דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

זרקור מוזיקלי

מצורפים ארבעה נספחים + סרטון הדגמה

השיר הולחן שנת 1978 על ידי המלחין קובי אושרת למילותיה של שמרית אור, התחרה באירוויזיון בשנת 1979, וזכה במקום הראשון (בביצוע להקת "חלב ודבש" והסולנית גלי עטרי). בשנת 2018 בחגיגות ה-70 למדינת ישראל, זכה לביצוע מחודש, ונוספו לו שני בתים חדשים.

שיר זה בנוי  מפתיחה, שישה בתים עם שני סוגי סיומות וסיום. המארגן המוזיקלי בשיר הינו עקרון הצבירה וההתעצמות (למורה: ראה פירוט בנספח 4), הן מבחינת כמות המבצעים וצפיפות תפקידיהם והן מבחינת הסולם והעוצמה. המאזין עובר תהליך מוזיקלי המתחיל קטן ושקט ומסתיים חזק ומלא בעושר צלילי. 

המילה "הללויה" מולחנת במקצב קבוע: אך בכל פעם כיוון המנגינה משתנה , למעט ה"הללויה" המסכם  בכל בית, בה תבנית הקצב משתנה: 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א'-ב'

1. נהלו שיח על הדרך בה ניתן ליצור התעצמות במוזיקה ובאילו דרכים ניתן להגיע לשינוי משמעותי בעוצמה. 

באמצעות המחשה מילולית חזרו עם התלמידים על המילה "הללויה". בקשו מהתלמידים:

  • לומר אותה יותר חזק מפעם לפעם (למורה: לאחר מכן בקשו ממספר תלמידים לומר את המילה והוסיפו בהדרגה לפעילות תלמיד אחר תלמיד.)
  • ליצור קְרֶשֶנדְוֹ (התעצמות) תוך כדי אמירת המילה.

בהמחשה צלילית: 

  • להשתמש בצליל בודד ולהעלות את עוצמתו.
  • לבנות תבנית מלודית ההולכת מתרחבת ומתעבה. 
  • לנגן באלתור בכלי הקשה שונים , בכל פעם יתווסף נגן עם כלי חדש.

לאחר המחשת הנושא השמיעו את השיר: "הללויה לעולם"  ובקשו מהתלמידים לתאר במילותיהם כיצד נבנתה ההתעצמות בשיר (למורה: באמצעות הוספת קולות, כלים, עוצמה וריבוי תפקידים בהדרגתיות.)

2. בקשו מהתלמידים לבצע תזמור באמצעות "תיפוף גוף"- כמצורף בנספח 1. לצלילי הביצוע המקורי. (למורה: מצ"ב סרטון הדגמה)

חלקו את הכיתה לשש קבוצות (כמספר בתי השיר). לכל קבוצה תנו מספר כך שתוכל להצטרף בהדרגה, לכשתינתן ההנחיה, לקבוצה הקודמת. תרגלו את התזמור כהכנה לביצוע.

לאחר הביצוע דונו במושגי הייסוד המיוצגים בביצוע:  "פְִּּיאָנוֹ", "פוֹרְטֶה" "פוֹרְטִיסִימוֹ" אוּנִיסוֹנון".

 

כיתות ג'-ד'

פעילויות בהמשך להצעות הקודמות

1. דונו עם התלמידים במבנה השיר. האם הוא מורכב מבית ופזמון? לאחר ההבנה שאין בו מבנה רגיל, דונו במבדיל בין שני סוגי הסיומות. (למורה: הדגישו שבבתים בעלי סיום פתוח ישנה תחושה של "אמצע", לעומת סיום סגור המעביר תחושת סיום, או הגעה "לבית")

ניתן להאזין לשיר שוב ולבקש מהתלמידים להגיב עם תנועת ידיים כלפיי מעלה בסיום פתוח ובתנועת ידיים במנוחה על הברכיים בעת משפט סגור. 

2. חלקו את הכיתה למספר קבוצות בהן לא יותר מ- 5 תלמידים. 

חלקו לכל קבוצה את הכרטיסיות המייצגות את מבנה השיר- המצורפות בנספח 2.

בקשו מהתלמידים לסדר את הבתים על פי סדר הופעתם, תוך התייחסות לגוון המוזיקלי ולמרכיבי הביצוע המאפיינים כל חלק. המשימה תתבצע בעת ההאזנה לביצוע השיר.

 

כיתות ה'-ו' 

פעילויות בהמשך להצעות הקודמות

1. הציגו בפני התלמידים את ארבעת הכרטיסיות המייצגות את קווי הקונטור השונים למילה "הללויה" בשיר כמוצג בנספח 3

  • בקשו מהתלמידים לסדר את הכרטיסיות לפי סדר הופעתם בשיר, לחפשם בתווים
  • דונו על שימור לעומת שינוי: התבנית הריתמית והמיקום נשמר, לעומת כיווני המנגינה המשתנים. 
  • ניתן להרחיב ולעקוב אחר ה"קוֹנְטוּר" (הקו) המלודי של השיר וכיווניות המנגינה ולהבחין כיצד מפתח ומרחיב המלחין קובי אושרת את הקו המלודי לשירות מגמת  הצבירה וההתעצמות (שבאה לידי ביטוי גם בעיבוד לשיר)

2. פעילות יצירתית: הלחינו את המילה "הללויה" בדרכים שונות לתבנית המקצב. (למורה: ניתן להעלות דרגת קושי באמצעות הנחיות של כיווני מנגינה: הלחינו מנגינה בעלת צליל חוזר\ בעלת קו מלודי עולה \ בעלת קפיצות מלודיות \ בעלת צעדים מלודיים ועוד...)

3. השוואת ביצועים: השמיעו את הביצוע המחודש מחגיגות השבעים למדינת ישראל בביצוע גלי עטרי ועדן בן זקן והשוו את הביצועים על פי המרכיבים הבאים: פתיחה, ביצוע קולי, ביצוע כלי, אופי הביצוע, אמצעים מוזיקליים להמחשת ההתעצמות, ההתעצמות הויזואלית בקליפים, מספר בתים- התייחסו לשני הבתים שנוספו בביצוע המחודש לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל.

 

מה למדנו?

  • דרכים מגוונות להתפתחות והתעצמות מוזיקלית לאורך השיר
  • ביצוע תיפוף גוף לתבניות מקצב בהתאם להנחיות ויזואליות 
  • מושגים מוזיקליים: פורטה, פיאנו, פיאניסימו, פורטיסימו, קונטור, מודולציה, אוניסון
  • מבנה מוזיקלי: הבחנה בין חלקי השיר 
  • זיהוי סיום פתוח וסיום סגור 
  • ארגון מאפייני הביצוע על פי סדר הופעתם בשיר
  • יצירה: הלחנה של קו מלודי על בסיס תבנית ריתמית נתונות והנחיות לגבי כיוון הקו המלודי
  • השוואת ביצועים על בסיס מאפיינים מוזיקליים וויזואליים הבונים את ההתעצמות בכל אחד מהם

הללויה לעולם - תווים

תווים

תווים

סימנייה