דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח אודות תהליך התבגרותו של האדם מילדות, דרך גיל הנעורים ועד לבגרות, על רקע נופים משתנים, תקופתיים וזמניים בחייו, ולעומתם נופים קבועים ויציבים, המהווים עבורו מוקדי תמיכה וכוח

למורה: הבית החמישי בשיר עוסק בחייל הנלחם במלחמה ומאבד חברים. יש לשים לב לתלמידים אשר חוו חוויות אובדן דומה בסביבתם הקרובה או הרחוקה יותר.

 

עבודת בקבוצות

קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה או לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.

1. פָּקַחְתִּי אֶת עֵינַי, הָיָה אָז חוֹדֶש שְבָט, רָאִיתִי מֵעָלַי צִיפּוֹר קְטַנָה אַחַת, וּתְכֶלֶת הַשָמַיִים וְעָנָן יָחִיד, וְרָאִיתִי  אֶת הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד. 

הילד בשיר מתבונן בחודש שבט, ביום תכול שמיים, על נופו של ההר הירוק תמיד, הוא הר הכרמל. 

  • אילו מראות אתם אוהבים לראות? אילו צבעים או נופים אהובים עליכם? מה אתם אוהבים לעשות ביום בהיר? עם מי?

 

2. בְּמִשְחֲקֵי יַלְדוּת קַלֵי הַשִיכָּרוֹן רָדַפְתִּי פַּרְפַּרִים, הִחְלַקְתִּי בַּמִדְרוֹן, וְעֵת חִיפַּשְתִּי לִי מִסְתוֹר לְלֵב תָּמִים, אָז בָּרַחְתִּי  אֶל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד

  • כמה כיף לשחק, לרדוף אחר פרפרים, להחליק במדרון ההר. אילו משחקים אהובים עליכם? איזה משחק ילדות אהוב זכור לכם במיוחד?
  • היכן אתם אוהבים להסתתר/למצוא פינה לעצמכם? 
  • מה אתם אוהבים לעשות לבד ולא עם אחרים? ממה הייתם רוצים לעיתים לברוח? 

 

3. הַהַר הַיָרוֹק כֹּל יְמוֹת הַשָנָה, אֲנִי עוֹד חוֹלֵם וְשוֹאֵל, לִנְשוֹם רוּחוֹתֶיך כְּבַרִאשוֹנָה, לִשְכַּב בְּצִלְך כַּרְמֶל.

  • ההר הירוק, הוא הר הכרמל, מסמל עבור הילד/הנער/האיש בשיר את הקבוע בחייו, החזק, היציב ונותן הכוח. מהם מקורות הכוח בחיים שלכם? מהם הדברים מהם אתם שואבים כוחות או השראה? מיהם האנשים המהווים עבורכם מקורות תמיכה/עזרה?
  • האם גם אתם חולמים? ספרו על מה אתם חולמים.
  • בחרו 3 מילות רגש שיתארו כיצד מרגיש הילד השוכב בצל ההר.
    (למורה: לדוגמא - שליו, נינוח, רגוע, מהורהר, חולמני, שמח, מתגעגע, נרגש, מרוצה, מסופק)
  • תארו אירוע או מצב בו הרגשתם רגשות הדומים לרגשות הילד בשיר. 

 

4. בשְנוֹת הַנְעוּרִים, בִּשְנוֹת הַאַהֲבָה, טִיפַּסְנוּ בִּשְבִילָיו, יַדָי בְּתוֹך יָדָה. הִשְקַפְנוּ לַמֶרְחַק לְעֵבֶר הֶעָתִיד, וְחָלַמְנוּ על ההר הירוק תמיד.

  • הילד בגר והפך לנער, וכעת הוא מטייל עם אהובתו על ההר. כיצד, לדעתכם, הם מרגישים? מה הם רואים בדרך? 
  • לכיתות הגבוהות: כאשר אתה מביט אל העתיד, מה אתה רואה? מהן שאיפותיך? משאלותיך? 

 

5. הָלַכְנוּ לַצָבָא, גְדוֹלִים וּנְבוֹכִים, מִתוך הַמִלְחֲמוֹת חֲזַרְנוּ כְּאַחִים. הֵבֵאנוּ עַל כַּפַּיִים רֵעַ וְיָדִיד, וְנִפְרַדְנו מוּל הַהַר הַיָרוֹק תָּמִיד.

  • שירות משותף בצבא גורם לעיתים לאנשים להרגיש כמו אחים. חישבו מדוע? האם אתם מכירים סיפורים כאלה? שתפו . 
  • האם אתה מכיר חיילים במשפחתך/ בסביבתך הקרובה? מה מיוחד בהם? מה היית מאחל להם?

 

6. וילַדֵינוּ כְּבָר הַיוֹם הֵם עֲלָמִים, הוֹרינוּ שְעָרָם הִלְבִּין מֵרוֹב יָמִים. אך צְעִירִים נִהְיֶה כֹּל בּוֹקר, עֵת נַבִּיט אֶל אַחִינו, אֶל הַהַר הַירוק תָּמיד.

  • כעת הילד, הנער והבחור הצעיר, הפך למבוגר, הורה לילדים. למה כוונתו כאשר הוא אומר כי הוא נהיה צעיר כל בוקר כאשר הוא מביט אל ההר הירוק תמיד? הייתכן כי אדם יהפוך צעיר?
  • מה הייתם אומרים לאיש המבוגר? 
  • מה הייתם מספרים לו על עצמכם, בגילכם הנוכחי?

 

לסיכום, הצעה לשיח מסכם במליאה ומשימה אישית:

1. שתפו:

  • מה מעורר בכם שיר זה? מה אתם למדים ממנו? 
  • מה אהבתם בשיר? 

