הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות אהבה למולדת וגאווה לאומית הבאות לידי ביטוי בתשומת הלב לתופעות הייחודיות למדינת ישראל
עבודת הכנה לשיר (בקבוצות)
אמרו לתלמידים שאתם עומדים לעסוק בשיר 'רק בישראל' המציג רשימה של דברים הייחודיים למדינה.
1. חלקו את תלמידי הכיתה ל-6 קבוצות. כל קבוצה תקבל גזרי עיתונים, גזרי ניירות, מכחולים ודבק, כל קבוצה תעסוק באחד הנושאים המוצגים בשיר:
- נתינה - התנדבות
- טבע ונוף
- חגים ואירועים
- צה"ל
- צורות התיישבות
- אורחות חיים (אופי ישראלי)
(התאימו את הכותרות לגילאי התלמידים).
2. בקשו מהתלמידים לערוך דיון ושיח בקבוצה על נושא הקבוצה בדגשים הבאים:
- מה המיוחד בעיניהם במדינתנו בנושא זה?
- מה הם רוצים עוד לדעת? אילו שאלות היו רוצים עוד לשאול?
- מה הם אוהבים במיוחד בתחום זה?
- אלו תחושות, מחשבות ורגשות עולים בהם כשהם חושבים על הנושא הזה?
- אלו זיכרונות וחוויות אישיות יש להם הקשורים לנושא הזה?
- כיצד העיסוק בתחום זה מגביר בהם את האהבה למדינתנו?
בקשו מהתלמידים ליצור בעזרת גזרי נייר צבעוניים קולאז' ובו ביטוי לנושא שלהם. הקולאז' ייבנה בהתאם לדברים והרגשות שנאמרו בקבוצה.
עיון בשיר והמשך עבודה בקבוצות
בקשו מהתלמידים לחפש את המילים/ביטויים/שורות בשיר, המדברים על הנושא שלהם ולהעתיק אותם למחברותיהם.
שאלו את התלמידים:
- האם המילים והביטויים המופיעים בשיר בנושא שלכם?
- מה עוד הייתם רוצים לדעת אודותם? את מי הייתם רוצים לשאול?
למורה- ייתכן והביטויים הבאים יעלו שאלות בקרב התלמידים:
"מתנדבים עושים חיים"- מתייחס למתנדבים הצעירים שהגיעו מכל רחבי העולם לעזור בישראל בעיקר בקיבוצים ו"לעשות חיים". תופעה שרווחה לאחר ניצחון צה"ל במלחמת ששת הימים הייתה בעיני רבים עדות לכך שישראל היא יעד נחשק ומדינה שכיף לחיות בה.
"דיסקוטק נסגר מוקדם"- הדיסקוטק שהוא מקום בילויים שברור המקומות בעולם פועל עד שעות הלילה המאוחרות נסגר מוקדם בישראל, כלומר: הבילויים אינם באים על חשבון העבודה. אין ספק שזו היתה תופעה ייחודית למדינת ישראל אשר קידשה באותה עת את אתוס העבודה.
"כל אחד הוא גנרל"- מבטא את הצלחתה הצבאית של ישראל במלחמת ששת הימים ואת הפיכתם של גנרלים לידועים ומפורסמים, וכמו כן לדעתנות הישראלית הידועה ההופכת כל אחד ל"גנרל" (דעתן הנותן עצות חינם).
- האם לדעתכם היום היו מייחסים למדינה את אותם מאפיינים ייחודיים?
- ממה נובעים ההבדלים לדעתכם? (בעיקר מהתקופה בה נכתב השיר, לפני 50 שנה, לאחר מלחמת ששת הימים).
- כיצד באה לידי ביטוי הגאווה והאהבה למדינתנו בשיר, האם גם אתם הרגשתם בדומה לכותב?
- בקשו מהתלמידים להחליט ביחד בקבוצה כיצד יביאו לידי ביטוי את הנושא שלהם כפי שהוא מופיע בשיר ובעזרת הקולאז' אותו יצרו.
שאלו את התלמידים:
- מה מתעורר בכם כאשר אתם מביטים על היצירה שעשיתם?
- כיצד הדיון, הלימוד והיצירה מחזקים בכם את הקשר שלכם לארץ?
שתפו את חבריכם לכיתה ביצירות שעשיתם.
דיון מסכם
"רק בישראל"
הביטוי הפך למטבע לשון אשר מסמל אהבה למולדת וגאווה לאומית (משמעותו: מדינת ישראל היא מדינה ובה תופעות מופלאות ומיוחדות במינן אשר אינן מצויות בשום מקום אחר בעולם).
שאלו את התלמידים:
- האם אתם מזדהים עם המשמעות הזו?
- מה ניתן לעשות כדי לשמר ואף לטפח את התופעות הנפלאות הקיימות במדינת ישראל?