דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1

השיר "רק בישראל" נכתב על ידי אהוד מנור והולחן על ידי נורית הירש ב – 3/5/1968. 

השיר הוא בעל אופי ריקודי, עממי ושמח. יש בו אפשרויות לביצוע חופשי הכולל מחיאות כפיים, שריקות וקריאות. 

המוטיב המוזיקלי הפותח את השיר משמש גם כמעבר מוזיקלי בין חמשת הבתים ומאופיין בירידה כרומטית במקצב הסינקופה.

המילים "רק בישראל" מושרות לאורך כל השיר בשירת מענה 

להקת חיל הים מבצעת את השיר באופן שונה ממה שכתבה נורית הירש. לפי התווים יש סינקופות מרובות, שלרוב לא באות לידי ביטוי בביצוע. 

 

מגוון פעילות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב

1. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים לספור כמה פעמים מופיעות המילים "רק בישראל". 

2. בקשו מהתלמידים להציע הקשות מגוונות למילים החוזרות "רק בישראל". שירו את השיר ובקשו מהם להצטרף בהקשות לפי הרעיונות שהציעו.

3. בקשו מהתלמידים לשתף לאיזה מהדברים הייחודיים למדינת ישראל (על פי השיר) הם מתחברים ובקשו מהם להוסיף רעיונות משלהם.

4. חלקו את הכיתה לחמש קבוצות, כמספר הבתים בשיר. חלקו לכל קבוצה כרטיסיה עם מילים מנוקדות של אחד הבתים בשיר ובקשו מהם להביע בתנועה משותפת את המילים. בקשו מהם להוסיף שורה עם דברים נוספים הייחודיים לישראל. (למורה: עברו בין הקבוצות לוודא שהמילים מובנות והמשימה ברורה. חזקו קבוצות בהן ניכרת הקשבה ושיתוף פעולה בין התלמידים)

5. שירו את השיר ובקשו מכל קבוצה להראות את התנועות לבית שהיה באחריותה וכמו כן ולהשמיע את השורה שהוסיפו לבית. בקשו משאר התלמידים להצטרף בשירה ובהקשות במילים "רק בישראל".

 

 כיתות ג-ד

1. הציגו בפני התלמידים את תבנית המקצב הבאה:    ותרגלו איתם בשפת המקצב ובהקשות מגוונות (למורה: טפיחות, מחיאות, אצבע צרידה, נקישות לשון וכו')

2. הקישו לתלמידים את תבנית המקצב הבאה: 

3. בקשו מהתלמידים להשוות בין תבניות המקצב. 

4. שירו את הבית הראשון ובקשו מהתלמידים לציין איזו תבנית מקצב מופיעה במילים "רק בישראל" (למורה: תבנית המקצב השנייה). 

5. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להרים אצבע אחת כשבמילים "רק בישראל" מופיעה תבנית המקצב הראשונה ולהרים שתי אצבעות כשמופיעה תבנית המקצב השנייה. 

6. השמיעו לתלמידים את הביצוע של להקת חיל הים ושאלו אותם איזו תבנית מקצב מופיעה במילים "רק בישראל" (למורה: תבנית המקצב הראשונה).

7. שאלו את התלמידים מדוע לדעתם יש הבדל בין הביצועים ואיזו מהתבניות מתאימה יותר לשיר. שוחחו עם התלמידים על הפרשנות המוזיקלית שעובר השיר מהמלחין דרך עיניו של המעבד ועד למבצע.

8. בקשו מהתלמידים לציין איזו תבנית מקצב מתאימה לכל בית ובצעו את השיר ביחד לפי הצעותיהם.

9. בצעו את השיר עם התלמידים כשסולנים שרים לפי הפרשנות המוזיקלית שלהם את המילים "רק בישראל".

 

כיתות ה-ו 

שירו כל בית בשיר בנפרד ובקשו מהתלמידים למיין את הדברים והמאפיינים של מדינת ישראל לפי השיר. היעזרו בטבלה הבאה:

 

בית 1

בית 2

בית 3

בית 4

בית 5

מקומות ואתרים בארץ

כרמל, ים, דיסקוטק

קיבוץ, מושב, ירושלים

ירקון, כנרת, גולן

 

 

מאכלים

 

 

תפוז

 

 

ביטויים 

 

ירושלים של זהב, לעשות טובה

יום הולדת לאילן

מורל גבוה 

עצות חינם,

דמויות

 

ילדים בגן חובה

 

גנרל

 

צבא

מילואים

 

 

גנרל

צנחנים, טייסים, חיל הים

 

2. שירו בקולכם את הבית הראשון בשיר ובקשו מהתלמידים לציין באיזו שורה אין שירת מענה במילים "רק בישראל" (למורה: בשורה השלישית בכל בית אין שירת מענה במילים "רק בישראל"). 

3. הציגו בפני התלמידים את מילות השיר ובצעו את הבית הראשון כשהתלמידים שרים ואתם עונים "רק בישראל". 

4. השמיעו לתלמידים את השיר בביצוע להקת חיל הים. חלקו להם את נספח 1 ובקשו מהם לכתוב במלבן בצד ימין בכל שורה מי "שואל" (סולן/ סולנית/ להקה) ובמלבן בצד שמאל מי "עונה" במילים "רק בישראל" (סולן, סולנית/ להקה)

5. בצעו יחד את השיר לפי הרכבי הביצוע בשיר. ניתן לגוון ולהציע הרכבי ביצוע שונים לכל בית ולבצע בדרכים מגוונות.

 

מה למדנו? 

  • ביצוע השיר בדרכים מגוונות: בקבוצות, שירת מענה, סולנים.
  • פיתוח מיומנות של עבודה יצירתית בקבוצה.
  • הכרת מקצבים בולטים במנגינת השיר 

רק בישראל - תווים

תווים

תווים

סימנייה