2. תארו את 'ההר הירוק תמיד' הפרטי שלכם, במילים, בצורה ובצבע, או בכל דרך יצירתית בה תבחרו. כיצד הוא נראה? מה יש בו? היכן אתם ממוקמים בו? 

  • במה אתם משתפים את ההר שלכם? (ניתן להציע לתלמיד לכתוב מכתב אישי להר הירוק תמיד, בו הוא מספר על עצמו, על מחשבותיו, על חוזקותיו ועל חולשותיו, על מה מעסיק אותו בימים אלו ומה מסייע לו להתמודד...)

3. איזו משאלה הייתם מבקשים היום מההר הירוק תמיד?

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי

לפנינו שיר אוטוביוגרפי של המשורר יורם טהרלב לנוף ילדותו שבקיבוץ יגור. המשורר מתאר את הרגשתו ואת תחושת השייכות  שלו ל 'הר הירוק תמיד' -הר הכרמל. הר זה, מלווה את המשורר, לאורך כל תקופות חייו, מרגע לידתו בקיבוץ ועד זקנתו. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

1. לפני ההאזנה שאלו: 

  • האם אתם אוהבים לטייל בארץ? מדוע? 
  • איזה מקום או אתר בארץ אהבתם במיוחד? נמקו תשובתכם.

2. האזינו עם התלמידים לשיר ושאלו:

  • מה מתאר המשורר בשיר? כיצד מתואר ההר בשיר?
  • באילו משחקי ילדות שיחק המשורר על ההר? 
  • מדוע המשורר אוהב מאד את ההר? בקשו מהתלמידים למצוא משפטים או ביטויים המוכיחים זאת בשיר.
  • האם גם לכם יש מקום משחק מחוץ לבית שאתם מאד אוהבים? ספרו עליו. מדוע אתם אוהבים מקום זה?
  • מה למדתם מהשיר הר הכרמל?

3. הציעו לתלמידים להכין עבודת יצירה ולצייר את אחד הבתים שריגש אותם בשיר. ניתן להציג את הציורים בתערוכה כיתתית ע"פ סדר הבתים השיר.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. לפני האזנה לשיר שאלו:

  • האם ביקרתם בכרמל? תארו מה ראיתם?

2. הקרינו בכיתה סרטון על הר הכרמל ושאלו את התלמידים:    

  • איזה מקום מתאר הסרטון? מי מכם טייל באזור זה? מה ראיתם? 
  • מה ניתן ללמוד על ההר מתוך הסרטון?

3. קראו את השיר והאזינו לו עם התלמידים. שאלו ובררו:

  • כיצד מתואר ההר על פי השיר? 
  • מהם ההבדלים בין תיאור ההר בשיר לבין תיאור ההר בסרטון?
  • כיצד מכנה המשורר את הר הכרמל? מדוע לדעתכם בחר המשורר לכנותו בשם זה?
  • מה בשיר מלמד כי הר הכרמל משמעותי עבור האדם?
  • "וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל אֶרֶץ הַכַּרְמֶל לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ ... " (ירמיהו ב' 7). כיצד מתואר הכרמל על פי פסוק זה? 
  • איזו תקופה מחייו של המשורר, מצאה חן בעיניכם? בקשו מהתלמידים לנמק את בחירתם.
  • האם אתם חשים רגשות דומים למקום מגוריכם? לנוף ילדותכם? בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות.
  • מה ניתן ללמוד על הזיקה של המשורר לארצו? לנוף ילדותו?

4. הציעו לתלמידים להכין כרזה על הכרמל, במטרה לעודד את תלמידי בית הספר לטייל שם.  

 

כיתות ה׳-ו׳

1. לפני ההאזנה לשיר צפו בסרטון על הר הכרמל ושאלו את התלמידים: 

  • כיצד ניראה ההר ע"פ הסרטון? מה אהבתם בסרטון על ההר?

2. האזינו עם התלמידים לשיר ושאלו:

  • מהן התקופות בהן מלווה 'ההר הירוק' את המשורר? 
  • כיצד "ליווה" ההר את המשורר בכל אחת מתקופות חייו? 
  • פירוש הביטוי "תבנית נוף-מולדתו": נופי הילדות מעצבים את אישיותו של האדם ומלווים אותו בתחושותיו לאורך כל חייו. האם לדעתכם מתאים ביטוי זה לשיר?  בקשו מהתלמידים לנמק את תשובתם.

3. נכתב בספר ירמיה (ב' 7):"וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל אֶרֶץ הַכַּרְמֶל לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ ...". מה ניתן ללמוד על הכרמל ממקור זה?

4. בספרו של בנימין זאב הרצל "אלטנוילנד" (ב', א' ) מ- 1902 מתואר הכרמל כך: "במפרץ-הים בין עכו ובין מורד הכרמל עמדו אניות ענק על העוגן... מעכו עד כרמל השתרע גן גדול, וגם הר הכרמל היה נעטר בניינים יפים. כבואם מדרום כסה ההר מעיניהם את מראה העיר חיפה ואת מראה החוף" .                  
במה דומה תיאור הכרמל בקטע זה ובמה הוא שונה מתיאור הכרמל בשיר? בקשו מהתלמידים לנמק את תשובתם.

5. הציעו לתלמידים לתכנן טיול שנתי לכרמל. 

 

לסיכום:

  • ביררנו את הביטוי "תבנית נוף-מולדתו".
  • התייחסנו לערך של זיקה אישית.  
  • בחנו את משמעות השם 'כרמל' במקורות שונים.
  • דנו בקשר הרגשי והפיסי של המשורר להר הכרמל לאורך כל תקופות חייו.

סימנייה