דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח עם תלמידים על הכרת הטוב ,התודה על הקיים ועל תקווה ואופטימיות

 

שיח בקבוצות

בשיר שני בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בקבוצות:

1. "אלי, אלי
    שלא ייגמר לעולם.."

  • מהו הרגש  שהמשוררת מביעה במילים אלו?  (למורה: תקווה, אמונה, הוקרה, התפעמות, חשש, ייאוש, דאגה)
  • האם הרגשתם פעם שגם אתם רוצים שדבר מה יתרחש ויקרה לכם, והתפללתם וביקשתם שהדבר יקרה? שתפו.
  • מהם הדברים בחייכם שאתם אוהבים, ורוצים שיימשכו ולא יגמרו? 
  • מהם הדברים הטובים הקיימים במשפחתכם, שעליהם תרצו לומר תודה?
  • מהם הדברים הטובים הקיימים בבית ספרכם, שעליהם תרצו לומר תודה?

2. "החול והים..."

  • שתפו בפעילות האהובה עליכם על שפת הים.
  • השלימו: 5 דברים שאני אוהב/ת לעשות בחוף-ים...

3. החול והים הם דברים שניתן לחוש בהם בעת מגע ומישוש.

  • מהי ההרגשה שלכם בעת שאתם נוגעים וממששים את חול הים?
  • מהם הדברים הנעימים לכם למגע ומישוש?
  • השלימו: 5 דברים שאני אוהב/ת לגעת בהם...

4. "רשרוש של המים"

  • אילו צלילים אהובים עליכם? 
  • השלימו: 5 צלילים שאני אוהב/ת להאזין להם/ לשמוע... 

5. "ברק השמים"

  • אילו מראות אהובים עליכם?
  • השלימו: 5 דברים שאני אוהב/ת לראות...

6. "תפילת האדם"

  • מהי תפילה עבורכם?
  • איך, לדעתכם, מתפללים?
    • מה ילדים מבקשים? 
    • תנו דוגמאות לתפילות ובקשות של ילדים בגילכם.         

7. אילו רגשות מתעוררים בכם בעת קריאת שיר זה? 

8. מה הייתם בוחרים לצייר או לצבוע מתוך השיר? מדוע?

9. מה הייתם אומרים למשוררת, לו יכולתם? מה הייתם שואלים אותה?

 

פעילות מסכמת בקבוצות

אפשרות א - חושי המישוש הראייה והשמיעה (כאשר ניתנת לתלמידים אפשרות להכנה מראש):

  • הצטיידו במכשיר צילום והקלטה ( באמצעות מכשיר הטלפון שלכם או של מבוגר במשפחה), והביאו לכיתה מראות וצלילים האהובים עליכם.
    (למורה: יש להנחות את התלמידים להשתמש במכשיר הטלפון בתור מצלמה בלבד, ולא להביא לכיתה סירטונים).
  • הכניסו חפצים שונים לתוך קופסא אטומה וסגורה שיש לה פתח המאפשר למשש את החפצים.
  • הציעו לחברי הקבוצה או הכיתה למשש את החפצים ולנחש מהם.

 

אפשרות ב - בקבוק המשאלות

(למורים: הצטיידו בבקבוקים ריקים כמספר הקבוצות בכיתה)

כתבו על גבי דף 3 משאלות שתבקשו וציינו ליד כל משאלה מה עליכם לעשות  כדי שתתגשם:

(למורה: זוהי הזדמנות לנהל בכיתה שיח בדבר היכולת שלנו לחלום ולבקש, לצד האחריות והעשייה. שיח המעורר שאלה בנוגע לפעולות הנדרשות לביצוע  כדי שרצונותינו יתגשמו. מהו החלק שלנו בהגשמת חלומותינו? מי ומה יכולים לעזור לנו להשיג את מטרותינו?)

1. משהו שאבקש שיקרה לי. מה עליי לעשות  להגשמת המשאלה ?

2. משהו שאבקש שיקרה למשפחתי- כיצד אוכל לסייע למשאלה להתגשם?

3. משהו שאבקש שיקרה בכיתה שלנו- מה עליי לעשות? כיצד אוכל לתרום להגשמת המשאלה?

גלגלו את הדף לגליל, כך שתוכלו להכניסו דרך פתח הבקבוק הקבוצתי.

הפקידו את הבקבוק אצל מחנכת הכיתה לתקופה בת 3 חודשים או עד לסוף שנת הלימודים, וקראו בתום התקופה את המשאלות שהבעתם.

  • האם המשאלות או חלק מהן התגשמו?
  • מה עשיתם כדי להגשימן?

 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

מה נרצה "שלא ייגמר לעולם"? ומתי בקשה כזו תעלה בקרבנו? האם כשנחוש אופטימיות ותקווה ונרצה שהמצב יישאר על כנו, או דווקא נוכח פחד ואיום מפני האפשרות שהקיום כפי שאנו מכירים, עתיד להשתנות? 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳ 

תקווה, אופטימיות

אוריינות: 

1. אמרו לתלמידים: בשיר מופיע הביטוי "שלא ייגמר לעולם". שאלו: אילו מילים אתם מכירים שמבטאים תקווה, משאלה? (הלוואי, לו יהי, בבקשה, אנא)

2. שאלו: מה ההיפך מתקווה? (ייאוש), כיצד מתבטא אדם מיואש? (אין לי כוח, נמאס לי, אין שום סיכוי...)

ערך במבחן:

1. בשיר בקשה שכמה תופעות טבע לא יגמרו לעולם, הסבירו אותן במילותיכם (החול והים, המים, צבע השמיים). איזו בקשה תוסיפו? איזו תופעה בטבע אתם אוהבים ורוצים שתישאר תמיד?

