הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הברכה הטמונה בגשם וכן על החשיבות הגדולה שהאדם מייחס לגשמי ברכה
מומלץ לעסוק בשיר זה במהלך חודש אלול (לפני ראש השנה) או אחרי חגי תשרי, לפני רדת הגשמים הראשונים.
פעילות הכנה לשיר
1. כתבו במרכז הלוח את המשפט: "וברך את שנתנו". בקשו מהתלמידים:
- לכתוב במחברת ברכות שהם מאחלים לכולנו בשנה זו.
- לשתף את חבריהם לכיתה בברכה שכתבו ובסיבה שבחרו בברכה זו.
2. נהלו שיח בכיתה: מהם הדברים החשובים לנו שהיינו רוצים להיות מבורכים בהם?
שיח בכיתה
1. קראו את השיר בקול רם. השיר מכיל שתי בקשות: בקשה שתשרה ברכה במעשה ידינו ובקשה שהשנה תהיה מבורכת בגשמים.
- האם יש קשר בין שתי הבקשות? מהו?
2. א. "ברכנו בכל מעשה ידינו"
- על אלו מעשים שביצעתם הייתם רוצים שתשרה ברכה?
- כששורה ברכה במעשיכם, כיצד זה מתבטא?
- מה יתאפשר לכם בזכות הברכה?
- חברו ברכה אישית ובה בקשה להיות מבורכים במעשי ידיכם (ציינו באילו מעשים מדובר, כיצד תחול הברכה, מתי תחול כד').
ב. "ותן טל ומטר על פני האדמה"
- מהי הסיבה למרכזיותה של הברכה על הגשם?
- האם גם אתם הזכרתם את הגשם בברכות שאיחלתם לכולנו בפעילות ההכנה לשיר?
3. השיר "ברכנו" לקוח מן התפילה.
- מדוע חיברו תפילה מיוחדת על הגשם? האם הגשם אינו תופעה טבעית המתרחשת מאליה?
4. הידעתם? בתרבויות רבות קיימות צורות אחרות של בקשות להורדת גשם: טקסים שונים ובהם ריקודי גשם או תנועה עם מקלות גשם שבהם משתמשים שבטים אינדיאנים, שירים וכד'
- מה מלמדת עובדה זו אודות חשיבותו של הגשם בעיני האדם?
- למי חשוב הגשם?
- אילו תחושות, מחשבות ורגשות מעורר בכם הגשם?
- האם אתם מצפים לגשם?
- שתפו בחוויה מיוחדת הקשורה לגשם.
5. שירים ישראליים רבים נכתבו על הגשם. קראו את הציטוטים שבנספח (מצורף בנספח לשיר):
- בחרו ציטוט משיר הנוגע בכם וכתבו מדוע הוא מעורר בכם הזדהות.
- מה מוסיפים ציטוטים אלה?
- למי מועיל הגשם? מי זקוק לו? באיזה אופן הוא מועיל? איך הוא משנה את מצב הרוח? כיצד הוא משנה את ההתבוננות והראייה? אילו סגולות אחרות מייחסים השירים לגשם?
- באיזה אופן מתחברים שירים אלו לשיר התפילה שלנו "ברכנו"?
הפעלות קבוצתיות
1. חלקו את תלמידי הכיתה לארבע קבוצות והציגו להם את ארבע התחנות שבהן תעבור כל קבוצה:
- ריקוד גשם
הכינו מוזיקה מתאימה וכן יריעות בד ואביזרים נוספים, כגון: צעיפים, כפפות, כובעים וכד' בקשו מהתלמידים לחבר ביחד ריקוד בקשה לגשם (אפשר להיעזר בתמונות או בסרטונים אודות טקסי גשם המופיעים באינטרנט). - טיפות גשם
הביאו לכיתה 2-3 מטריות צבעוניות והכינו טיפות גשם מבריסטול כמספר תלמידי הכיתה. כל תלמיד יכתוב על הטיפה שלו איזה גשם הוא מאחל (גשם של אהבה, צמיחה, נדיבות, חברות, הצלחה וכד') ויעטר אותה בקישוט מתאים. הטיפות ייתלו בכיתה מתחת למטריות הפתוחות. - מקלות גשם
מקורם של מקלות הגשם הוא בשבטים האינדיאנים. מקלות אלו שימשו, על פי אמונתם, לבקשת גשמים מאל הגשם.
החומרים הדרושים: גלילי קרטון יציבים, קרטון עבה לסגירה, נייר דבק חזק, אורז יבש/חלוקי נחל/קטניות/זרעים יבשים מסוג אחר, ניירות צבעוניים, מדבקות, צבעים לקישוט, דבק.
התלמידים ייצרו את מקלות הגשם שלהם ויקשטו אותם. בליווי מוזיקה מתאימה ישמיעו התלמידים קולות של גשם בעזרת המקלות שיצרו. - כתיבה יוצרת
בקשו מהתלמידים לבחור דמות אנושית /חיה /מקום /צמח /מקווה מים, ולכתוב מזווית ראייתה בקשה לגשם שירד.
2. קיימו שיח בכיתה:
מה התחדש או התחדד במהלך הלימוד והפעילות על הברכה הטמונה בגשם?