמיניות, טריולות וחלקי 16 בהתאם לניצוח שלכם. שירו את השיר תוך הצגת המילים ובקשו מהתלמידים לתאר במילים שלהם את הדמות המופיעה בשיר.
3. הציגו בפני התלמידים את הרמוניית פזמון השיר באופן הבא (כל אקורד נמשך תיבה):

C             C             C             Dm         Dm           G               G            C

  • חלקו לתלמידים צלילונים או מטלופונים עם הצלילים המופיעים בהרמוניה ותרגלו איתם את הנגינה.
  • שירו את השיר ובקשו מהתלמידים ללוות את הפזמון בנגינה. (ניתן לחלק את הכתה לחצי כאשר חצי מהתלמידים מנגנים וחצי מהתלמידים שרים).

למידע נוסף על המשורר רבי שלום שבזי לחצו כאן

 


מה למדנו?

  • זיהוי את מבנה השיר.
  • ליווי שירת הפזמון באמצעות הקשת המקצב, (בכיתות הנמוכות), והוספת נגינה במטלופונים (בכיתות הגבוהות).
  • קריאת תווים ומקצבים, התמקדות בזיהוי הצלילים הארוכים ונגינתם.
  • התנסות בליווי הרמוני לפזמון של השיר.

 

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.