הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח עם תלמידים על הכרת הטוב ,התודה על הקיים ועל תקווה ואופטימיות
שיח בקבוצות
בשיר שני בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בקבוצות:
1. "אלי, אלי
שלא ייגמר לעולם.."
- מהו הרגש שהמשוררת מביעה במילים אלו? (למורה: תקווה, אמונה, הוקרה, התפעמות, חשש, ייאוש, דאגה)
- האם הרגשתם פעם שגם אתם רוצים שדבר מה יתרחש ויקרה לכם, והתפללתם וביקשתם שהדבר יקרה? שתפו.
- מהם הדברים בחייכם שאתם אוהבים, ורוצים שיימשכו ולא יגמרו?
- מהם הדברים הטובים הקיימים במשפחתכם, שעליהם תרצו לומר תודה?
- מהם הדברים הטובים הקיימים בבית ספרכם, שעליהם תרצו לומר תודה?
2. "החול והים..."
- שתפו בפעילות האהובה עליכם על שפת הים.
- השלימו: 5 דברים שאני אוהב/ת לעשות בחוף-ים...
3. החול והים הם דברים שניתן לחוש בהם בעת מגע ומישוש.
- מהי ההרגשה שלכם בעת שאתם נוגעים וממששים את חול הים?
- מהם הדברים הנעימים לכם למגע ומישוש?
- השלימו: 5 דברים שאני אוהב/ת לגעת בהם...
4. "רשרוש של המים"
- אילו צלילים אהובים עליכם?
- השלימו: 5 צלילים שאני אוהב/ת להאזין להם/ לשמוע...
5. "ברק השמים"
- אילו מראות אהובים עליכם?
- השלימו: 5 דברים שאני אוהב/ת לראות...
6. "תפילת האדם"
- מהי תפילה עבורכם?
- איך, לדעתכם, מתפללים?
- מה ילדים מבקשים?
- תנו דוגמאות לתפילות ובקשות של ילדים בגילכם.
7. אילו רגשות מתעוררים בכם בעת קריאת שיר זה?
8. מה הייתם בוחרים לצייר או לצבוע מתוך השיר? מדוע?
9. מה הייתם אומרים למשוררת, לו יכולתם? מה הייתם שואלים אותה?
פעילות מסכמת בקבוצות
אפשרות א - חושי המישוש הראייה והשמיעה (כאשר ניתנת לתלמידים אפשרות להכנה מראש):
- הצטיידו במכשיר צילום והקלטה ( באמצעות מכשיר הטלפון שלכם או של מבוגר במשפחה), והביאו לכיתה מראות וצלילים האהובים עליכם.
(למורה: יש להנחות את התלמידים להשתמש במכשיר הטלפון בתור מצלמה בלבד, ולא להביא לכיתה סירטונים). - הכניסו חפצים שונים לתוך קופסא אטומה וסגורה שיש לה פתח המאפשר למשש את החפצים.
- הציעו לחברי הקבוצה או הכיתה למשש את החפצים ולנחש מהם.
אפשרות ב - בקבוק המשאלות
(למורים: הצטיידו בבקבוקים ריקים כמספר הקבוצות בכיתה)
כתבו על גבי דף 3 משאלות שתבקשו וציינו ליד כל משאלה מה עליכם לעשות כדי שתתגשם:
(למורה: זוהי הזדמנות לנהל בכיתה שיח בדבר היכולת שלנו לחלום ולבקש, לצד האחריות והעשייה. שיח המעורר שאלה בנוגע לפעולות הנדרשות לביצוע כדי שרצונותינו יתגשמו. מהו החלק שלנו בהגשמת חלומותינו? מי ומה יכולים לעזור לנו להשיג את מטרותינו?)
1. משהו שאבקש שיקרה לי. מה עליי לעשות להגשמת המשאלה ?
2. משהו שאבקש שיקרה למשפחתי- כיצד אוכל לסייע למשאלה להתגשם?
3. משהו שאבקש שיקרה בכיתה שלנו- מה עליי לעשות? כיצד אוכל לתרום להגשמת המשאלה?
גלגלו את הדף לגליל, כך שתוכלו להכניסו דרך פתח הבקבוק הקבוצתי.
הפקידו את הבקבוק אצל מחנכת הכיתה לתקופה בת 3 חודשים או עד לסוף שנת הלימודים, וקראו בתום התקופה את המשאלות שהבעתם.
- האם המשאלות או חלק מהן התגשמו?
- מה עשיתם כדי להגשימן?