2. ספרו על חייה של חנה סנש; בחירתה לעלות ארצה, להצטרף לגרעין שרוצה להקים קיבוץ ולהתגייס לצבא הבריטי. ספרו כי את מחשבותיה ורגשותיה כתבה ביומן אישי מגיל 15 ועד גיל 23. הקריאו קטע: "אני אוהבת בארץ את האפשרות לעשות מדינה יהודית, מצוינת, יפה, והעתיד תלוי בזה. אני רוצה לעשות הכל, כל אשר אעצור כוח, לקרב החלום הזה אל הממשות או להפך, הממשות אל החלום" (בודפשט, 1938). שאלו: על מה חלמה סנש? 

3. בקשו מהתלמידים לכתוב קטע קצר של יומן אישי, שבו הם מתארים את החלום האישי שלהם. 

 

כיתות ג׳-ד׳ 

חיבור לטבע

אוריינות:

1. הסבירו: המילה "רשרוש" היא אוֹנוֹמָטוֹפֵּאָה (תצליל), מילה שצלילה מחקה את משמעותה. בקשו מהתלמידים לחשוב על אונומטופאות נוספות (בקבוק, טיפה, קשקוש, פטפוט)

2. חלקו את הכיתה לזוגות והנחו כל זוג להמציא אונומטופאה חדשה.

ערך במבחן: 

1. אמרו: בשיר יש התייחסות לתופעות טבע שונות. בחרו אחת מהן, דמיינו שאתם רואים, שומעים ומרגישים אותה וכתבו תיאור של החוויה. הזמינו תלמידים שונים לקרוא בפני הכיתה.

2. הקריאו: "כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם" (בראשית כ"ב, פסוק י"ז). במה מברך ה' את אברהם? איזו תכונה של החול מודגשת בדימוי? (הכמות האינסופית של גרגריו)איזה דימוי אחר מופיע בשיר המדגיש אותה תכונה? חשבו על דבר-מה שהייתם רוצים שיהיה אינסופי, כמו החול שעל שפת הים והכוכבים בשמים. 

3. הכירו לתלמידים את דמות המופת אלברט איינשטיין, פיזיקאי יהודי, מגדולי המדענים בכל הזמנים והקריאו את אמרתו: "יש יתרון של שלמות בטיפת מים יחידה מכל המכונות שהומצאו על ידי האדם". שאלו: מה מרשים אותו יותר - הטבע, או הישגי האדם? מדוע? מה דעתכם על כך? 

 

כיתות ה׳-ו׳ 

אחריות

אוריינות: 

1. אמרו לתלמידים: המילה 'אחריות' מיוחדת. שאלו: באיזו אות היא מתחילה ובאיזו מסתיימת? (א'-ת') איך זה קשור למשמעות המילה? (אחריות היא מא' ועד ת', על הכל)

2. אילו מילים מסתתרות בה ובאיזה סדר? (א-אני, אח-הקרוב אלי, אחר-הזר, אחרי-אני מוביל, אחריו-אני יודע ללכת אחרי אחרים, אחריות) מה הקשר ביניהן לבין המושג "אחריות"? (היכולת להוביל והיכולת להיות מובל, יחס לאחר)

ערך במבחן: 

1. הקרינו את "חדשות מהעבר" אודות חנה סנש (עד דקה 6:40). שאלו: מדוע התגייסה חנה לצבא הבריטי, הצטרפה לצנחנים ולמשימה בהונגריה? האם האמינה שבכוחה לסייע לגבור על גרמניה הנאצית?  

2. אמרו לתלמידים: ראינו כי אצל חנה סנש בלטה היכולת לקחת אחריות. שאלו: האם בשיר "הליכה לקיסריה" באה לביטוי תכונה זו שלה? (לא, היא הרי פונה לאלוהים שיעזור לה...) מדוע? (למורה: זוהי הזדמנות לשוחח על היכולת לבקש עזרה, גם כשמובילים וחזקים. מומלץ להזכיר את המילה "אחריות", עם הקריאות "אחרי" ו"אחריו").

3. שאלו: מהי הבקשה האחרונה של חנה סנש בשיר? ("תפילת האדם"), כיצד אתם מבינים בקשה זו? מהי "תפילת האדם"? למה בני-אדם מתפללים? למה אתם מתפללים? (בריאות, חברות, אהבה, שמחה..) מה הקשר בין "תפילה" ל"אחריות אישית"? כיצד נתפס בעיניכם אדם שמתפלל לעזרה, האם הוא מסיר אחריות מעצמו או להפך? מדוע? 

4. שאלו: במה שונה "תפילת האדם" משאר הבקשות בשיר? (היא מעולם האדם ולא מהטבע), מדוע חנה סנש מסיימת דווקא עם בקשה זו? האם לדעתכם זה רמז לכך שזו הבקשה החשובה ביותר? או שאולי היא האחרונה, כי אפשר גם בלעדיה? 

 

לסיכום:

  • יצרנו קשר בין בקשותיה של חנה סנש בשיר, לבין חלומה להשתתף בהקמת מדינת ישראל וביררנו מהו החלום האישי שלנו;
  • ראינו כי בשיר בקשה להמשכיות תופעות טבע שונות וביררנו מה התופעות שאנחנו אוהבים במיוחד;
  • התמקדנו בבקשתה האחרונה של סנש בשיר כי "תפילת האדם" תימשך, וביררנו מה הקשר בין תפילה ובקשת עזרה, לבין אחריות אישית.

סימנייה