הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
הפיוט "לדוד שיר ומזמור" הינו שיר אהבה וגעגועים לירושלים, המתאר את ייחודיותה, דמותה וקדושתה של ירושלים באמצעות מילים וביטויים מהמקורות
לילדים צעירים:
1. "החפץ שלי"
- בקשו מהתלמידים להביא עמם לכתה חפץ אליו הם קשורים באופן אישי. לחילופין, ניתן לבקש מהתלמידים לצייר אותו.
- הניחו את החפצים (או הציורים) במרכז המעגל והציגו בפני הילדים את המשימה: "ההורים ואני הכנו לכם הפתעה ואספנו חפצים שאהובים עליכם ושאתם מתגעגעים אליהם כשהם לא נמצאים אתכם. לכל חפץ - הסיפור שלו. כל אחד בתורו ייכנס למעגל, יזהה את החפץ שלו ויספר לנו סיפור שקשור בו ובחפץ שלו."
- אפיינו את הכיתה על פי מגוון החפצים שהוצגו.
- הציעו לתלמידים להתחלק לקבוצות על פי קווי דמיון בין החפצים שהובאו. בתוך כל קבוצה בקשו מהתלמידים למצוא בניהם קווי דמיון נוספים.
סכמו:
- במה החפץ עשוי לעזור לכם במהלך השנה?
- מתי מומלץ להיזכר בחפץ זה?
2. "אני מתגעגע"
בקשו מהתלמידים לספר על חוויה שחוו ושהיו מעוניינים לשחזר אותה מתוך געגועים. ניתן לבקש מהתלמידים לצייר את החוויה או את הדמות שאליה הם מתגעגעים.
שאלו:
- מהו המקום הזה?
- מי היא הדמות הזו?
- מה במקום גורם לך להתגעגע?
- מה הייתה החוויה?
- אילו רגשות עולים בכן כשאתם נזכרים בחוויה?
- כיצד החוויה יכולה לסייע לכם בטווח רחוק?
סכמו:
- מהו געגוע?
- כיצד געגוע עשוי להיטיב אתכם?
- מה למדתם על עצמכם?
לילדים בוגרים:
1. מביעים רגשות
- פזרו תמונות של אנשים בגילאים שונים ובמצבים שונים: ילדים, מבוגרים, קשישים (למורה: השתמשו בתמונות גזורות מעיתונים, פלקטים וכדומה)
- בקשו מהתלמידים לבחור תמונה "המדברת" אליו, ולנסות לשתף את התלמיד היושב לצדו בניחוש שלו - אילו רגשות מביעה הדמות? מה היא מרגישה?
- במליאה: בקשו מתלמידים מתנדבים להציג את תמונתם, ולציין את הרגש או את הרגשות שהדמות מביעה על פי השערתם.
- בקשו מהם להסביר: על-פי מה זיהו את הרגש שחשה הדמות בתמונה.
- חלקו לכל תלמיד פתק מקופל בו מופיע שם של רגש מסוים כמו כעס, צער, תסכול, כאב, פחד, בדידות, תוקפנות, אהבה, חיבה, שלווה, שביעות רצון, אושר, בושה, געגוע, עלבון, גאווה ועוד .בקשו מהתלמידים להציג בפנטומימה בעזרת הבעות פנים ותנועות גוף את הרגש המופיע בפתק. שאלו:
- בקשו מהתלמידים לנסות לנחש איזה רגש ניסה המציג להדגים.
- באיזה מצב חווים את הרגש המדובר?
2. זינוק למחר - חולמים עתיד
- פעילות בזוגות:
בקשו מהתלמידים לתאר לעצמם שכעת תקבעו פגישה לעוד חמש שנים... כל משתתף יתבקש להביא למפגש סיפור על שיפור באיכות החיים שלו, חוויה של הצלחה בלימודים או בחברה או בכל תחום אחר "שהיה" לו בחמש השנים הבאות (מקום אליו זינק). שאלו:- תאר את הרגשות והמחשבות שלך
- מה היה השינוי?
- מה גרם לך לתחושה טובה?
- מה יש בך שאפשר את התחושה הזו?
- האם היו תחנות בדרך לשינוי בתחושה?
- פעילות ברביעיות:
- שתפו זה את זה בסיפורים של חשיבה חיובית על עתידכם.
- איך תוכלו להגיע אל המקום שאליו אתם שואפים?
- בדקו את התרומה של מחשבותיכם על השינוי בעתיד.
סכמו:
- בקשו מכל קבוצה להציג ספור נבחר של ראייה חדשה של העתיד.
- האם יש מכנה משותף בין הסיפורים ובין המספרים?
- מה יעזור לנו ליצור תמונה טובה של העתיד?
- את מי ניתן לגייס לעזרתנו לשם כך?